Half-Life 2 remastras med uppgraderad grafik

Permalänk
Melding Plague

Half-Life 2 remastras med uppgraderad grafik

En grupp moddare har med hjälp av Nvidia börjat utveckla en uppdaterad version av klassiska Half-Life 2 med uppgraderad grafik och stöd för raytracing och DLSS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte orginalgrafiken såg förvånansvärt bra ut för att vara ett snart 20 år gammalt spel...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Älskar tekniken. iom att det är originalspelet som kör i botten.
inte en ny motor med ny fysik/collision detection osv.
så mechanics måste ju kännas helt rätt!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag tyckte orginalgrafiken såg förvånansvärt bra ut för att vara ett snart 20 år gammalt spel...

Ja, det var ett snyggt spel för sin tid. Texturerna var bra, men modellerna var väldigt låg-poly. En hand var inte mycket mer än ett kantigt block.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Trevligt, kommer definitivt bli en om-spelning då.

Permalänk
Medlem

Man hade ju älskat att se en liknande uppgradering av GTA 3 och Vice City

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Sen komme den viktiga frågan vad tycker VALVE om detta..

Permalänk
Medlem

Jag brukar spela om HL2 var och vartannat år ungefär, tycker att det håller riktigt bra ännu.

Det är väldigt välkommet med ett sånt här projekt, även om grafiken var otrolig för sin tid. Jag kommer ihåg att "det ser ju typ verkligt ut" när det släpptes

Hoppas de fixar episoderna också i sinom tid

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Sen komme den viktiga frågan vad tycker VALVE om detta..

Historiskt sett har väl Valve varit väldigt väl inställda till moddare osv.?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Nice! Hoppas det inte tar lika lång tid som för Black Mesa projektet bara.

Permalänk
Medlem

Wow, coolt att RTX tydligen kan skapa helt nya texturer för alla objekt! Inte bara upscaling, utan helt och hållet rita om allt
/s

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Coolt, jag missade att spela båda HL när jag var ung. Var inte sugen bara. Nu ångrar jag mig, men kan inte förmå mig att göra det. Har black mesa, men inte orkar spela så många minuter. Det kanske är så att man skulle ha gjort det som ung när man inte var så kräsen ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Wow, coolt att RTX tydligen kan skapa helt nya texturer för alla objekt! Inte bara upscaling, utan helt och hållet rita om allt
/s

Haha många som hade den första rekationen. Texturerna behöver ha vissa egenskaper för att ray tracing ska fungera.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Nice! Hoppas det inte tar lika lång tid som för Black Mesa projektet bara.

Rent i utvecklingstid borde det ta mycket mindre tid. RTX remix ska göra mycket av jobbet som annars tog lång tid att göra manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Wow, coolt att RTX tydligen kan skapa helt nya texturer för alla objekt! Inte bara upscaling, utan helt och hållet rita om allt
/s

"RTX Remix" kan ersätta texturer etc. utan att modifiera originalspelet (och eventuellt även AI-generera texturer) så även om inte raytracing-delen av RTX-varumärket kan göra det så faller det fortfarande under RTX-paraplyet.

Givetvis ligger det ju en stor mängd manuellt arbete bakom också för att skapa dessa nya modeller etc.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

HL2 är nog enda spelet som jag förhandsbokat. Det var så sjukt snyggt (tyckte man då) och kul med fysiken. Om jag minns rätt släpptes det också när CRT-skärmar fortfarande var normen så jag spelade nog på en 19" CRT och ett GeForce 4200 Ti. Processorn var nog en Athlon XP 2700+.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Imponerande, men jag tycker det är vilseledande att skriva "RTX Off" på en bild och "RTX On" på en annan när man också bytt ut texturerna. Det är ju inte precis som att man bara kan lägga till RTX och få så snygga texturer, men det är lätt att tro det om man inte är så insatt i hur spel görs när när man jämför två såna bilder.

Permalänk
Medlem

Coolt. Jag hade inte spelat igenom kampanjen i Quake 2 innan RTX, jag hade aldrig spelat Portal innan RTX versionen. Och faktiskt har jag inte spelat igenom half-life 2 heller.

Dom väljer rätt lir att bygga om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Coolt. Jag hade inte spelat igenom kampanjen i Quake 2 innan RTX, jag hade aldrig spelat Portal innan RTX versionen. Och faktiskt har jag inte spelat igenom half-life 2 heller.

Dom väljer rätt lir att bygga om.

Rätt schysst att ha ett så bra spel som HL i backloggen...

Permalänk
Medlem

Half-Life 3 bekräftat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Sen komme den viktiga frågan vad tycker VALVE om detta..

Valve är positiva till sånt här och det finns redan en fan made HL2 remaster på steam.

Det är i princip fritt fram att använda valves ip så länge man inte tar betalt

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Historiskt sett har väl Valve varit väldigt väl inställda till moddare osv.?

Ja precis, kolla på hur de stötte "Black Mesa"-projektet. Valve är något så ovanligt som en AAA-studio som gillar moddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja precis, kolla på hur de stötte "Black Mesa"-projektet. Valve är något så ovanligt som en AAA-studio som gillar moddare.

De anställde ju skaparna av Portal också. Mycket bra av dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De anställde ju skaparna av Portal också. Mycket bra av dem!

Och deras största kassakor var från början moddar som de köpt upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De anställde ju skaparna av Portal också. Mycket bra av dem!

Skrivet av dlq84:

Och deras största kassakor var från början moddar som de köpt upp.

Ja, även Counter Strike var ju en mod av Half-Life. Kul att se hur bra det kan gå om man omfamnar ett community som gillar det man skapat.

Jag är en riktig Valve-fanboy och det skäms jag inte för

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av lumberjack:

Ja, även Counter Strike var ju en mod av Half-Life. Kul att se hur bra det kan gå om man omfamnar ett community som gillar det man skapat.

Jag är en riktig Valve-fanboy och det skäms jag inte för

Tror jag ingen gör, men de måste fan lära sig räkna till minst 3

Permalänk
Medlem

Hade hellre hoppats på att studion remastrar spelet i Source2-motorn istället, med deras nya bakade ljussättning (som ser helt ray-trace'ad ut). Ser inte så stor anledning till att ha realtids-RT i ett spel som t.ex. saknar en dynamisk dygnscykel. Känns som att man kastar bort prestandan helt i onödan. En Source2 version av Half Life 2 hade ju dessutom också översatts fantastiskt bra till VR med tanke på hur välpresterande motorn är.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Sjukt nice, blir en spelning då

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Rätt schysst att ha ett så bra spel som HL i backloggen...

Jo, grejen var att jag älskade Half-life ettan (Utom sista banan då), spelat flera gånger. Men så tyckte jag inte tvåan gav samma grej, men det var många år sedan och kommer inte riktigt ihåg varför jag inte fastnade, skall bli kul att köra nu.