Hjälp med ny dator - en kraftfull all around/speldator för högst sisådär 20-25 000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Enda jag kom på med din dator var PSU på 850w kan bli ett hinder om du ska uppgradera till en starkare GPU(tex 4090) i framtiden.. kanske lika bra köra 1000w direkt? i9 13900k är strömtörsiga och peakar väl på 260w isch som mest..

1000 W är nice om man vill få ner ljudnivån på PSU:n (Montech Titan Gold 1000 W är passivt upp till 470 W t.ex.) men jag har svårt att tänka mig att ett kvalitetsagg på 850 W skulle ha några som helst problem med 4090 och 13900K. Hela systemet med 12900KS och 4090 drog 460 W i SweClockers speltest.

Edit: TS prioriterar ju ljudnivå så då hade jag kört på 1000 W direkt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

När det kommer till den realla kostnaden förespråkar jag alltid att man kollar på månadskostnad under livstid.. Tex din dator som du visade+ en skärm för totalt ca 36k, med minst en 3års användning så blir kostnaden ca 1k/månad. fast tror du skulle bara byta GPU om ca 2-4 år + en ny skärm när 4k skärmarna gått ner så tror totalkostnaden för dig för ett high-end speldator skulle hamna räknat på 5 år på ca 800-1000kr/ i månaden för i grund och botten en jävligt grym dator..

Enda jag kom på med din dator var PSU på 850w kan bli ett hinder om du ska uppgradera till en starkare GPU(tex 4090) i framtiden.. kanske lika bra köra 1000w direkt? i9 13900k är strömtörsiga och peakar väl på 260w isch som mest..

Det är sant, får fundera lite till

Ja, den verkar kunna bli rätt varm också. Hur hade du tänkt i val av CPU här? Vill ju ha en rapp men samtidigt vill man ju inte att temperaturen ligger jättehögt hela tiden eller att den drar väldigt mycket ström..

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

Det är sant, får fundera lite till

Ja, den verkar kunna bli rätt varm också. Hur hade du tänkt i val av CPU här? Vill ju ha en rapp men samtidigt vill man ju inte att temperaturen ligger jättehögt hela tiden eller att den drar väldigt mycket ström..

7800X3D är rätt mycket svalare och ger bäst spelprestanda. Dock är den inte alls lika bra på övriga uppgifter som Intel men fortfarande långt ifrån dålig så klart.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

7800X3D är rätt mycket svalare och ger bäst spelprestanda. Dock är den inte alls lika bra på övriga uppgifter som Intel men fortfarande långt ifrån dålig så klart.

Finns det någon av Intels som är bra som inte temperaturen springer iväg under load på?

Får kanske tänka över 1000W PSU men Corsair gör bra PSU:er och nu är det ett bra pris på denna

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

Finns det någon av Intels som är bra som inte temperaturen springer iväg under load på?

Får kanske tänka över 1000W PSU men Corsair gör bra PSU:er och nu är det ett bra pris på denna

bästa 1000w psu

https://komponentkoll.se/produkt/1337651-corsair-rm1000e

denna är uttan atx 3.0

https://komponentkoll.se/produkt/1365164-be-quiet-pure-power-...

med atx 3.0. Sen är den scarabeo pratade om bra

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

Det är sant, får fundera lite till

Ja, den verkar kunna bli rätt varm också. Hur hade du tänkt i val av CPU här? Vill ju ha en rapp men samtidigt vill man ju inte att temperaturen ligger jättehögt hela tiden eller att den drar väldigt mycket ström..

Jag personligen har kvar min mobo med i7 8700K som jag byggde 2018 då parat med en gtx 1080. uppgraderade för 2 år sedan till en RTX 3070 & för några månader sedan till beg RTX3090, inte så mycket för att jag behövde det, utan för att ge min gamla GPU till grabben..
Allt detta kör jag med en 34 tums curved UW skärm med 3440x1440 upplösning.
Jag kan nog maxa det mesta jag slänger åt datorns håll och även då jag funderat på att uppgradera mobo/bygga nytt, så har det inte funnits reala skäl till det när man tittar på faktiska benchmarks på skillnaden.
Samt tar den höjda strömförbrukningen särskilt på 13gen intels med i den ekonomiska ekvationen så känns det ovärt.
Och då har jag ändå ekonomin att kunna köra ett high end 4090 bygge om jag skulle vilja.

