Råd för Plex-server

Permalänk
Medlem

Råd för Plex-server

Jag ska bygga mig en ny server för att köra Plex ifrån. Den kommer ske lite annan lagring också i form av dokument, bilder osv. Men det kommer sekundärt och kräver inget särskilt av burken.

Tidigare körde jag på:

  • Fractal Design R5

  • HP Z420 Xeon e5 1603

  • 96GB DDR3 ECC ram

  • HP P410-raidkort

  • 4x6TB WD Gold

  • Geforce 1050Ti

  • 600W nätagg

Den burken följde dock inte med mig i en flytt så nu behöver jag en ny.
"Kraven" är dessa:

Strömsnål
Tyst
Plats för 3-4 diskar
Kan transcoda 2 samtidiga strömmar
Inte allt för skrymmande chassi

  • Då burken kommer behöva vara i närheten av vardagsrum eller sovrum så behöver den vara tyst och strömsnål, går lite hand i hand bortsett från diskarna. Finns det då en bra CPU med stöd för Quick Sync Video som duger till ändamålet som inte går allt för varm?

  • Om man hellre bör gå på en enklare CPU och kombinera med GPU, vilket alternativ finns i så fall idag till 1050Ti?

  • Ska man tänka hårdvaruraid igen?

  • Ram behöver jag troligen inte alls lika mycket av, 32gb lär räcka gott och väl.

  • Tänkte OS på en SSD eller M.2 SSD, möjligen 2 i RAID 1?

  • 2st 3.5" diskar i RAID 1 för lagringen och spegling av den i storleken 12-16TB beroende på pris, vilka ska man sikta på om man vill ha lång livslängd och hyfsat tyst?
    WD gold har fungerat utmärkt, men är nog inte bland de tystare.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av OC&Burn:

Jag ska bygga mig en ny server för att köra Plex ifrån. Den kommer ske lite annan lagring också i form av dokument, bilder osv. Men det kommer sekundärt och kräver inget särskilt av burken.

Tidigare körde jag på:

  • Fractal Design R5

  • HP Z420 Xeon e5 1603

  • 96GB DDR3 ECC ram

  • HP P410-raidkort

  • 4x6TB WD Gold

  • Geforce 1050Ti

  • 600W nätagg

Den burken följde dock inte med mig i en flytt så nu behöver jag en ny.
"Kraven" är dessa:

Strömsnål
Tyst
Plats för 3-4 diskar
Kan transcoda 2 samtidiga strömmar
Inte allt för skrymmande chassi

  • Då burken kommer behöva vara i närheten av vardagsrum eller sovrum så behöver den vara tyst och strömsnål, går lite hand i hand bortsett från diskarna. Finns det då en bra CPU med stöd för Quick Sync Video som duger till ändamålet som inte går allt för varm?

  • Om man hellre bör gå på en enklare CPU och kombinera med GPU, vilket alternativ finns i så fall idag till 1050Ti?

  • Ska man tänka hårdvaruraid igen?

  • Ram behöver jag troligen inte alls lika mycket av, 32gb lär räcka gott och väl.

  • Tänkte OS på en SSD eller M.2 SSD, möjligen 2 i RAID 1?

  • 2st 3.5" diskar i RAID 1 för lagringen och spegling av den i storleken 12-16TB beroende på pris, vilka ska man sikta på om man vill ha lång livslängd och hyfsat tyst?
    WD gold har fungerat utmärkt, men är nog inte bland de tystare.

Vad gäller transkodning - har du Plex pass kan du HW-koda materialet och du kan hyffsat enkelt leta tester.
Min 4570 klarar två samtidiga streams vad jag vet så håller man sig från 8:e Gen och uppåt finns inga problem.
Använd RAM som cache/transcode.

Jag hänger gärna kvar för jag ligger i lur för ny media/allt-i-allo-server också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Då burken kommer behöva vara i närheten av vardagsrum eller sovrum så behöver den vara tyst och strömsnål, går lite hand i hand bortsett från diskarna. Finns det då en bra CPU med stöd för Quick Sync Video som duger till ändamålet som inte går allt för varm?

Om man hellre bör gå på en enklare CPU och kombinera med GPU, vilket alternativ finns i så fall idag till 1050Ti?

Här har du en bra lista att utgå ifrån: https://forums.serverbuilds.net/t/guide-hardware-transcoding-...

En prisvärd begagnad CPU med QuickSync är en bra början sedan kan man alltid utöka vid behov.

Permalänk
Medlem

Utmärkt, då får det bli en nyare Intel i nästa. Handlat inte om 4k transcoding heller så.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz