Geforce GTX 1650 fortsatt i topp för Steam-användare

Permalänk
Melding Plague

Geforce GTX 1650 fortsatt i topp för Steam-användare

Juni blev en månad utan större hård- och mjukvaruförändringar bland användarna av Valves spelklient.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

RTX 2060 ligger kvar på topp 5 av de vanligaste korten.
Undrar om RTX 4060 kan axla den rollen framöver

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

3060 finns ju som desktop och laptop, medan 2000-serien och innan så rapporteras väl allt på samma?
Så räknar man likadant har 3060 8,74% och ligger i toppen.

Skrivet av Söderbäck:

RTX 2060 ligger kvar på topp 5 av de vanligaste korten.
Undrar om RTX 4060 kan axla den rollen framöver

4060 laptop ökade ganska mycket med 0,49% i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

RTX 2060 ligger kvar på topp 5 av de vanligaste korten.
Undrar om RTX 4060 kan axla den rollen framöver

Tveksamt, däremot tror jag 2060 axlar rollen som top 5 ett bra tag framöver! De korten kommer vara i ruljans länge.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Alltid lika tråkigt att se hur dominant Nvidia är. Det är inte bra att en aktör är så dominerande oavsett vem det är. Själv köper jag vad som är bäst för ett specifikt pris oavsett vem som gjort kortet men för många är de helt inne på att de absolut måste ha Nvidia och ibland även att de måste ha tex ASUS.

Antar AMD Radeon betyder att högsta från AMD är deras inbyggda grafik.

4060 kan nog mycket väl bli stor framöver men det krävs nog sänkning i pris eller förändringar i macroekonomiska läget innan de börjar sälja rejält.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det kostar (inte mycket) att ligga på topp 😎

Permalänk
Medlem

Sån här statistik blir alltid lite konstigt vinklad då det ändå är några få ynka procent av den "mest populära" modellen som säljs.
Är ju en bunt kort som ligger kring samma kort med små procentsatser.
Intressantare då att titta på vad som skulle kunna vara ett "genomsnitt" i prestanda. Då landar man förmodligen på typ ett 3060ti.
Och att en majoritet numera har kort som har stöd för Raytracing.
Det kan annars verka som att spelutvecklare skulle rikta sig till "det vanligaste" kortet, vilket då skulle vara ett utan Raytracingstöd.
Men så är inte fallet.
Dessutom så säger det här bara något om grafikkort. Inte om hur många spel en användare av ett kort spelar.
Där sitter nog storförbrukare av spel med ett vassare kort och det är såna som speltillverkare vill rikta sina spel emot.

Vad mag menar att det här är en sensationsrubrik som egentligen inte säger någonting. Det är inte alls så illa som man vill framställa det som.
En genomsnittsanvändare sitter inte med ett GTX 1650.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Alltid lika tråkigt att se hur dominant Nvidia är. Det är inte bra att en aktör är så dominerande oavsett vem det är. Själv köper jag vad som är bäst för ett specifikt pris oavsett vem som gjort kortet men för många är de helt inne på att de absolut måste ha Nvidia och ibland även att de måste ha tex ASUS.

Antar AMD Radeon betyder att högsta från AMD är deras inbyggda grafik.

4060 kan nog mycket väl bli stor framöver men det krävs nog sänkning i pris eller förändringar i macroekonomiska läget innan de börjar sälja rejält.

Tveksamt att 4060 blir en storsäljare den är knappt bättre än 3060, och skulle säga att primära köpare hade varit nuvarande 3060 ägare nu blir det väl nybygge när det görs.. Om 4060 blir stort är det nog mest pga o.e.m.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

1650 är väldigt populärt hos OEM, då det är ett strömsnålare 1060 i princip.
3060 kommer nog ta över tronen nu när dom säljs ut.
Mitt A750 registrerades dock till statistiken i Juni.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tänk att runt en fjärdedel av alla Steam-användare kör på 1000-serien Geforce-kort, alltså runt 40 miljoner om man räknar på 120 miljoner aktiva Steam-konton. Det är ungefär lika många som alla PS5-ägare och dubbelt så många som Xbox Series X|S.

