Bärbar för studier, delvis CAD

Permalänk
Medlem

Bärbar för studier, delvis CAD

Hej!

Jag tänkte läsa till elkraftsingenjör och kommer använda CAD, förmodligen AutoCAD men mer än så vet jag inte än.

Det är många ute nu och frågar och de har kanske budgetar på 10-20k, de blir rådda att ha nåt med >16GB och att CAD är tungdrivet.

Den här nämns ju på många ställen, men enligt t ex notebookcheck.net ger den ett billigt intryck:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Jag har precis slitit ut tangentbordet på en ideapad som är 3,5 år gammal men har äldre laptops som fortfarande fungerar, det är inget bra betyg för något annat än Lenovo Thinkpad skulle jag tro.

Men säg att jag köper nåt med en relativt gammal CPU och GPU, fast för sin tid ändå ganska kraftfull?

Jag kikar på inrego och dessa två.
Den stora skillnaden är skicket, bildstorleken, RAM och SSD. CPUn verkar vara relativt likvärdig i båda och de är gamla och kanske slitna men jag skiter i om det inte är det nyaste och bästa. Funkar det så funkar det.

https://shop.inrego.se/barbara/hp-zbook-15-g3-52

https://shop.inrego.se/workstations/hp-zbook-17-g3-28

Även om prestandan är för klen för dagens CAD användning så kan jag säkert tänka mig att byggkvaliten är så pass bra att jag ändå vill ha en av dessa. Frågan är om 17'' skärm är så pass roligt att det är att föredra över ytterligare 24GB RAM och nära dubbel SSD kapacitet.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Jag sitter med CAD (SolidWorks) till vardags och den datorn jag fick ut nu på senaste jobbet är ett skämt, om man ser att det är min primära arbetsuppgift.
Däremot får jag ändå säga att den ändå duger förutom om jag öppnar de mest komplexa och tunga modellerna.

Det är en helt vanlig 15" Dell med i7-processor, 16gb ram och inget dedikerat grafikkort. Kan absolut kolla upp vilken i7 om det är intressant.
Jobbet jag hade tidigare, 3-5 år sedan, hade betydligt bättre datorer med dedikerade quadro-grafikkort och 32gb ram.
Så jag tror du kommer klara dig vad du än väljer i den prisklassen.

Men kan du välja till lite extra ram (32gb) och en den kraftigaste processorn efter budget tror jag du är hemma för dina studier.

17" är mer släpbart än bärbart, enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Jag sitter med CAD (SolidWorks) till vardags och den datorn jag fick ut nu på senaste jobbet är ett skämt, om man ser att det är min primära arbetsuppgift.
Däremot får jag ändå säga att den ändå duger förutom om jag öppnar de mest komplexa och tunga modellerna.

Det är en helt vanlig 15" Dell med i7-processor, 16gb ram och inget dedikerat grafikkort. Kan absolut kolla upp vilken i7 om det är intressant.
Jobbet jag hade tidigare, 3-5 år sedan, hade betydligt bättre datorer med dedikerade quadro-grafikkort och 32gb ram.
Så jag tror du kommer klara dig vad du än väljer i den prisklassen.

Men kan du välja till lite extra ram (32gb) och en den kraftigaste processorn efter budget tror jag du är hemma för dina studier.

17" är mer släpbart än bärbart, enligt mig.

Det låter ju fantastiskt, ja 17'' låter lite stort för mig med men jag vet inte vad folk som jobbar med laptops och CAD tycker så det är intressant att få höra!

De här begagnade har nån sorts Skylake Xeon, säkert jättebra på sin tid och kanske håller måttet men kort batteritid kanske.
Och det verkar inte vara någon diskret GPU i, men jag gissar att vi under utbildningen inte kommer göra något väldigt avancerat som vi inte kan låna arbetsstationer till.

Jag vill ju köpa en laptop också för att min gamla Ideapad äntligen visade vad den gick för, 3,5 år senare.
Det är dags för nåt slitstarkare, Thinkpad, Zbook eller Precision kanske.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en begagnad HP Zbook nu, den skulle innehålla en Xeon E3-1505M, men har en 7820HQ.
Dock har den en Quadro M2200 vilket inte skulle vara med.

Den har ju inte ECC, visst men den har 32 GB RAM, en CPU som är snarlik i prestanda med vad jag ville ha och en Quadrokrets.

