Targus dödar basilusker på skrivbordet med desinfektionslampa

Permalänk
Medlem

Men alltså, nej. Tvätta händerna när du kommer hem, efter toalettbesök och matlagning så behöver du inga cancerframkallande lampor på skrivbordet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vilket larv. Bakterier finns överallt annars också. Ska man köra UV på allt då?

Jag har UV lampor i hela hemmet. Kör inte med något annat.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Fungerar UV-C för att döda bakterier? Ja absolut men plast och tygmaterial förstörs av uv-c, för att inte tala om mänskliga celler (inklusive dna-skada). Som en ytterligare liten sidprodukt så bildas det ozon när du kör en UV-C lampa, något som du verkligen inte vill ha in i lungorna.

Nån hade seriös otur när de försökte tänka här..

UV-C-LED:s ligger på "fel" våglängd för att skapa ozon har jag för mig, det är väl främst de klassiska lysrörsvarianterna med kvicksilver som gör det ... tror jag

Nej jag förstår inte riktigt heller hur de tänkt att kringutrustningen på skrivbordet ska hålla om det är tillräckligt med kräm i den för sterilisering.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Bakterier är bra, håller igång immunförsvaret.

Det där har du fått helt om bakfoten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

UV-C-LED:s ligger på "fel" våglängd för att skapa ozon har jag för mig, det är väl främst de klassiska lysrörsvarianterna med kvicksilver som gör det ... tror jag

Nej jag förstår inte riktigt heller hur de tänkt att kringutrustningen på skrivbordet ska hålla om det är tillräckligt med kräm i den för sterilisering.

Hej.
Ozon bildas vid 240nm och under så det är nog korrekt som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det där har du fått helt om bakfoten.

Nej han har helt rätt. "What doesn't kill you makes you stronger" är ett sett bra ordspråk. Den här produkten bara ren idioti o bör tas bort från Sweclockers framsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag har UV lampor i hela hemmet. Kör inte med något annat.

Allt handlar ju om energinivåer. Om du med "UV lampor" menar såna klena UVA som knappt avger något UV alls så visst det är ju lugna gatan. Men när vi börjar prata UVC med energi tillräckligt för att döda bakterier är det något helt annat.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Nej han har helt rätt. "What doesn't kill you makes you stronger" är ett sett bra ordspråk. Den här produkten bara ren idioti o bör tas bort från Sweclockers framsida.

Du utsätts för oräkneliga mikrober, sporer, virus, bakterier etc. kontinuerligt. Detta är fullt tillräckligt. Det finns ingen fördel att exponeras för farliga mikroorganismer.
Desinficering mha UV är en effektiv och beprövad metod och det är säkert inget fel på produkten om den används i rätt sammanhang. Exempelvis på en terminal i ett lab/sjukvårdsinrättning eller liknande där man har höga krav på renhet.

Det finns info i bland annat AFS 2009:7 för er som spekulerar kring UV

Permalänk
Sötast

Jesus, klart vi ska sätta UV-ljus på sin arbets, och fritids plats....cancer express.

Permalänk
Medlem

Den dödar inte bakterier och virus med ozon, det är UV-ljusets energirika våglängder som skadar. LED ger möjlighet att stråla på mer avgränsat sätt jämfört med lysrören. Gör också att man klarar sig med mycket lägre effekt då LED är mer precist på just de rätta våglängderna.

Med den låga effekten på dessa så är det inte direkt så att man faller strålzappad till marken, de är mest farliga för de bakterier och virus som utsätts. Men det är ju ändå en liten riskfaktor för oss så därför stängs den av när närvarosensorn känner att någon sitter där.

Jag har handhållna UV-C desinfektionslampor och instruktionen säger att de inte ska riktas mot kroppen och i synnerhet ögonen, För de bakterier och virus som är känsliga för detta så är det en effektiv metod. Med de låga effekter och belysningstider som är aktuella så ska det väldigt mycket till för att hårdvara ska påverkas så det tror jag inte man behöver oroa sig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Bakterier är bra, håller igång immunförsvaret.

Om man inte, som jag, har nedsatt immunförsvar. Men jag torkar hellre av tangentbord och mus med sprit regelbundet, så blir man av med skräp och hudoljor också. Och jag skulle slippa smörja in händerna med solkräm och använda solglasögon vid datorn.

Kanske man skulle skaffa den för retr0brighting? ... Oj, priset.

Skrivet av Gurrrra:

"What doesn't kill you makes you stronger" är ett sett bra ordspråk.

Fullständigt bullshit från en man (Nietsche) som var sinnesjuk och hade idéer som låg väldigt långt till höger. De låg senare till grund för ideologin hos ett tyskt parti som var populärt under 1930-talet som använde citatet som ett av sina valspråk.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Har denna. Finns billigt på Apoteket.
Används inte ofta på mus och tangentbord då det är mest jag som använder det.
Men det händer. Känns liksom fint med extra rengöring när en ändå är igång och rengör.

Mest används den på stuff jag släpar hem från elektronikåtervinningen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vilket trams!!! Och hur påverkar detta plasten egentligen? Är ju tillsatser i plast utomhus för att tåla UV.
Enda användningsområdet jag kan komma på är sjukhus/labb med mycket personal men det är fortfarande ett long shot för där ska det finnas rutiner och utrustning mot kontaminering. Nej, riktigt dyrt dritt från en tillverkare som hamnar på min skräp-lista.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Vilket trams!!! Och hur påverkar detta plasten egentligen? Är ju tillsatser i plast utomhus för att tåla UV.
Enda användningsområdet jag kan komma på är sjukhus/labb med mycket personal men det är fortfarande ett long shot för där ska det finnas rutiner och utrustning mot kontaminering. Nej, riktigt dyrt dritt från en tillverkare som hamnar på min skräp-lista.

Jag kan ett användningsområde till... (detta var ett skämt förr) - men dom här som håller på att köra cam-shows som sitter och delar "bås" kan köra detta mellan "skiftbytena" så dom inte smittar varandra. Om du är med på hur jag menar

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Bryr mig mer om smuts än bakterier när det gäller tangentbord och möss.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

UV tar inte bort smuts sist jag kollade, så man måste ju fortfarande städa. Så ser inte riktigt poängen med denna produkten. Känns mest som ett slöseri med pengar.

Permalänk
Medlem

Åh vad bra! Nu kan jag få hudcancer i fingertopparna! Allt jag någonsin önskat!

Permalänk
Medlem

UV-ljus som faktisk dödar bakterier är också ljus som skadar oss allt ifrån hudcancer vid låg nivå på lång sikt till ögonskador och ansiktskador på kort sikt av tex. reflexer från skrivbordet om det har hög intensitet.

När man höll på med att radera Eprommar så tittade man aldrig på röret mer än på sekundnivå (och nej plastglasögon skyddar inte från UV-ljus som man kanske först tror, de i riktigt glas var bättre på detta)

Frekvensen som användes för Epromradering - 253.7 nm var en av flera 'färger' och den starkaste i lågtryckkvicksilverbandet men det fanns ganska påtagliga band på kortare våglängd och vid runt 150 nm så börja det bildas ozon - behöver jag säga att det alltid luktade ozon om epromraderare som var igång...

hade man kunnat sett rören på de frekvenser de faktiskt lyste ut på så skulle de ha lyst utav bara sjutton då det är mer eller mindre helt rena 1-färgs monokromatisk ljus liknande som stark lågtrycksnatriumlampa eller röd eller blå lysdiod och intensitet som en rätt fet LED-ficklampa ritad rakt mot dig - men i verklighet så ser man bara en blåskimrande urladdningsmoln och man visste att om man tittade för länge på denna (typ mer än 30 sekunder) så kunde det bli en jobbig natt med grus i ögonen och i allvarligare fall - ha väldigt ont på nivå där man inte kan sova... man brukar prova det en gång i sitt liv (typ svetsblänk i samband med elsvetsning) - sedan är man väldigt noga att inte upprepa detta...

Permalänk
Medlem

Om plasten bryts ner av UV-C som några skrev så kommer ju användaren få i sig mer plast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du utsätts för oräkneliga mikrober, sporer, virus, bakterier etc. kontinuerligt. Detta är fullt tillräckligt. Det finns ingen fördel att exponeras för farliga mikroorganismer.
Desinficering mha UV är en effektiv och beprövad metod och det är säkert inget fel på produkten om den används i rätt sammanhang. Exempelvis på en terminal i ett lab/sjukvårdsinrättning eller liknande där man har höga krav på renhet.

