Permalänk
Medlem

Router bakom router konfiguration?

Håller på att bygga hus och måste mellanlanda hos morsan å farsan i 1 och en halv månad bara.
Men vill gärna ha igång min Microserver och lite andra smågrejjer under tiden vi bor där utan att behöva konfigurera om en massa.
Går det att koppla in wanporten på min router i deras LAN port och "mitt" nätverk funkar som vanligt? Förutom att jag måste porwarda nån port kanske på deras router.
Vad händer om min routers lan ip är samma som morsan å farsans routers lan ip?
Hur gör jag detta utan att behöva ändra nått?
Har ingen erfarenhet av router bakom router konfiguration.
mvh

Permalänk
Medlem

Nej det kommer leda till en hel del problem att koppla in två routrar efter varandra. Men borde väl gå att ge servern mm samma IP som tidigare hos föräldrarna?

Permalänk
Medlem

Varför måste du använda din router?
Sätt en switch hos dig så kan koppla in dina grejer.
Dumt o ha 2 routrar efter varann.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Varför måste du använda din router?
Sätt en switch hos dig så kan koppla in dina grejer.
Dumt o ha 2 routrar efter varann.

Håller med! Känns som smidigaste lösningen.

Om ni har samma nät på LAN-sidan av båda routrar så måste du ändra konfen. Antingen byta LAN-nät på ena routern eller köra typ 1-1 NAT, men osäker på om det går på SOHO-routrar. Eller om du ordnar routingen mellan routrarna, men återigen, jag vet inte om SOHO-routrar stödjer detta.

Alltså, jag tänker inte råda någon till att koppla in en SOHO-router bakom en annan SOHO-router, men med det sagt så finns det rent tekniskt inget som hindrar det. Nätet bör fungera, men förutsätter vissa saker. Internet är ju byggt av en massa routrar som sitter anslutna till varandra.

Jag skulle säga, testa koppla in den och se om det funkar som tänkt. Lättaste sättet att veta om det funkar som du tänkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om din router går att sätta som AP är det den bästa lösningen.
Beroende på router model skall den LAN på första router kopplas till WAN eller LAN.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W