Master i datavetenskap/interaktionsdesign?

Permalänk
Medlem

Master i datavetenskap/interaktionsdesign?

Har en bakgrund i datavetenskap (kandidat) och lite osäker över vilken master jag ska ta. Har haft lite inslag av interaktionsdesign här och där i min kandidat och tyckt det varit intressant. Det står just nu mellan MS i datavetenskap och MS i interaktionsdesign. Programmet i datavetenskap erbjuder stor valfrihet så kan blanda kurser inom olika ämnen såsom datavetenskap, interaktionsdesign, spelutveckling, medan programmet i interaktionsdesign är mer fokuserat på user research, grafiska gränssnitt, informationsvisualisering, prototyping, och spelutveckling.

Lite osäker vad som väger tyngre ute i arbetsmarknaden. Positiva med MS i interaktionsdesign är att jag kommer ha examen i två olika huvudområden och från två olika universitet (kan dock välja många kurser inom interaktionsdesign i CS programmet också).

Permalänk
Medlem

Om du vill ha hög lön bör du välja datavetenskap över interaktionsdesign.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Om du vill ha hög lön bör du välja datavetenskap över interaktionsdesign.

Lön beror väl mer på vad man kommer jobba med efteråt? För även om dessa två program är olika så finns det en del överlapp i kurser man kan läsa. Kommer i princip kunna jobba med samma sak oavsett vilket program jag väljer men ändå osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Lön beror väl mer på vad man kommer jobba med efteråt? För även om dessa två program är olika så finns det en del överlapp i kurser man kan läsa. Kommer i princip kunna jobba med samma sak oavsett vilket program jag väljer men ändå osäker.

Ta det som känns kul isåfall.

Permalänk
Medlem

Fördelen med en master i Datavetenskap är nog främst att fler arbetsgivare vet vad den innebär. Interaktionsdesign behövs kunskaper i på många håll, men det är nog inte alla potentiella arbetsgivare som inser att de har behov av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Fördelen med en master i Datavetenskap är nog främst att fler arbetsgivare vet vad den innebär. Interaktionsdesign behövs kunskaper i på många håll, men det är nog inte alla potentiella arbetsgivare som inser att de har behov av det.

Tror de flesta arbetsplatser har interaction designers idag bara att de brukar ha ett annat namn, t.ex ”UX designers”. Men håller med om att fler känner till datavetenskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Tror de flesta arbetsplatser har interaction designers idag bara att de brukar ha ett annat namn, t.ex ”UX designers”. Men håller med om att fler känner till datavetenskap.

Men vill du vara utvecklare eller designer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Men vill du vara utvecklare eller designer?

Skulle säga primärt utvecklare men har gjort en del UX-design och hade kunnat tänka mig att jobba med det också.

Permalänk
Geeks
SweClockers

@finally: Utgå i första hand från vad du själv tycker är intressant och vill jobba med. Tänk på att du har ett långt arbetsliv framför dig, och att jobbet blir en stor och viktig del av ditt liv. Valet av utbildning är inte heller någon garanti för hög lön, utan det finns andra faktorer som är viktigare.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

@finally: Utgå i första hand från vad du själv tycker är intressant och vill jobba med. Tänk på att du har ett långt arbetsliv framför dig, och att jobbet blir en stor och viktig del av ditt liv. Valet av utbildning är inte heller någon garanti för hög lön, utan det finns andra faktorer som är viktigare.

Makes sense! Tror oavsett program så kommer jag kunna jobba med det jag vill, vare sig det är inom design/utveckling. Designjobb handlar väl mest om vad man har att visa upp, eller tror ni folk hellre anställer någon med bakgrund inom interaction design bakgrund än någon utan den bakgrunden fast med bättre portfolio? För vet att junior UX jobb är väldigt svåra att få. De flesta brukar söka folk med minst 3-5 års erfarenhet.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av finally:

Makes sense! Tror oavsett program så kommer jag kunna jobba med det jag vill, vare sig det är inom design/utveckling. Designjobb handlar väl mest om vad man har att visa upp, eller tror ni folk hellre anställer någon med bakgrund inom interaction design bakgrund än någon utan den bakgrunden fast med bättre portfolio? För vet att junior UX jobb är väldigt svåra att få. De flesta brukar söka folk med minst 3-5 års erfarenhet.

Du kommer väldigt långt med en bra portfolio och särskilt om du har något eget litet projekt att visa upp. Finns även gott om möjligheter att frilansa en period för att få erfarenhet och referenser.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015