Kör de på 1080p och med FSR så kan de säkert klara sig i några år till. Förr eller senare måste ju korten börja klappa ihop och frågan är vad de gör då? Det sämsta vore om de tycker att PC-hårdvara blivit för dyrt och byter plattform eller hobby totalt.

Permalänk
Medlem

Senaste steam patchen är helt awful. Alla spel tar mycket längre att starta än förr och "connecting to network"-rutan stjäl fokus från vad man håller på med. Hoppas Valve återgår till den äldre och mycket bättre klienten.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Alltid lika tråkigt att se hur dominant Nvidia är. Det är inte bra att en aktör är så dominerande oavsett vem det är. Själv köper jag vad som är bäst för ett specifikt pris oavsett vem som gjort kortet men för många är de helt inne på att de absolut måste ha Nvidia och ibland även att de måste ha tex ASUS.

AMD har svårt att konkurrera med Nvidia på PC-marknaden. Om jag får gissa lägger AMD 95% av sin spelbudget på konsollerna, dom utvecklar mer eller mindre inget som inte iallafall senare skall användas i konsoller. Nvidia lägger 95% av sin spelbudget på PC istället (dom har väl lite Geforce Now också) och försöker få PC att framstå som en premium platform jämfört med konsoller. AMD som det ser ut nu har inte en chans mot det.

Har lyssnat en del på Intel Tom Petersen och där finns ju iallafall en genuin vilja att konkurrera mot Nvidia. Så jag hoppas att Intel tar i från tårna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

RTX 2060 ligger kvar på topp 5 av de vanligaste korten.
Undrar om RTX 4060 kan axla den rollen framöver

Kanske, men framförallt tror jag på ett 4050 som ersättare till 1650. Samma formfaktor med möjlighet till låg profil, samma låga strömkrav, samma pris men 3x prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Sån här statistik blir alltid lite konstigt vinklad då det ändå är några få ynka procent av den "mest populära" modellen som säljs.
Är ju en bunt kort som ligger kring samma kort med små procentsatser.
Intressantare då att titta på vad som skulle kunna vara ett "genomsnitt" i prestanda. Då landar man förmodligen på typ ett 3060ti.
Och att en majoritet numera har kort som har stöd för Raytracing.
Det kan annars verka som att spelutvecklare skulle rikta sig till "det vanligaste" kortet, vilket då skulle vara ett utan Raytracingstöd.
Men så är inte fallet.
Dessutom så säger det här bara något om grafikkort. Inte om hur många spel en användare av ett kort spelar.
Där sitter nog storförbrukare av spel med ett vassare kort och det är såna som speltillverkare vill rikta sina spel emot.

Vad mag menar att det här är en sensationsrubrik som egentligen inte säger någonting. Det är inte alls så illa som man vill framställa det som.
En genomsnittsanvändare sitter inte med ett GTX 1650.

Statistik ska man ju allid ta med en nypa salt men jag tvekar inte alls på att genomsninttsanvändaren på Steam har ett GTX 1650. Det kortet har varit det bäst säljande kortet hos både Amazon och Newegg. Det är utöver det även ett av de vanligaste korten i budget PC för spelande samt som dedikerat kort i bärbara datorer. Jag ser alltid ett antal inlägg på Sweclockers som är chockade över Steams grafikkortsstatistik. Många här lever nog i uppfattningen att alla spelar Cyberpunk 2077 i 4k men i verkligheten ligger genomsnittet långt därifrån. Tittar man på top 10 mest spelade spel på Steam samt lägger till att en övervägande majoritet spelar i 1080p så blir det ännu mer självklart.

https://steamdb.info/charts/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

En genomsnittsanvändare sitter inte med ett GTX 1650.

Det är en tröttsam och återkommande diskussion hur dåliga grejer genomsnittsanvändaren har, då nästan alltid i kontexten att PC-spel begränsas av att gamers har så dålig PC-hårdvara, och sen drar man likhetstecken att AAA-spelutvecklare tittar på genomsnittanvändarens brödrostar snarare än att se potentialen i att sälja till folk med vettig gaminghårdvara som är intresserade av spel med hög teknisk nivå.

