Permalänk
Medlem

HDD problem :p

hallå!

min HDD (localdisk F) har fått ett pipande ljud, försvinner och kommer tillbacka lite när den känner fört samt att hela windows laggar och ibland crash, finns det någon lösning på detta? eller ska jag lägga fokuset i en ny SSD ist?;)

tror jag har SATA, behöver SSD en annan kabel?

C drive har jag 60GB för windows så kan inte installera så mycket där

Mvh PepziOne

Permalänk
Medlem
Skrivet av PepziOne:

hallå!

min HDD (localdisk F) har fått ett pipande ljud, försvinner och kommer tillbacka lite när den känner fört samt att hela windows laggar och ibland crash, finns det någon lösning på detta? eller ska jag lägga fokuset i en ny SSD ist?;)

tror jag har SATA, behöver SSD en annan kabel?

C drive har jag 60GB för windows så kan inte installera så mycket där

Mvh PepziOne

Om en mekanisk hdd avger ett pipande ljud ibland skulle jag nog våga påstå att den är på väg att ge upp. Hade samma fenomen med min WD Green 4TB. Vågade inte chansa så jag bytte ut den. Tänker att det är läsarmen som börjar få problem.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Ta genast en backup av hårddisken om du har något på den du inte vill förlora.
Har du inget att kopiera till just nu så koppla ur den.

Du kan ju köpa en ny SSD som även ersätter din "C:" så du får mer utrymme även där.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PepziOne:

tror jag har SATA, behöver SSD en annan kabel?

SSD är antingen 2.5" SATA som använder vanliga SATA-kablar, eller nyare M.2 som inte använder kablar alls utan är ett kort man sätter i en M.2-port. M.2 är att föredra eftersom de i regel är både snabbare och billigare, men då krävs att din dator också har en ledig M.2-port.

Permalänk
Medlem

tack för svar! min HDD har lätt kämpat på i 7-8 år så det är nog dags att säga godnatt,

är det bara att skaffa sig en SSD och replacea den där HDD’n ligger i chassit? är en riktigt noob inom detta

en kabel från moderkortet och en för ström om jag inte missförstår, lär jag skaffa nya kablar?

Permalänk
Medlem

tack för alla svar!<3 ska googla lite nu vad det finns för ssd’s! någon ni rekomenderar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PepziOne:

tack för alla svar!<3 ska googla lite nu vad det finns för ssd’s! någon ni rekomenderar?

Jag är en Samsungpöjk så hade rekommenderat en av deras. Förmodar att du kommer köra på en 2.5”. Då är det samma kablage som till en vanlig 3.5”. Osäker på hastighet på kabeln dock och vad din dator klarar för hastighet. S-ATA 6G är väl det snabbaste. Borde vara det på en så pass ny dator.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Jag är en Samsungpöjk så hade rekommenderat en av deras. Förmodar att du kommer köra på en 2.5”. Då är det samma kablage som till en vanlig 3.5”. Osäker på hastighet på kabeln dock och vad din dator klarar för hastighet. S-ATA 6G är väl det snabbaste. Borde vara det på en så pass ny dator.

har en riktigt rutten dator men den har kämpat hela livet utan större problem, köpte den när jag var 15 *host* nu 22 om nån månad:p

samsung 870 EVO-disk 500GB t.ex?

är inte alls kräsen, vill bara kunna lira mina 3 spel utan problem ;p

min HDD är en seagate 1TB något, osäker på hastighet och MM

Permalänk
Medlem
Skrivet av PepziOne:

har en riktigt rutten dator men den har kämpat hela livet utan större problem, köpte den när jag var 15 *host* nu 22 om nån månad:p

samsung 870 EVO-disk 500GB t.ex?

är inte alls kräsen, vill bara kunna lira mina 3 spel utan problem ;p

min HDD är en seagate 1TB något, osäker på hastighet och MM

Fungerar nog alldeles utmärkt. Kör själv med en 860 EVO 1TB som speldisk. Inga konstigheter. Har fungerat bra i flera år nu.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Fungerar nog alldeles utmärkt. Kör själv med en 860 EVO 1TB som speldisk. Inga konstigheter. Har fungerat bra i flera år nu.

då svänger jag nog förbi å klipper mig en!

tur att ni grabbar finns på sweclockers för en noob mig B-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PepziOne:

då svänger jag nog förbi å klipper mig en!

tur att ni grabbar finns på sweclockers för en noob mig B-)

Det är en väldigt billig och trevlig uppgradering för en äldre dator tycker jag. Kortare laddtider osv, så det tycker jag du gör rätt i

