Beställde mobil, men leveransen dröjer

Permalänk
Medlem

Beställde mobil, men leveransen dröjer

Admin/moderator får gärna omformulera rubriken.

Jag beställde en Sony Xperia 1 V (grå/silver) den 1:a september från ElGiganten då Sony hade en kampanj om 11990 kr, kontra ord. pris på 14990 kr och valde att uppgradera och förlänga mitt nuvarande abonnemang hos Telenor från 5GB till Obegränsad Solo.
Har inte haft behovet att använda mer än 5GB innan då jag suttit mest på wifi-anslutningar här på hemmatrakter.
Orsaken varför jag valde att skaffa Obegränsad Solo är för att jag får 100GB mobildata utomlands. 5GB räcker inte ens till att få igång mobilen utomlands och det är väck.

Vid beställning stod det att telefonen skulle levereras till närmaste butik (phone house) om 4 arbetsdagar, dvs den 5:e. Väl den 5:e september så ändrade de leveransdatumet till den 7:e istället. Och idag, den 7:e har de ändrat det till den 11:e.

Får de verkligen göra så här, att de knuffar fram leveranstiden hela tiden?

Då jag kommer inom kort åka iväg till Storbritanninen och hade hoppats på att få min telefon innan avresa så jag slipper pendla tillbaka till Sverige efter att om telefonen kommer när jag väl landat där och sedan måste åka tillbaks igen, vilket blir såklart en dyr telefon i slutändan eftersom flyg är inte gratis.

Har varit i kontakt med deras kundtjänst per chatt och berättat om läget och de säger till mig att avvakta, sånt här tar tid.

Jag har själv varit försäljare på ElGiganten, just på mobilavdelningen, och vet av egen erfarenhet att det tar inte mer än 10-15 minuter att göra jobbet och ta hand om nästa kund/beställning. Visserligen var det för drygt 15 år sedan jag jobbade där, men principen är densamma om hur man sköter abonnemangsfrågor med en operatör och gör klart köpet.

Vad skulle ni gjort om det hade drabbat er där ni även har en "deadline" att passa i form av en resa utomlands?

Jag kan inte vända mig till någon annan ÅF då ingen säljer telefonen för det priset som jag valt att köpa min för utan då måste jag punga ut de extra 3000 kr som jag tänkt använda till min resa istället (mat osv).

Jag känner mig hjälplös och utnyttjad som kund.

Det var fan bättre förr. Då fanns inga selfiekåta, instagram influensers, tiktok-idioter osv som jobbade utan då var jobb jobb!

Fixade lite mer info.
Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Miska:

Vid beställning stod det att telefonen skulle levereras till närmaste butik (phone house) om 4 arbetsdagar, dvs den 5:e. Väl den 5:e september så ändrade de leveransdatumet till den 7:e istället. Och idag, den 7:e har de ändrat det till den 11:e.

Får de verkligen göra så här, att de knuffar fram leveranstiden hela tiden?

Helgdagar räknas inte som arbetsdagar, så beställning 1/9 ger beräknad leverans 7/9. Det har alltså skett en framknuff.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag hade inte köpt en telefon med leverans till nåt ställe om "x dagar" om jag skulle flytta till ett annat land samma vecka.
En försening på några dagar är verkligen ingen skräll, det händer såklart ibland.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Sötast

Jag hade helt enkelt inte lagt en beställning i sista minuten.

Lite av en motfråga till din fråga om man får flytta fram leveranser:
Vad hade du som säljare gjort om produkten helt enkelt inte existerar i ett sådant led så att man kan skicka till kunden?
Hade du byggt en mobil till specifikation ifrån personalrummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Får de verkligen göra så här, att de knuffar fram leveranstiden hela tiden?

Ingen lär stoppa dem, om inte du gör det.

