Onedrive ladda upp massvis med foton snabbt?

Permalänk
Medlem

Onedrive ladda upp massvis med foton snabbt?

Jag har Onedrive Family och har 1tb lagring just nu och vill ha ladda upp alla mina bilder från datorn (tusentals) till onedrive för backup.

Men allt går bra till en början sedan verkar det som att det hänger sig och jag vet inte om det går väldigt sakta eller om det har hängt sig.
Hade hoppats att det fanns en onedrive program till datorn med windows på men det verkar bara vara en folder som syncar mellan datorn och molnet. När man fyllt sin egen hårddisk så får man inte upp mer via det sättet.

Så hur gör man för att ladda upp sina foto backup snabbast till onedrive?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt onedrive privat, men för business så går det fint att ladda upp saker till onedrive på office.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Jag har Onedrive Family och har 1tb lagring just nu och vill ha ladda upp alla mina bilder från datorn (tusentals) till onedrive för backup.

Men allt går bra till en början sedan verkar det som att det hänger sig och jag vet inte om det går väldigt sakta eller om det har hängt sig.
Hade hoppats att det fanns en onedrive program till datorn med windows på men det verkar bara vara en folder som syncar mellan datorn och molnet. När man fyllt sin egen hårddisk så får man inte upp mer via det sättet.

Så hur gör man för att ladda upp sina foto backup snabbast till onedrive?

Installera onedrive på datorn koppla datorn till kontot och välj vart på datorn du vill ha one drive mappen.
Flytta dina bilder på datorn till onedrive mappen.
Eller om du har bilderna i Windows "bilder" - mapp så kan du bara bocka i att du vill synka den mappen till din one drive.
När mycket ska synkas eller om det finns väldigt stora filer som ska synkas så kan det haka upp sig. Då kan det hjälpa att pausa och återuppta synkningen.

När allt är synkat sen kan du via högerklick på mapparna i onedrive välja huruvida du alltid vill ha offline kopior på filerna, eller om de bara ska finnas i molnet och laddas ner när du försöker få access till dem.

Vad jag vet finns ingen annan "klient" så att säga som kan få synkroniseringen att gå snabbare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Sen skall sägas att ladda upp massa små filer tar betydligt längre tid än en stor fil.

Testa pausa/starta eller låt den gå ett tag.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

kanske komprimera allt genom att skicka det till en zip, eller rar.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Hade hoppats att det fanns en onedrive program till datorn med windows på...

På Microsoft Store finns en fristående app från MS som heter OneDrive. Då kan man ladda upp filer direkt utan att behöva lägga dom i OneDrive-mappen. För foton använder jag SyncBackPro som jag synkar upp bilderna direkt till OneDrive från den mapp dom ligger i på datorn, dvs utan att öht blanda in OneDrive-mappen på datorn.