Sedan att rekommendera något till en annan och tar priserna på beg marknaden i akt så blir det svårt för mig att rekommendera ett nytt bygge till dom flesta jämfört med ett 1-2år gammalt beg..
Många verkar vara statligt anställda och tycker om att spendera andras pengar

Men tycker du om att bygga & vill verkligen ha det på ditt sätt till fullo och känner att pengarna inte är ett bekymmer, så go for it
Och behövs cpu kraften bara för spel, så presterar väl en i5 13600k/Ryzen 7800x3d på samma nivå som i9 13900k, fast båda drar mindre ström & enlkare att kyla.

Annars så kan du ju även kolla på AM4 plattformar med ryzen 5800x3d och kolla om det finns bra deals på moderkort & cpu.. billigare med ddr4 med om du vill ha 64gb..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Mycket att tänka på..

Satt igår kväll och tittade på folk som gett sig på att kyla i9:an och vad dom får i olika benchmarkprogram. Det såg väl sisådär ut. Den går gärna upp till typ 100 grader vid maxbelastning. Vore gött med ett riktigt monster men Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB verkar inte så dum den heller. Även den ska vara lite jobbig att kyla men verkar vara lite enklare än i9:an? Vad säger ni, ska man satsa på i7:an istället?

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

Mycket att tänka på..

Satt igår kväll och tittade på folk som gett sig på att kyla i9:an och vad dom får i olika benchmarkprogram. Det såg väl sisådär ut. Den går gärna upp till typ 100 grader vid maxbelastning. Vore gött med ett riktigt monster men Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB verkar inte så dum den heller. Även den ska vara lite jobbig att kyla men verkar vara lite enklare än i9:an? Vad säger ni, ska man satsa på i7:an istället?

Här har du 13600k,13700k & 13900k mot varandra i benchmarks med en rtx4090.
https://youtu.be/BdMsx8DaqX4

Släng på en fet 360 kylare på i5 13600k och det funns rum för överklockning och wips, så har du i9 prestanda för ca 3500kr billigare..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Det går enkelt att fixa det där minnes problemet. Typ brevid man sätter på kompatibla produkter står det "Tillåtna RAM-hastigheter". Om du klickar in alla hastigheter så kan du välja bland alla. Varför man inte kan välja 6000mhz från början är för att skaparen alltså intel/amd kan inte garantera att det blir stabilt då. Men 6000mhz har under en tid nu varit mycket stabil och på intel kan man typ köra upp till 7000mhz. Men rekomenderar 6000mhz. Sen det där med moderkort är nog antingen att det använder en annan socket. Typ ett b550 funkar inte med am5. Eller så är det att biosen inte är updaterad. Men det kan man göra enkelt om moderkortet har bios flashback

JAg vet inte direkt vad dom korten kommer kosta men kanske kan sätta en baslinje på föra generationens msrp så kanske typ 6-8k

Jag beställde faktiskt datorn igår. Tog Utkast2 men bytte till i7:an. Men nu fick jag en fråga från Inet:

"
RAM-minnena du valt finns tyvärr inte med på moderkorttillverkarens QVL lista vilket innebär att vi inte kan garantera att de kör i den utskrivna hastigheten. Det finns en del olika alternativ för att gå vidare med detta och vi skulle vilja veta hur du vill göra.

Vi kan fortsätta med de minnena du valt men ställa ner hastigheten till 4800Mhz som är standardhastigheten för moderkortet. Du kan sen ställa om minnets hastighet när du får hem datorn om du skulle vilja det.

Ett annat alternativ skulle vara att byta minnen, min rekommendation skulle då vara att vi kör på dessa minnena:
https://www.inet.se/produkt/5304668/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...

Ett tredje alternativ, om man är ute efter just snabbare minnen är att man ser över moderkorttilverkarens QVL-lista för att hitta minnen som vi har på lager och som därtill finns med på deras lista:

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri...
"

Hur skulle ni gjort? Vill ju gärna ha minnen som är kompatibla direkt utan att fippla..