Varans avlämnande

Näringsidkarens dröjsmål

Skadestånd vid näringsidkarens avtalsbrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Jag hade inte köpt en telefon med leverans till nåt ställe om "x dagar" om jag skulle flytta till ett annat land samma vecka.
En försening på några dagar är verkligen ingen skräll, det händer såklart ibland.

Vem har sagt något om att "flytta", förutom du? Det sker inte heller samma vecka. Det är rätt lång tid mellan 1:a september och 16:e september.

Skrivet av Allexz:

Jag hade helt enkelt inte lagt en beställning i sista minuten.

Lite av en motfråga till din fråga om man får flytta fram leveranser:
Vad hade du som säljare gjort om produkten helt enkelt inte existerar i ett sådant led så att man kan skicka till kunden?
Hade du byggt en mobil till specifikation ifrån personalrummet?

Det är inte direkt "sista minuten". Står det att leverans sker inom en vecka så bör det ske inom en vecka.
Det finns dessutom över 50+ av just den modellen inne på deras centrallager här i Sverige i dagsläget så jag förstår inte varför du gnäller på att jag skulle gjort nåt fel!? Vid beställningstillfället fanns det över 100+ inne på lager.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Du skulle beställt den hem istället.
Att få den till butik tar alltid längre tid då de bara har någon leverans i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du skulle beställt den hem istället.
Att få den till butik tar alltid längre tid då de bara har någon leverans i veckan.

Det alternativet fanns inte av nån konstig anledning...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Vem har sagt något om att "flytta", förutom du? Det sker inte heller samma vecka. Det är rätt lång tid mellan 1:a september och 16:e september.

Det är inte direkt "sista minuten". Står det att leverans sker inom en vecka så bör det ske inom en vecka.
Det finns dessutom över 50+ av just den modellen inne på deras centrallager här i Sverige i dagsläget så jag förstår inte varför du gnäller på att jag skulle gjort nåt fel!? Vid beställningstillfället fanns det över 100+ inne på lager.

Eftersom det var ett så enormt problem att du inte skulle få telefonen innan avresa så antog jag att du flyttade.
Åka på semester och påstå att man måste avbryta den och åka hem för att hämta ut ett köp av mobiltelefon, och sen åka tillbaka är bara idiotiskt.
Men man blir fortfarande förundrad ibland

Den 5e september skulle du enligt egna beräkningar få den. Det ändrades till 11e.
Det är mindre än en vecka däremellan. Ber om ursäkt om jag inte formulerade det tydligt nog, antog att du skulle förstå att det inte var en vecka mellan 1a och 16e (inser nu att du av någon anledning tror att vi vet att du skulle åka iväg den 16e september. Det är inget du sagt. Vi kan inte veta det.)

Den enda här som gnäller är du.
Vet inte vad du vill höra egentligen, kan bara meddela att vi inte är din privata armé och kommer inte bumrusha phone house för att din beställning skjutits upp några dagar.

> Jag känner mig hjälplös och utnyttjad som kund.

Herregud

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Sötast
Skrivet av Miska:

Det är inte direkt "sista minuten". Står det att leverans sker inom en vecka så bör det ske inom en vecka.
Det finns dessutom över 50+ av just den modellen inne på deras centrallager här i Sverige i dagsläget så jag förstår inte varför du gnäller på att jag skulle gjort nåt fel!? Vid beställningstillfället fanns det över 100+ inne på lager.

Okay, så om det inte är sista minuten, då är ju problemet löst. Du har tid att hämta ut den innan du skall åka. Eller?

Kan du personligen garantera att det finns 50+? Kan du personligen garantera att leverans kan ske från centrallagert till just den butiken? Om ja, då är problemet löst. Bara att hämta ut den.

Jag har gnällt, jag har inte sagt att du gjort fel.

Det du behöver göra är att ta ansvar för dina egna handlingar och inse att saker kan hända som kan ha en effekt på sig själv och andra.

Jag kan inte ta ansvar för det,
Sweclockers kan inte ta ansvar för det,
Butiken behöver helt enkelt inte ta ansvar för det, de gör sitt bästa, eller kanske inte, oavsett så kommer ingen hängas för att leveransen försenats, det är sådant som händer på vår planet.

Om du behöver en produkt till en viss tidpunkt så köp den tjänsten. Du har ingenstans skrivet ett specifikt avtal om leveransdatum utan det är uppskattningar och förhoppningar. Det finns dock garanterat företag som kan garantera din leverans emot en avgift.

Jepp, jag börjar bli lång i texten, men det är bara du som kan ta ansvar för ditt eget, ingen annan kommer att göra det.
Du tog det billigaste alternativet och i detta fallet verkar du ha fått det billigaste alternativet.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Den 8:e, dvs i fredags, så ändrades leveransdatumet till den 12:e. Så nu behöver inte ens datumet slå om utan att den ändrar sig till nåt nytt datum. Absurt!

Har varit i kontakt med kundtjänsten X antal gånger och nu sist sa de "Den kommer när den kommer", med andra ord kanske aldrig. Inte direkt den service man önskar sig av en butik år 2023.

@Allexz Vad var det "billigaste alternativet" enligt dig? Hänger inte med vad du syftar på...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Köpte du skal till och att det är skalet de väntar på?

För som du säger så finns samtliga färger i lager, och när man handlar för 12k kan man ju tycka att supporten kan slänga på en snabbare frakt som kostar typ 50kr, gratis som ursäkt för att hjälpa dig. För mig står det att jag kan hämta på mitt lokala Phone House nu på onsdag om jag köper nu.

EG har varit snabba med mig tidigare (förutom när jag väntade typ 2½ år på grafikkort). Det gäller bara att du pratar med rätt person på supporten så kan de nog lösa detta så du har den inom kort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att avbeställa? Är du länge i England så skaffar du ett brittiskt kontantkort.

Försening längre än ca 3 veckor efter "avtalad" tid så börjar du få lite rättigheter. Men ett avtal har vissa skyldigheter också.

Just nu låter du som en "self entitled snowflake" för de flesta hör inne.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det är väl bara att avbeställa? Är du länge i England så skaffar du ett brittiskt kontantkort.

Försening längre än ca 3 veckor efter "avtalad" tid så börjar du få lite rättigheter. Men ett avtal har vissa skyldigheter också.

Just nu låter du som en "self entitled snowflake" för de flesta hör inne.

Min nuvarande telefon håller inte ens 6 timmar med batteriet och ett nytt batteri tar ca 2 veckor att få hem och installerad i luren samt kostar betydligt mer än vad luren kostade när den var sprillans ny. Den biten är uteslutet. Hellre ha en ny telefon än gå runt med en som behöver laddas jämt och ständigt.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Aningen fascinerande att du säger att du har jobbat i butik med verkar vara helt ovetande att leveransförseningar kan uppstå eller arbetsdagar avser helgfria dagar vid frakt.

Sen är det ju komiskt i hur du ens kan känna dig utnyttjad för att företaget hittills följer villkoren DU godkänt vid köp.

"Om leveransen av produkterna blir försenad ger vi dig information så fort vi har kunskap om det liksom information om, och eventuellt när, leverans kan ske, eller om produkten (produkterna) är slutsåld(a)."

Utifrån dina kommentarer så verkar ju Elgiganten hålla dig kontinuerligt uppdaterad och därav följer köpvillkoren som du godkänt.

Visst det är tråkigt och kan vara frustrerande då man är taggad på att sin nya produkt ska anlända. Men shit happens och leveransförseningar kan uppstå. Inte så att det per automatik beror på att företag medvetet sitter och jävlas med dig.

Om detta är det enda som krävs för att du på allvar ska tro på att du aldrig kommer få din produkt, då vore det bättre att handla i fysiska butiker framöver.