Av de översta 25 platserna på samma Steam-statistik så utgörs 10 st av Nvidia 20- och 30-serien från 2060 till 3080, 12 st om man räknar med de kvalificerade skitkorten 3050/3050 Ti. Dessa tio översta platser utgör redan 25,89% (exklusive 3050/3050 Ti) av Steam-användarna. Gjorde mig besväret att räkna ihop alla Nvidia-kort 20-/30-/40-serien exklusive 16-serien och alla med 50-suffix, men inkluderade 1080/1080 Ti, och får då att 35,08% av Steam-användarna har Nvidia-kort motsvarande 2060 eller bättre.

2021 var det 132 miljoner Steam-användare som var månadsvis aktiva, så bara där är det direkt 46 miljoner gamers att sälja AAA-spel till. Sen är ju gamingmarknaden för PC större än bara Steam. Enbart GTA V passerade 180 miljoner kopior i maj 2023. De återkommande påståendena om att det inte skulle gå att sälja PC-spel med höga systemkrav är alltså ren och skär dynga.

Edit: Räknade inga AMD-kort eftersom jag har dålig koll på vilka som ett tangerar 2060, och hittade inte Intel Arc A750/770 på listan, men där är ett antal procent (1% = 1,32 miljoner spelare) till med kapabla GPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är en tröttsam och återkommande diskussion hur dåliga grejer genomsnittsanvändaren har, då nästan alltid i kontexten att PC-spel begränsas av att gamers har så dålig PC-hårdvara, och sen drar man likhetstecken att AAA-spelutvecklare tittar på genomsnittanvändarens brödrostar snarare än att se potentialen i att sälja till folk med vettig gaminghårdvara som är intresserade av spel med hög teknisk nivå.

Av de översta 25 platserna på samma Steam-statistik så utgörs 10 st av Nvidia 20- och 30-serien från 2060 till 3080, 12 st om man räknar med de kvalificerade skitkorten 3050/3050 Ti. Dessa tio översta platser utgör redan 25,89% (exklusive 3050/3050 Ti) av Steam-användarna. Gjorde mig besväret att räkna ihop alla Nvidia-kort 20-/30-/40-serien exklusive 16-serien och alla med 50-suffix, men inkluderade 1080/1080 Ti, och får då att 35,08% av Steam-användarna har Nvidia-kort motsvarande 2060 eller bättre.

2021 var det 132 miljoner Steam-användare som var månadsvis aktiva, så bara där är det direkt 46 miljoner gamers att sälja AAA-spel till. Sen är ju gamingmarknaden för PC större än bara Steam. Enbart GTA V passerade 180 miljoner kopior i maj 2023. De återkommande påståendena om att det inte skulle gå att sälja PC-spel med höga systemkrav är alltså ren och skär dynga.

Edit: Räknade inga AMD-kort eftersom jag har dålig koll på vilka som ett tangerar 2060, och hittade inte Intel Arc A750/770 på listan, men där är ett antal procent (1% = 1,32 miljoner spelare) till med kapabla GPUer.

Med AMD och Intel är det därmed förmodligen närmare 50%, hälften, som sitter med rätt så mycket mer kapabla kort än ett 1650.
Kort som oftast också stöder raytracing och uppskalningstekniker som DLSS....

Permalänk
Medlem

PC Master race

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

1650 är väldigt populärt hos OEM, då det är ett strömsnålare 1060 i princip.
3060 kommer nog ta över tronen nu när dom säljs ut.
Mitt A750 registrerades dock till statistiken i Juni.

Det kan jag tänka mig särskilt med hur många som idag sitter på färdigbyggda typ HP Pavilion med 3060 och 5600g de gick på 8.9k under covid och mining eran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Det kan jag tänka mig särskilt med hur många som idag sitter på färdigbyggda typ HP Pavilion med 3060 och 5600g de gick på 8.9k under covid och mining eran.

Sen finns det ju även fenomenet att ploppa ner ett 1650 i en gammal Dell Optiplex och wips! så har du en speldator för inga pengar alls. Det här görs ju både av butiker som "refurbished" gaming PC och av privatpersoner. 1650 har ju den fördelen att det även finns som lågprofilskort vilket gör att det även passar i kontorsdatorer med mindre formfaktor tillsammans med att det är strömsnålt och således funkar med befintliga nätdelen i en kontorsdator.