"Memory multiplier" ökar hastigheten på CPU?

Permalänk

"Memory multiplier" ökar hastigheten på CPU?

Specs: i7-3770 + GA-Z68X-UD3H-B3 rev 1.3

Kör blandade minnen i datorn vilket gör att det inte går att aktivera en XMP-profil, så jag gick in i BIOS för att själv ställa upp hastigheten på minnet, höjde "System Memory Multiplier" från 13.33 till 20, vilket ökade frekvensen på minnet från 1333Mhz till 2000Mhz.

Men när jag stresstestar datorn märker jag att All-core-turbo på min 3770 ökat från 3,7 Ghz...

till 3,9 Ghz...

Har försökt googla på varför "System Memory Multiplier" ökar hastigheten på processorn men hittar inga svar om varför det är så?

Permalänk
Medlem

Det beror på att moderkortet aktiverar "enhanced turbo" eller vad nu Gigabyte kallar funktionen att låta "all core turbo" gå till max stock multiplier för single core turbo.

Du kan ställa ett ännu högre värde för max all core turbo om du vill. i7 3770 (non K) stöder upp till 41x all core turbo, dvs 4 "turbo bins" över stock all core turbo som du redan vet är 37x.

i7 3770 har en inbyggd VF-curve (Volt/Frequency) som stäcker sig hela vägen upp till den max stödda multiplikatorn (42x för single core) så moderkortet kommer automatiskt sätta rätt spänning men det kan vara värt att undervolta lite genom offset då 4.1GHz ofta är stabilt vid väldigt låg spänning.

Genom om att sätta 102.4 MHz BCLK kan man trycka upp all core turbo till 4.2 GHz men ungefär där tar det roliga slut. Vill man ha stabilitet vid ännu högre frekvens behövs en helt olåst i7 3770K.

Permalänk
Skrivet av jonaz_81a:

Det beror på att moderkortet aktiverar "enhanced turbo" eller vad nu Gigabyte kallar funktionen att låta "all core turbo" gå till max stock multiplier för single core turbo.

Du kan ställa ett ännu högre värde för max all core turbo om du vill. i7 3770 (non K) stöder upp till 41x all core turbo, dvs 4 "turbo bins" över stock all core turbo som du redan vet är 37x.

i7 3770 har en inbyggd VF-curve (Volt/Frequency) som stäcker sig hela vägen upp till den max stödda multiplikatorn (42x för single core) så moderkortet kommer automatiskt sätta rätt spänning men det kan vara värt att undervolta lite genom offset då 4.1GHz ofta är stabilt vid väldigt låg spänning.

Genom om att sätta 102.4 MHz BCLK kan man trycka upp all core turbo till 4.2 GHz men ungefär där tar det roliga slut. Vill man ha stabilitet vid ännu högre frekvens behövs en helt olåst i7 3770K.

Fast om enhanced turbo hade varit aktiverat så hade den ju klockat till 3,9 på alla kärnor redan innan jag ändra multipliern, för turbon för 3770 är ju 3,9 Ghz stock. Eller menar du att enhanced turbo är inaktiverad som standard och aktiverar sig själv automatiskt när man ändrar multipliern för minnet? Känns ju isf väldigt konstigt att den aktiverar helt andra funktioner som har med CPUn att göra när man bara ändrar något som har med minnet att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Fast om enhanced turbo hade varit aktiverat så hade den ju klockat till 3,9 redan innan jag ändra multipliern, för turbon för 3770 är ju 3,9 Ghz stock. Eller menar du att enhanced turbo är inaktiverad som standard och aktiverar sig själv automatiskt när man ändrar multipliern för minnet? Känns ju isf väldigt konstigt att den aktiverar helt andra funktioner som har med CPUn att göra när man bara ändrar något som har med minnet att göra?

Jag gissar att enhanced turbo aktiveras när du överklockar minnet.

D.v.s att Gigabyte låter processorn gå enligt Intels spec om BIOS-inställningarna lämnas orörda. Det kan verka konstigt i dagens läge men 2012 var det inte helt otänkbart.

Permalänk
Skrivet av jonaz_81a:

Jag gissar att enhanced turbo aktiveras när du överklockar minnet.

D.v.s att Gigabyte låter processorn gå enligt Intels spec om BIOS-inställningarna lämnas orörda. Det kan verka konstigt i dagens läge men 2012 var det inte helt otänkbart.

Ok, tackar ödmjukast för svar!