Det finns info i bland annat AFS 2009:7 för er som spekulerar kring UV

Ja precis, du utsätts för oräkneliga mikrober, sporer, virus, bakterier etc. kontinuerligt vilket inte dödar dig utan gör dig starkare.

Skrivet av Findecanor:

Fullständigt bullshit från en man (Nietsche) som var sinnesjuk och hade idéer som låg väldigt långt till höger. De låg senare till grund för ideologin hos ett tyskt parti som var populärt under 1930-talet som använde citatet som ett av sina valspråk.

Fullständig bullshit är det inte alls, men det finns så klart olika grader på vad som gör dig starkare o vad som gör negativ skada också. Men generellt sett så SKA du utsättas för diverse bakterier o skit för att din kropp ska bli starkare utav det, o dessutom utsättas för lite jobbiga situationer i livet som du blir psykiskt starkare utav, eller precis vadfan som helst som gör att du lär dig o blir starkare o bättre.
Så nej, ordspråket är inte bullshit även om han som kanske sa det råkar ligga långt åt höger o kanske har nån koppling till nazismen.

Permalänk
Medlem

Noterade att man i reklambilden för produkten verkar köra med röd/blå lysdiod för att ge sken av violett.

Äkta violetta lysdioder (som för ögonen just ger en violett/lila upplevelse av nästa kuslig sort och svårt att få fokus på) strax över 400 nm ljus, är skittråkiga att fotografera när man skall göra produktbilder då de just bara ger blå ljus i en CCD-sensor.

Detta beror på att CCD har inte samma defekt som människoögat att vid tillräcklig kortvågig blå ljus så reagerar också rödkänsliga tapparna i ögat och inte bara de blåkänsliga, därav att vi upplever blåröd ljus, även kallad violett när det är äkta 400 nm-ljus.

Det att tänka på om man köper 'violetta' lysdioder på ebay att produktbilder med tråkig blå färg är förmodligen äkta vara medans de med magenta-färg (rödblå) så är det fake baserat på röd och blå lysdiod i samma kapsel.

Permalänk
Medlem

Hälsoångesten uppnår nya dimensioner. Det enda som typ smittar via sekundär beröring är extremt smittsamma hudsjukdomar och magsjuka. Och om det är ens egen dator får man verkligen göra något riktigt underligt för att få andras mikroorganismer på grejer som man själv pillar på. Typ pilla andra i rumpan innan man tar på tangentbordet. På ett internetcafé kanske det kan göra någon sorts nytta, men hemma? Nej.

Permalänk
Skrivet av Mörksuggan:

Ska du använda denna produkt för att se eventuella vita fläckar som kan ha skapats av män?

Lol fan bra ide, ska kolla överallt,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Hälsoångesten uppnår nya dimensioner. Det enda som typ smittar via sekundär beröring är extremt smittsamma hudsjukdomar och magsjuka.

vilka extremt smittsamma hudsjukdomar tänker du på ? - och är dom vanliga ?? (borde vara om de är extremt smittsamma)

---

magsjukdomar som vinterkräksjuka finns förvisso fog för när det pågår i sin närhet - men det är också individuellt om man lätt blir drabbad eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

vilka extremt smittsamma hudsjukdomar tänker du på ? - och är dom vanliga ?? (borde vara om de är extremt smittsamma)

---

magsjukdomar som vinterkräksjuka finns förvisso fog för när det pågår i sin närhet - men det är också individuellt om man lätt blir drabbad eller inte.

Den enda hudsjukdom jag vet som är relativt vanlig och som kan smitta indirekt är svinkoppor (är nog egentligen ytliga sår på huden som blir infekterade, inte en hudsjukdom i sig). Den är rätt besvärlig att bli av med om man har småbarn. Inte kul att tvångstvätta sår flera gånger om dagen på småbarn...

Om en person har svinkoppor, pillar på sina sår, sen pillar på tangentbordet och en annan person kommer och pillar på vätskan kan det nog smitta. Men det är rätt osannolikt att det sker och att man sen stoppar det med en UV-lampa.

Ja, om någon är magsjuk i familjen är risken stor att bli sjuk om man är det minsta känslig själv. Och då hjälper knappast denna produkt om inte personen kräks vid datorn och det endast skvätter på platser som lampan lyser på.