Ny PC, Nvme ssd bootar inte Windows

Permalänk
Medlem

Ny PC, Nvme ssd bootar inte Windows

Hej! Jag har äntligen byggt ihop min PC efter att min laptop slutade fungera. Jag gjorde igår ett försök med att flytta min Samsung ssd med OS försatt se hur ”långt” datorn klarade att boota. Det gick inget vidare, då inget av ”reparationsåtgärderna” vid boot verkar fungera.

Jag har en helt fräsch ssd som jag kan installera en fräsch kopia OS på för att boota datorn, min tanke är att det bör gå att använda den andra disken som lagring.

Nu till min fråga. Jag var mitt i redigeringen av ett bröllop på min gamla ssd med OS på. Kommer jag kunna starta lightroom och börja ifrån där jag slutade arbeta om jag endast använder denna disk som ”lagring” och inte OS boot?

Allt gott!

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, det bör gå, med lite meck åtminstone.
Är det Lightroom Classic?
När jag installerade om senast så installerade jag först Lightroom (Classic), sedan kopierade jag tillbaka C:\Users\...\Pictures\Lightroom från backup, och även C:\Users\...\AppData\Local\Adobe och C:\Users\...\AppData\Roaming\Adobe.
Du borde kunna göra samma sak, men från den gamla SSDn till den nya.

Efter att de mapparna var på plats startades det med biblioteket som det var.
Bör dock nämna att jag använder det väldigt lite och inte kan bekräfta att allting var likadant, men det bör vara det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tack Thomas, det ger mig lite hopp. Oklart vilken version av lightroom jag har tyvärr, förmodligen Classic.

Jag ska ta ditt råd här, känns som det rent logiskt borde fungera.