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

Borde gå att köra med de minna du valt men att du kanske får pilla lite med det. Vet inte riktigt vad det innebär när de inte finns med. Här får någon annan fylla i

För de pengarna, Inets rekommendation, hade jag nog hellre sneglat på dessa som finns med på Asus QVL:
https://www.inet.se/produkt/5304869/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

Jag beställde faktiskt datorn igår. Tog Utkast2 men bytte till i7:an. Men nu fick jag en fråga från Inet:

"
RAM-minnena du valt finns tyvärr inte med på moderkorttillverkarens QVL lista vilket innebär att vi inte kan garantera att de kör i den utskrivna hastigheten. Det finns en del olika alternativ för att gå vidare med detta och vi skulle vilja veta hur du vill göra.

Vi kan fortsätta med de minnena du valt men ställa ner hastigheten till 4800Mhz som är standardhastigheten för moderkortet. Du kan sen ställa om minnets hastighet när du får hem datorn om du skulle vilja det.

Ett annat alternativ skulle vara att byta minnen, min rekommendation skulle då vara att vi kör på dessa minnena:
https://www.inet.se/produkt/5304668/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...

Ett tredje alternativ, om man är ute efter just snabbare minnen är att man ser över moderkorttilverkarens QVL-lista för att hitta minnen som vi har på lager och som därtill finns med på deras lista:

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri...
"

Hur skulle ni gjort? Vill ju gärna ha minnen som är kompatibla direkt utan att fippla..

Alltså dom borde ju funka. Det är bara inte att asus har hunnit testa just dom. Sen om du vill ha garanterad kompatibilitet så är några andra som finns på qvl listan bättre. Men det borde inte vara något problem med dom andra

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Borde gå att köra med de minna du valt men att du kanske får pilla lite med det. Vet inte riktigt vad det innebär när de inte finns med. Här får någon annan fylla i

För de pengarna, Inets rekommendation, hade jag nog hellre sneglat på dessa som finns med på Asus QVL:
https://www.inet.se/produkt/5304869/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Precis, men dom vill ju att jag själv ska pilla i så fall och det gör jag ogärna. Har du något tips om jag vill ha från Corsair?

Skrivet av Daytone:

Alltså dom borde ju funka. Det är bara inte att asus har hunnit testa just dom. Sen om du vill ha garanterad kompatibilitet så är några andra som finns på qvl listan bättre. Men det borde inte vara något problem med dom andra

Kan jag välja 6000MHz trots att det står 6000MHz som OC på moderkortet? Dvs, monterar Inet det? För jag fick ju tipset om Dominator på 5600MHz av någon anledning

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

Precis, men dom vill ju att jag själv ska pilla i så fall och det gör jag ogärna. Har du något tips om jag vill ha från Corsair?

Kan jag välja 6000MHz trots att det står 6000MHz som OC på moderkortet? Dvs, monterar Inet det? För jag fick ju tipset om Dominator på 5600MHz av någon anledning

Alla de minnena från corsair har rätt dåliga CL som finns på Asus QVL

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4goo2:

Precis, men dom vill ju att jag själv ska pilla i så fall och det gör jag ogärna. Har du något tips om jag vill ha från Corsair?

Kan jag välja 6000MHz trots att det står 6000MHz som OC på moderkortet? Dvs, monterar Inet det? För jag fick ju tipset om Dominator på 5600MHz av någon anledning

alltså du kommer inte behöva pilla med något alls i datorn. Det är bara att sätta på en sak som heter xmp/docp/expo. Det är ritkgit enkelt. Och om den anonserade hastigheten inte funkar brukar en läggre funka superbra och man tappar inte direkt något.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Alla de minnena från corsair har rätt dåliga CL som finns på Asus QVL

Hmm.. Kanske snöat in för mycket på frekvensen, när det kanske är bättre latens jag borde satsa på? Vilka är bra om man går ner kring 1500 kr? Valde dom i korgen mycket för att det var ett bra pris på dom

Alltid kört Corsair för jag tycker dom varit bra varje gång jag läst recensioner. Men Kingston-minnena du länkade kanske spöar dom?

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem

Du kan nog köra med dem du valt. Skulle du inte kunna köra 6000 och cl30, så kanske cl32 fungerar eller gå ner till 5800 och cl30

Oavsett så är det på ett eller annat vis en överklockning så du bör köra stabilitetstest även om de finns med på asus QVL