Permalänk
Medlem

DPN eller VPN

Hej!

Ursäktar om rubriken är lite diffus, nyligen så har Cmore tagit bort SVT, och jag som är bosatt i Italien kan då ej längre se SVT.

Mest för jultraditioner och så.

Men läste nyligen om DPN som är en nyhet för mig.

Då jag vill fortsätta ha möjligheten att kunna titta på SVT så behöver jag en VPN, svenskarna som bor här i Rom har rekommenderat NordVPN, men har sett här på SweClockers att det är lite blandade synpunkter om NordVPN.

Då åter till frågan, är det bättre att betala månadsvis för en VPN? finns det alltid en killswitch och hur kan det påverka mina nuvarande streamingtjänster, Netflix, Disney+ etc?

Eller ska man satsa på en DPN? Räcker det bara med en "enhet" eller måste man köpa router och hela fadderullan för kunna nyttja DPN?

Flik gärna in med kompletterande kommentarer.

Tack på förhand!

stavfel
Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

På 10 minuters surf kom jag till slutsatsen att DPN är icke-standardiserad proprietär skit, styrt av ett enskilt företag. Du kommer få alla nackdelar av att driva en TOR exit node, men utan att någon har insyn i vad källkoden egentligen gör.

Har jag fel? Länka gärna till den tekniska specen.

Permalänk
Medlem

VPN, helt klart.
Har du någon familj/vän kvar i Sverige så kan du sätta upp egen vpn server hos dom och köra igenom.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

VPN så klart. Glöm NordVPN och kör Mullvad istället. Svergiebaserat och pålitliga.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

VPN, helt klart.
Har du någon familj/vän kvar i Sverige så kan du sätta upp egen vpn server hos dom och köra igenom.

Vilket i det här fallet kan vara så litet som en Raspberrypi. Så ingen stor server behövs.

Permalänk
Medlem

Tackar for all input som inkommit hitintills.

Ska kika pa Mullvad.

Har hort att Netflix inte ar sa anvandarvanliga langre.

Da jag har mitt egna separata natverk pa overvaningen, t ex om jag kor via VPN dar, medans pa nedervaningen ar det utan VPN men da med italiensk IP.

Kan det potentiellt skapa diverse bekymmer om jag ar inne pa min netflixprofil medans dottern kanske sitter pa nedervaningen men inloggad pa sin profil?

Oftast sa kor vi inte bada samtidigt pa bada vaningarna (en svensk IP och en italiensk). ar mest ett worse case scenario som jag kan komma att tanka pa.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

På 10 minuters surf kom jag till slutsatsen att DPN är icke-standardiserad proprietär skit, styrt av ett enskilt företag. Du kommer få alla nackdelar av att driva en TOR exit node, men utan att någon har insyn i vad källkoden egentligen gör.

Har jag fel? Länka gärna till den tekniska specen.

Tackar for att du klargjorde detta.

Det lilla jag laste sa lat det som guld och grona skogar, inga manadskostnader, sakrare etc etc

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Mullvad, som tidigare nämnts är det ett seriöst svenskt företag som inte sparar dina uppgifter. Snabb hastighet, aldrig något strul.

Polisen försökte tidigare i år på sig en razzia hos Mullvad, gick sådär, de lämnade utan att beslagta någonting.

https://mullvad.net/en/blog/2023/4/20/mullvad-vpn-was-subject...