Routern kan inte hitta NASen

Permalänk
Medlem

Routern kan inte hitta NASen

Hej,

Är mitt i en flytt och tänkte temporärt installera min Synology NAS hos föräldrarna. De har en router från Ownit, Technicolor TG799vacXTREAM. Efter att ha kopplat in NASen så blinkar ethernetsladden, men i routern dyker den ej upp i listan på enheter. Subnetproblem?

Jag började med att resetta NAS för att återställa nätverksinställningarna genom hårdvaru-reset-knappen. Ingen effekt. Loggade då in direkt via min laptop direkt till NASen (kom då in ua via direktkopplad sladd) och kontrollerade inställningarna. Firewall är avstängd samt nätverket är på DHCP i inställningar.

Jag kan för mitt liv inte förstå varför routern inte ser och tilldelar en IP till NASen. Prövat att starta om x flera i olika steg. Kan se i routerinställningarna att kabeln är inkopplad samt packet skickas från nätverksporten. Även prövat med annan sladd bara för att utesluta det.

Nån typ av dold inställning på synology som blockar detta? Eller är routern på nått sätt konfigurerad att neka servrar?

Nån som har någon ide?

Tack!

uppdatering: Ser i NASen att den får IP 169.254.xxx.xxx, dvs den lyckas ej få IP tilldelat av routerns dhcp server?

Permalänk
Medlem

Visade sig att porten i routern var trasig... Tråd kan låsas.