SNMP- eller USB UPS-enhet

Permalänk
Inaktiv

SNMP- eller USB UPS-enhet

Hade strömavbrottet igår vilket påminde mig om att skaffa backup-ström till främst min NAS men kanske bra för kommande OLED TV och dator också.

Då jag kan noll om detta och vad SNMP/UPS är så vore jag tacksam för tips och råd på vad man kan köpa.

Egentligen behöver jag bara tillräckligt med ström för att hinna stänga av allt så att inget kraschar. Dock kan ju strömavbrott komma när jag inte är hemma (då är endast min NAS på). Hur gör man då? Ha tillräckligt med ström för min NAS i några timmar tills jag kommer hem och kan stänga av?

Kör backup på extern hårddisk (sitter typ alltid inkopplad) och ska även börja göra backup till en molntjänst, men det kanske ändå är bra att förhindra plötsliga strömavbrott? Brukar det skada filer eller ens NAS?

Permalänk
Medlem

UPSen kan skicka en signal till NASen att den skall stänga ner sig. Så fungerar min UPS i varje fall. Beroende på NAS så kan man ibland välja vad som skall hända när den får besked från UPSen att strömmen har gått.

Jag har en Eaton Ellipse ECO 1200.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

UPSen kan skicka en signal till NASen att den skall stänga ner sig. Så fungerar min UPS i varje fall. Beroende på NAS så kan man ibland välja vad som skall hända när den får besked från UPSen att strömmen har gått.

Jag har en Eaton Ellipse ECO 1200.

Låter ju super! Ska spana in den.