Permalänk

Uppgradera ram

Hej, har idag 2x8GB 3000mhz ram och uppgradering precis min cpu till Ryzen 5 5600 och tänkte att jag borde uppgradera till 32GB ram. Mitt moderkort är ett Asus rog b350f gaming.

I manualen så står det att den klarar 3200 MHz and beyond vid överklockning, betyder det att jag kan köra 3600MHz ram? Sedan är det bäst att köra 4 stickor eller 2 stickor ram? Läste något om att om moderkortet stödjer quad channel är det bättre att köra 4 stickor annars är 2 bättre.

Ge gärna något tips på lämpligt ram.

Dator används för spel och programmering av olika slag.

Tack på förhand.

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin0208:

Hej, har idag 2x8GB 3000mhz ram och uppgradering precis min cpu till Ryzen 5 5600 och tänkte att jag borde uppgradera till 32GB ram. Mitt moderkort är ett Asus rog b350f gaming.

I manualen så står det att den klarar 3200 MHz and beyond vid överklockning, betyder det att jag kan köra 3600MHz ram? Sedan är det bäst att köra 4 stickor eller 2 stickor ram? Läste något om att om moderkortet stödjer quad channel är det bättre att köra 4 stickor annars är 2 bättre.

Ge gärna något tips på lämpligt ram.

Dator används för spel och programmering av olika slag.

Tack på förhand.

Du kan alltid prova att köra 3600 MHz stickor i värsra fall får du gå ner lite i frekvens. Någonstans 3600 MHz CL16 är väl rimligt med hänseende på pris och prestanda.

Har man stöd för quad channel så är det bättre med 4 stickor men ditt moderkort har bara dual channel även att det har 4 slots så är det 2x dual channel och då ger 4 stickor ingen extra prestanda utan brukar bara ge problem då det är svårare att nå högre clocks.

Så mitt tips blir alltså 2x16GB 3600MHz CL16.

Permalänk
Medlem

Det vore bra att få veta CL-värdet (CAS) på dina minnen, eller hela modellnumret. Formeln CL/MHz*2000 ger initiala cykeltiden och du bör skaffa likvärdiga eller snabbare minnen både på MHz och cykeltid. Standardvärdet för billiga minnen är 10 ns, dvs 3200-16 och 3600-18. Det sägs dock att Ryzen inte tycker om udda CL-värden, så dina 3000 minnen körs nog inte i 3000-15. Så frågan är om du kör i 3000-14 (snabbare) eller 3000-16 (långsammare) just nu.

Kan du kika i BIOS och se om det står något om vilken hastighet dina minnen körs just nu? MHZ och CL/CAS. Eventuellt köra CPU-Z eller Speccy.

Sen har vi ju det här med "ranks" också, något som jag inte har någon praktisk erfarenhet av och som nog väldigt få är medvetna om. (Var försiktig med citatet nedan, då det kan vara ryckt ur sitt sammanhang. Kolla videon..) Verkar som att bästa utfall skall vara om du idag kör singel rankminnen och då skaffar två singelrank till. Står det något om 1R eller 2R på dina minneskort?

Running with 4 ranks of ram can give performance boosts of up to 10% in many tasks with Ryzen chips, especially Zen 2. Unless you're running 2 x 16GB sticks, it's actually better to go with 4. Here's a good Toms Hardware article about this: https://www.tomshardware.com/reviews/amd-ryzen-3000-best-memo...

För 5600 garanterar AMD följande hastigheter. Sedan blir det överklockning. (Ditt moderkort räknar 3200 som överklockning).

2x1R DDR4-3200 2x2R DDR4-3200 4x1R DDR4-2933 4x2R DDR4-2667

Så det är ju en stor chansning om du tvingas gå ned i hastighet pga att dina äldre minnen inte orkar samexistera med flera stickor på bussen, eller att du får en boost av "ranks", eller kan överklocka upp till nuvarande hastighet.

