Låta Nginx peka mot enheter på ett annat subnet - möjligt?

Permalänk
Medlem

Låta Nginx peka mot enheter på ett annat subnet - möjligt?

Idag kör jag Nginx Proxy Manager som en container på en debianserver på subnet 192.168.21.0/24. Är det möjligt för samma container att peka mot 192.168.31.0/24 som är mitt andra subnet? Eller måste det finnas en mottagande reverse proxy på det subnetet?

Det andra subnetet körs på en virituell OPNSense router på en Proxmox server som bor på subnet 192.168.21.0/24.

Permalänk
Medlem

Så länge nginx kan nå adressen i fråga så kan du peka den mot vad som helst. Jag har exempelvis en nginx-instans på en VPS som proxar request över internet till en helt annan server för vissa jobbrelaterade grejer.

Nu har jag inte använt Nginx Proxy Manager, men det fungerar i alla fall utmärkt med nginx.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Som blunden skriver så ska det gå alldeles förträffligt så länge som routing/brandväggsregler tillåter trafiken från ditt 192.168.21.0/24 subnät att traversera till 192.168.31.0/24 subnätet så är det inga som helst problem.

Jag kör själv Traefik som omvänd proxy, och publicerar via denna ut diverse olika tjänster i alla tänkbara VLAN/subnät och servrar i dessa, och därefter har jag öppnat upp brandväggsregler i FortiGate-brandväggen från docker-servern där Traefik körs till destinationsporten på servern/tjänsten som ska publiceras via Traefik, och resterande jobb gör omvända proxy:n.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Stort tack för era svar!

Jag kom att inse att jag behövde lära mig mycket mer om hemmanätverk och mina behov (villhöver) har vuxit senaste tiden. Nu är det VLAN och administrerbara switchar som det söks efter.