Permalänk
Medlem

Är denna dator prisvärd?

Hej,

Min bror ska köpa en speldator och jag har inte tiden att bygga ihop något åt honom så jag undrar om denna dator är prisvärd. Jag skulle säga att han behöver en maskin i mellansegmentet.
Just den jag länkar är en outletvara och kostar med 20% rabatt denna helg 14400 kr. Vanligtvis kostar den 20k.

https://www.elgiganten.se/product/outlet/hp-omen-25l-i7-13161...

Tips mottages med tacksamhet!

David

Permalänk
Medlem

Tog mig en snabbkoll vad inet, webhallen och komplett tar för sina liknande inhouse-byggen och jämfört med priserna där så skulle jag säga att 14k för den datorn är ett bra pris. Det som är en nackdel med många OEM-datorer (HP, Asus, Dell etc) är att det kan bli svårt att uppgradera i framtiden. t.ex. följer det med ett 600W nätagg i den där men jag vet inte om det är "custom" för deras byggen eller om det är ett standard som lätt kan bytas ut i framtiden om han planerar att uppgradera till typ ett X090-kort.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig köpt en märkesdator från hp lenovo acer osv...

Permalänk
Skrivet av tonii:

Tog mig en snabbkoll vad inet, webhallen och komplett tar för sina liknande inhouse-byggen och jämfört med priserna där så skulle jag säga att 14k för den datorn är ett bra pris. Det som är en nackdel med många OEM-datorer (HP, Asus, Dell etc) är att det kan bli svårt att uppgradera i framtiden. t.ex. följer det med ett 600W nätagg i den där men jag vet inte om det är "custom" för deras byggen eller om det är ett standard som lätt kan bytas ut i framtiden om han planerar att uppgradera till typ ett X090-kort.

14k? Står 18k för mig när jag kollar...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av blue eyed devil:

14k? Står 18k för mig när jag kollar...

De har som nämnt en "20%-kampanj" i helgen med en rabatt som dras i kassan, prova lägg den i varukorgen så landar det nog omkring 14k.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

De har som nämnt en "20%-kampanj" i helgen med en rabatt som dras i kassan, prova lägg den i varukorgen så landar det nog omkring 14k.

okey, då antar jag 14 k är ett helt okey pris

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Hur står sig 16GB ram och 1TB ssd för framtiden? Känns knapert? Annars verkar det vara väldigt vettigt pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Hur står sig 16GB ram och 1TB ssd för framtiden? Känns knapert? Annars verkar det vara väldigt vettigt pris!

I och med att det är en stationär dator så bör båda vara relativt enkelt uppladdningsbara, så jag personligen ser inte detta som ett problem.
Hittade en liknande på HPs hemsida och den hade 4 DIMM slottar och plats för 2 M.2 SSDer, så det borde ju bara vara att komplettera med ett RAM kit till och stoppa i en till SSD utan större bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

I och med att det är en stationär dator så bör båda vara relativt enkelt uppladdningsbara, så jag personligen ser inte detta som ett problem.
Hittade en liknande på HPs hemsida och den hade 4 DIMM slottar och plats för 2 M.2 SSDer, så det borde ju bara vara att komplettera med ett RAM kit till och stoppa i en till SSD utan större bekymmer.

Det är sant, borde inte vara några konstigheter att lägga till när det behövs 👍

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar!