Ny ISP och ny mediaconverter ännu en gång...

Permalänk
Medlem

Ny ISP och ny mediaconverter ännu en gång...

Det är likadant varje gång, tydligen. Man växlar ISP och väntar på att bli ansluten, och dagarna går. Plötsligt kryper det fram, att de måste byta mediaconverter, med ytterligare väntan som följd. Vad är det som gör att en mediaomvandlare måste följa en ISP? Det är ju en sak om den är för gammal och inte kan hantera högre hastigheter och sånt, men annars. Vilken ISP som helst måste ju kunna köpa in vilken converter som helst och peta in. Vad är det som gör att inte ISP´n efter bara kan använda den istället för att sätta dit sin egen? Den omvandlar väl bara informationen från fibern till nätverket? Detta leder ju bara till (antar jag) en massa onödigt elektronikskrot, frustration för kunden och kostnader för ISP, plus sämre rörlighet på marknaden och mindre benägenhet att byta till bättre priser (detta är förstås önskvärt för företagen). När jag nu kopplar mig direkt i convertern kommer jag bara åt tele2:s nät tex. Nu när jag ska byta till telenor så måste de alltså byta hela hårdvaran, istället för att konfigurera om den till sitt eget nät. Varför?

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Medlem

Mediaomvandlaren ägs av operatören, så det är väl inte så konstigt att operatören du sade upp vill ha tillbaka sin utrustning

Permalänk
Medlem

Ja det är rätt sorgligt. Det är för att du både byter ISP och "sista biten leverantör". De föredrar att ha sin utrustning som de hanterar i båda ändar.

Vid vanligt stadsnät/generell nät-ägare så behåller man boxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Mediaomvandlaren ägs av operatören, så det är väl inte så konstigt att operatören du sade upp vill ha tillbaka sin utrustning

Nej, det är inte så att tele2 som jag nu ska lämna till förmån för telenor vill ha tillbaka sin mediaomvandlare, utan det är telenor som anser att de inte kan koppla in mig om inte tele2 sätter tillbaka omvandlaren som satt innan de blev leverantör för 2 år sedan. Jag har ju sagt att det inte är konstigare än att de nu tar bort tele2 boxen, sätter dit sin egen och kopplar in mig. Konstigare ska det väl inte vara? Jag har nu väntat i snart 2 veckor och suttit i oräkneliga telefonköer. De anser att jag ska snacka med tele2, och när jag gjorde det så sade de att de ju inte har mig som kund längre, vilket ju stämmer. Nu vill inte heller telenor låta mig riva avtalet då de anser att ärendet ska utredas först, och här sitter man i mitten. Känns ju som att den fria konkurrensen sätts ur spel eftersom man ju hellre stannar och betalar mer hos den ISP man har än att man genomlider denna processen fler gånger, men det förlorar ju alla på. Kunden betalar ett högre pris och operatörerna får inte nya kunder som nappar på deras erbjudanden när avtalen de har med konkurrenterna löper ut.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Mediaomvandlaren ägs av operatören, så det är väl inte så konstigt att operatören du sade upp vill ha tillbaka sin utrustning

Tjänstefördelaren ägs väl ändå av nätägaren och byts normalt inte ut vid operatörsbyte. Jag har haft mint tre olika ISP sedan mitt fiber blev installerat och samma tjänstefördelare sitter kvar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tjänstefördelaren ägs väl ändå av nätägaren och byts normalt inte ut vid operatörsbyte.

Så brukar det fungera, ja.

Skrivet av ziip59:

det är telenor som anser att de inte kan koppla in mig om inte tele2 sätter tillbaka omvandlaren som satt innan de blev leverantör för 2 år sedan.

Men här låter det ju som att Tele2 har stulit nätägarens omvandlare och satt in sin egen, samt inte vill återställa den som ska sitta där.

Jag hade vänt mig till nätägaren med frågan. En omvandlare som är provisionerad på rätt sätt behöver antagligen komma på plats innan Telenor kan koppla på sitt nät. Det är inte säkert att de har egna maskiner som fungerar.

Vilken nätägare är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Så brukar det fungera, ja.

Men här låter det ju som att Tele2 har stulit nätägarens omvandlare och satt in sin egen, samt inte vill återställa den som ska sitta där.

Jag hade vänt mig till nätägaren med frågan. En omvandlare som är provisionerad på rätt sätt behöver antagligen komma på plats innan Telenor kan koppla på sitt nät. Det är inte säkert att de har egna maskiner som fungerar.

Vilken nätägare är det?