Permalänk
Medlem

Ytterligare fakta och en god nyhet. Ditt moderkort har T-topologi på minnesbussen:

There are two motherboard memory layouts: Daisy Chain (DC) Favor 2*X RAM configuration. T topology (T-top) Favor 4*X RAM configuration.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Det vore bra att få veta CL-värdet (CAS) på dina minnen, eller hela modellnumret. Formeln CL/MHz*2000 ger initiala cykeltiden och du bör skaffa likvärdiga eller snabbare minnen både på MHz och cykeltid. Standardvärdet för billiga minnen är 10 ns, dvs 3200-16 och 3600-18. Det sägs dock att Ryzen inte tycker om udda CL-värden, så dina 3000 minnen körs nog inte i 3000-15. Så frågan är om du kör i 3000-14 (snabbare) eller 3000-16 (långsammare) just nu.

Kan du kika i BIOS och se om det står något om vilken hastighet dina minnen körs just nu? MHZ och CL/CAS. Eventuellt köra CPU-Z eller Speccy.

Sen har vi ju det här med "ranks" också, något som jag inte har någon praktisk erfarenhet av och som nog väldigt få är medvetna om. (Var försiktig med citatet nedan, då det kan vara ryckt ur sitt sammanhang. Kolla videon..) Verkar som att bästa utfall skall vara om du idag kör singel rankminnen och då skaffar två singelrank till. Står det något om 1R eller 2R på dina minneskort?

Running with 4 ranks of ram can give performance boosts of up to 10% in many tasks with Ryzen chips, especially Zen 2. Unless you're running 2 x 16GB sticks, it's actually better to go with 4. Here's a good Toms Hardware article about this: https://www.tomshardware.com/reviews/amd-ryzen-3000-best-memo...

För 5600 garanterar AMD följande hastigheter. Sedan blir det överklockning. (Ditt moderkort räknar 3200 som överklockning).

2x1R DDR4-3200 2x2R DDR4-3200 4x1R DDR4-2933 4x2R DDR4-2667

Så det är ju en stor chansning om du tvingas gå ned i hastighet pga att dina äldre minnen inte orkar samexistera med flera stickor på bussen, eller att du får en boost av "ranks", eller kan överklocka upp till nuvarande hastighet.

Har just nu https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3281480

Ska byta ut de gamla minnena helt.

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk

Permalänk

https://www.amazon.se/dp/B0171GQR0C/

Skulle inte försöka mig på högre hastighet än 3200 eftersom det är vad moderkortet höst officiellt klarar av.

Skulle du vilja testa 3600 overclocking så borde dom ram stickorna jag länkade klara av överklockning till det.

Fast det ger som mest en 2-3% performance boost så skulle säga att det inte är värt huvudvärken om du inte redan är någorlunda kunnig inom ram oc.

Permalänk
Medlem

DDR4 är bara specat upp till 3200 MHz, så varken moderkortstillverkaren eller AMD kan officiellt säga att det är stöd för något mer än så. Om du köper minnen som går i säg 3600 MHz så gör de bara det om du slagit på minnesöverklockning (kallas oftast XMP fast det egentligen är Intels namn) i BIOS, vilket då drar upp spänningen från 1.2V till 1.35V. I praktiken klarar alla Ryzen 5000-processorer 3600MHz, det är om man skall ännu högre som man får ha lite tur med lotten.

Det där med udda CL-värden beror på en funktion hos AMD som kallas för ”gear down”, dvs ”växla ner” ungefär. Går att stänga av i BIOS om man vill använda udda CL.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Såg att Inet hade ett par 3600 cl18 stickor för 849 https://www.inet.se/produkt/5302777/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-3600mhz-cl18-vengeance-lpx-svart antar att skillnaden mellan cl18 och 16 är marginell medan priset är högre.

Edit: såg även att de hade ett par Kingston 3600 cl16 för liknande pris https://www.inet.se/produkt/5304054/kingston-fury-32gb-2x16gb-ddr4-3600mhz-cl-16-renegade

Vilka skulle ni säga är det bästa alternativet?

Visa signatur

Mobo: Asus ROG Strix B350-F Gaming CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 Kylare: Thermalright Peerless Assassin Ram: Kingston fury renegade 3600 MHZ 32GB Lagring: CORSAIR MP600 CORE 1 TB M2 NVME SSD, Samsung 870 evo 1TB ssd och en 2 TB mekaniskdisk