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk också på att chassit måste ha plats för att montera en 2.5"-disk. Det har det sannolikt, men ju äldre chassi, desto mindre troligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tänk också på att chassit måste ha plats för att montera en 2.5"-disk. Det har det sannolikt, men ju äldre chassi, desto mindre troligt.

tack för tipset! ska kolla in det så det inte blir nå mer krångeö på vägen ^^

Permalänk
Medlem

Antingen köper du en 3.5"-2.5" adapter för dryga hundralappen, eller så kör du dubbelhäftande tejp på undersidan av SSD:n och fäster på valfritt ställe.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av PepziOne:

tack för tipset! ska kolla in det så det inte blir nå mer krångeö på vägen ^^

Så länge du inte slänger runt med burken måste du inte montera ssd's då det inte finns några rörliga delar i dom och inga kontaktytor som man kan råka kortsluta. Det ser dock klart bättre ut när dom är monterad, och skulle du nu vilja dansa bugg med burken så är det att rekommendera ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Så länge du inte slänger runt med burken måste du inte montera ssd's då det inte finns några rörliga delar i dom och inga kontaktytor som man kan råka kortsluta. Det ser dock klart bättre ut när dom är monterad, och skulle du nu vilja dansa bugg med burken så är det att rekommendera ^_^

bugg är jag dålig på men brukar dansa foxtrot med burken;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PepziOne:

bugg är jag dålig på men brukar dansa foxtrot med burken;)

En Foxtrot kräver garanterat en bit 3M dubbelhäftande tejp

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att skicka upp lite bilder från ett smart-program så kan du se vad / om det är problem med disken och det går att avgöra vad som kan räddas.

Crystal disk Info heter programmet som du hittar här:

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Om du har möjlighet att skicka upp lite bilder från ett smart-program så kan du se vad / om det är problem med disken och det går att avgöra vad som kan räddas.

https://www.guru3d.com/index.php?ct=files&action=file&id=375

Crystal disk Info heter programmet som du hittar här:

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Absolut bra att kolla där, men har man viktig data på en mekanisk disk som börjat avge missljud efter 7-8 år borde man se det som en skänk från ovan och passa på att byta ut och backa upp den och tacka Datorgudarna. Ändå en bra uppgradering för en liten slant.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Absolut bra att kolla där, men har man viktig data på en mekanisk disk som börjat avge missljud efter 7-8 år borde man se det som en skänk från ovan och passa på att byta ut och backa upp den och tacka Datorgudarna. Ändå en bra uppgradering för en liten slant.

Det stämmer, däremot ser man hur man ska genomföra bytet. Finns en del att läsa ut, när man läser S.M.A.R.T. Är felet exempelvis elektriskt så kan ens nya disk råka ut för samma sak, även en SSD. Tänkte man kan gardera sig där först.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det stämmer, däremot ser man hur man ska genomföra bytet. Finns en del att läsa ut, när man läser S.M.A.R.T. Är felet exempelvis elektriskt så kan ens nya disk råka ut för samma sak, även en SSD. Tänkte man kan gardera sig där först.

Ah, där ser man. Man lär sig något nytt varje dag. 🤘

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

hallå! har köpt mig en SSD nu samsung evo 870 1tb, nu kommer jag till en ny fråga, GPT eller MBR.

jag har iiiiingen aning om vad jag ska välja? ska bara ha spel på denna

Windows är installerat på en 60GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Om du har möjlighet att skicka upp lite bilder från ett smart-program så kan du se vad / om det är problem med disken och det går att avgöra vad som kan räddas.

https://www.guru3d.com/index.php?ct=files&action=file&id=375

Crystal disk Info heter programmet som du hittar här:

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

har egentligen inget som ska räddas men ska ladda ner å kolla ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PepziOne:

hallå! har köpt mig en SSD nu samsung evo 870 1tb, nu kommer jag till en ny fråga, GPT eller MBR.

jag har iiiiingen aning om vad jag ska välja? ska bara ha spel på denna

Windows är installerat på en 60GB

Kör GPT, det är rätt standard för datorer med UEFI, vilket är de flesta från typ 2011 och framåt, om inte till och med nåt år tidigare

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

den nya SSD funkar perfekt! kollade datumet på HDD då jag vet att polarn köpte den från början, HDD har kämpat i 10,8 år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PepziOne:

den nya SSD funkar perfekt! kollade datumet på HDD då jag vet att polarn köpte den från början, HDD har kämpat i 10,8 år!

Det får man nog påstå är en respektabel snurrtid. Skulle känna mig rätt nöjd med den tiden!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Det får man nog påstå är en respektabel snurrtid. Skulle känna mig rätt nöjd med den tiden!

verkligen hahaha! nu hamnar min trogna HDD på hyllan