Ja, det måste ju vara Telia som äger nätet tror jag. För det var dom som drog igång fiberkarusellen här för en massa år sedan, sedan fick jag pris från Telenor för indragning i fastigheten för ett antal år sedan mot bindningstid på 12 månader. Jag hade dom en massa år för jag var nöjd, men så för 2 år sedan hoppade jag på tele 2 för ett bra pris och bindning på 24månader. Detta löpte ut nu den 11:e Okrober, och jag ville gå tillbaka till Telenor, för nu var det dom som hade ett bra pris för 12 månaders bindningstid. Men nu började ju denna cirkusen med mediaomvandlaren. Tele 2 satte ju in sin egen här för 2 år sedan och tog med sig den som satt. Men sånt reflekterar man ju inte över, då man antar att operatörerna har nån form av samverkan eller ramverk kring detta för att få struktur. Men nu inser jag ju att de skulle lämnat kvar den och att jag då skulle återlämnat deras nu. Men detta gör de inte anspråk på, utan de säger endast att Telenor får byta omvandlare. Och om då Tele2 inte bryr sin om sin 2 år gamla omvandlare, varför ska då Telenor bry sig om sin, som säkert är 6-7 år gammal vid detta laget? Som kund är det hursomhelst ett gissel att veta vad som gäller. Skicka tillbaka routern när avtalet upphör är ju det vanliga annars, men mediaomvandlare har jag aldrig hört att de vill ha tillbaka. Men från och med nu kommer jag att kräva att omvandlaren stannar kvar här vid byte, för denna cirkusen pallar jag inte med fler gånger. Det borde ju klart ocht tydligt alltid framgå vad operatören behöver för att koppla in en. Behövs en ny mediakonverter och den inte ska ingå, då får de ju tydligt deklarera vad en sådan kostar inkopplad och klar, så får ju kunden ta ställning till om det är värt det eller ej. Som det är nu är det inga problem att skriva avtal och få rotern i tid, men när det aktuella inkopplingsdatumet kommer blir det tvärstopp. Hade jag fått all info jag har nu så hade jag aldrig i helvete initierat ett byte. Jag hade gladeligen betalat de 150 spännen extra per månad till tele 2 för att slippa denna pärsen. Men nu sitter jag fast i mitten helt utan internet sedan snart 2 veckor. Eller, nja. Jag har ju mina 5gb surf via kontantkort på mobilen. Ärendet är tydligen under beredning och nu dessutom eskalerat hos Telenor, för i Fredags ringde jag igen för 112:e gången på 2 veckor, och de har tydligen nån slags hantering där med nån koordinator, så de vill inte låta mig slippa avtalet förrän de kört det till vägs ände. Men de sade att ärendet blivit hanterat fel från början, vad de nu menar med det.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Rekordmedlem

Det ironiska är att Tele 2 erbjuder surfgaranti via mobilt bredband om det fasta går ner.
En backup kan ju vara att skaffa et obundet mobilabb så har du i vart fall en hjälpligt fungerande uppkoppling tills allt är löst och så kan du säga upp det mobila när det fasta fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ironiska är att Tele 2 erbjuder surfgaranti via mobilt bredband om det fasta går ner.
En backup kan ju vara att skaffa et obundet mobilabb så har du i vart fall en hjälpligt fungerande uppkoppling tills allt är löst och så kan du säga upp det mobila när det fasta fungerar.

Ja det är en bra idé och jag har nu faktiskt fått läna ett 4g bredband av en kompis som fick köpa en sådan lösning, när han ironiskt nog fick vänta flera veckor på att få tele2 bredband på plats. Haha, vafan, det är 2023. Inte ens på 90-talet hade man sånt här strul, ej heller i början av 2000-talet när man hade ADSL. I vissa sammanhang går det inte framåt, åtminstone inte här i byn. Men nu behåller jag det mobila ett tag och delar sedan kostnaden med kompisen. Så nu kan de hålla på med mitt ärende bäst de vill, bara de blir klara tills i December då 4g bredbandet löper ut.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av ziip59:

Det är likadant varje gång, tydligen. Man växlar ISP och väntar på att bli ansluten, och dagarna går. Plötsligt kryper det fram, att de måste byta mediaconverter, med ytterligare väntan som följd. Vad är det som gör att en mediaomvandlare måste följa en ISP? Det är ju en sak om den är för gammal och inte kan hantera högre hastigheter och sånt, men annars. Vilken ISP som helst måste ju kunna köpa in vilken converter som helst och peta in. Vad är det som gör att inte ISP´n efter bara kan använda den istället för att sätta dit sin egen? Den omvandlar väl bara informationen från fibern till nätverket? Detta leder ju bara till (antar jag) en massa onödigt elektronikskrot, frustration för kunden och kostnader för ISP, plus sämre rörlighet på marknaden och mindre benägenhet att byta till bättre priser (detta är förstås önskvärt för företagen). När jag nu kopplar mig direkt i convertern kommer jag bara åt tele2:s nät tex. Nu när jag ska byta till telenor så måste de alltså byta hela hårdvaran, istället för att konfigurera om den till sitt eget nät. Varför?

Ironiskt nog skickade Telnor mig en mediaconverter för ett bra tag sedan, problemet är bara att dom inte kan leverera en tekniker som ska koppla om och installera mediaconverten. Skrev på papper redan i september och nu sköt dom upp leverans igen till sista nov. Mitt problem nu är att jag ska ha semester och sen arbeta på annan ort så nu blir det inte inkopplignen förän 2024.

Självklart fick jag inte säga upp skiten och fortsätta med nuvarande leverantör för det har gått över 14 dagar 3600:- skulle det kosta mig att avbryta, chansen är ju 0 att jag kommer vara kvar som Telenor kund när tiden gått ut.

Förövrigt så använder jag mig idag av en Comhem Mediaconverter och det är inte den ISPn jag har idag som förövrigt inte heller verkar vilja ha tillbaka sin 4år gamla Mediaconverter som fortfarande ligger oöppnad i sin kartong.