Borde jag vara missnöjd? Ärligt talat vet jag inte.

Jag skulle kunna göra en grej av det men det känns ju som att den här de skickade kanske snarare passar mina CAD behov mer än vad den jag beställde gjorde.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

För studier kommer det funka toppen Brukar inte direkt sitta med flertalet hundra/tusen parter.. iallafall inte när jag pluggade.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

För studier kommer det funka toppen Brukar inte direkt sitta med flertalet hundra/tusen parter.. iallafall inte när jag pluggade.

Visst känns det inte illa pinkat ändå? Tydligen tycker microsoft inte att just den här CPUn duger för windows 11, vilket verkar ju toppenbullshit, den har TPM2.
Men jag kanske ska vara glad om jag slipper W11.

Jag vet inte om det är nån större skillnad på en "E3-1505M" och en 7820HQ som är betydelsefull, men det verkar ju vara identiskt bortsett från ECC stödet och 100MHz i clock.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Visst känns det inte illa pinkat ändå? Tydligen tycker microsoft inte att just den här CPUn duger för windows 11, vilket verkar ju toppenbullshit, den har TPM2.
Men jag kanske ska vara glad om jag slipper W11.

Jag vet inte om det är nån större skillnad på en "E3-1505M" och en 7820HQ som är betydelsefull, men det verkar ju vara identiskt bortsett från ECC stödet och 100MHz i clock.

Förmodligen kommer du inte märka någon större skillnad faktiskt, vilken CAD mjukvara kör ni i skolan? Personligen hade jag inte brytt mig om ECC när de gäller CAD. Men tydligen kan de vara vettigt i solidworks. Jag kör Creo nuförtiden (jobb) Fusion (hemma) och tidigare jobbat i Inventor (samt i skolan). Har aldrig haft ECC i någon av datorerna..!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

AutoCAD brukar fungera bra på de flesta moderna processorer med integrerad grafik. Inte särskilt krävande.

Autodesk Inventor fungerar normalt sett bra med spelgrafikkort då man kör DirectX. Andra 3D CAD mjukvaror som ex. SolidWorks brukar fungera bäst med workstation GPU då spelgrafikkorten brukar ha spärrar i drivrutinerna som drar ned prestandan.

CAD-program brukar gilla höga klockfrekvenser och bra single core prestanda hos CPU. En CPU som ger bra prestanda i spel ger vanligtvis också bra prestanda i CAD. Många processorkärnor med låga klockfrekvenser innebär i regel sämre prestanda, utom vid rendering och simulering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Förmodligen kommer du inte märka någon större skillnad faktiskt, vilken CAD mjukvara kör ni i skolan? Personligen hade jag inte brytt mig om ECC när de gäller CAD. Men tydligen kan de vara vettigt i solidworks. Jag kör Creo nuförtiden (jobb) Fusion (hemma) och tidigare jobbat i Inventor (samt i skolan). Har aldrig haft ECC i någon av datorerna..!

Skrivet av Cad_edis:

AutoCAD brukar fungera bra på de flesta moderna processorer med integrerad grafik. Inte särskilt krävande.

Autodesk Inventor fungerar normalt sett bra med spelgrafikkort då man kör DirectX. Andra 3D CAD mjukvaror som ex. SolidWorks brukar fungera bäst med workstation GPU då spelgrafikkorten brukar ha spärrar i drivrutinerna som drar ned prestandan.

CAD-program brukar gilla höga klockfrekvenser och bra single core prestanda hos CPU. En CPU som ger bra prestanda i spel ger vanligtvis också bra prestanda i CAD. Många processorkärnor med låga klockfrekvenser innebär i regel sämre prestanda, utom vid rendering och simulering.

Intressanta tankar, jag var villig att bita i det sura äpplet och se om en E3-1505M med P530 eller P630 räcker för CAD.

Nu är jag rädd att fråga dem var mitt Wirelås tagit vägen och om de skrev fel i produktbeskrivningen eller verkligen har skickat fel dator till mig.
Jag menar jag behåller gärna denna, den är inte så långt ifrån vad jag ville ha och vad jag betalade är nog i samma härad som den här är värd också.

De enda Zbooks de har i sortimentet är utom ett undantag de som ska ha Xeon processorer, men jag gissar att ingen av dem har det och istället har den här hårdvaran.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself