Spel, våld, valen vi gör i spelen och hur påverkar det oss?

Permalänk
Medlem

Spel, våld, valen vi gör i spelen och hur påverkar det oss?

Rubriken är väl lite si och så. Men ändå rätt.
Vi gör många gånger rätt tvivelaktiga saker i spel. Minst sagt.
Känner ni att det påverkar er?
Har ni någon gräns för vad ett spel får innehålla?
Har ni slutat spela något spel för det passerade en gräns för er?

Då jag spelat detta själv fastnade jag för videon och fann den väldigt intressant vilket ledde till skapandet av denna tråden.
Se den, det är värt din tid.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte jag gör tvivelaktiga saker. Dödar jag människor så är det för att de är fienden, onda som försöker döda mig eller andra. Jag dödar inte oskyldiga eller djur.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

"Vi gör många gånger rätt tvivelaktiga saker i spel. Minst sagt."
Jo, enbart då folk öppnar munnen i VOIP eller nyttjar chatten för att verka nedsättande.

Spel kan tydas som konst. Konst är kultur. Och kultur kan elda på subjektiva föreställningar men ett spel, är fortfarande ett spel. Och individens val av spel eller handlingar i spelet, tyder inte för individens faktiska värderingar som utageras i samhället eller vid diskbänken. Exempelvis upplever jag detaljrikedomen i Sniper Elite enbart som flummiga. GTA:s detaljrikedom är nödvändig för att begjuta titelns målbild.

Det finns bättre och extremare exempel. Men dessa upplever jag som ett krystat innehåll. Som kan likställas med dagens TV-program som strax innan reklam, tyder extrema livsfaror med att korsa ett övergångsställe, vid grön gubbe, i en tom byhåla, kl 02.45.

Permalänk
Avstängd

Spel är spel, i allmänhet påverkas jag inte av våldet eller liknande. Sen finns det vissa undantag, när det är lite för realistiskt eller onödigt utdraget exempelvis. Behöver man tortera i spelet så är det inte så kul exempelvis (GTA V Trevor exempelvis) men "inte så kul" är inte samma sak som att det skulle påverka mig under någon längre period eller så. Ett annat exempel var något Modern Warfare där en sekvens var utformad som att man tittade genom en helikopterkamera och sköt på oformliga personer på marken, och det kändes sjukt realistiskt för just sådana bilder visades mycket på nyheterna då.

Jag har en son som är sex år däremot och han får inte spela allt. Inte så att han bara får spela barnspel eller så, men grafiskt våld går bort. En sak jag har lärt mig sedan jag fick barn är att åldersgränserna är väldigt spretiga. Ett pixlat retrospel kan få artonårsgräns för att det är våldsamt trots att det verkligen är barnsligt våld, inte värre än valfri Tom & Jerry liksom. Eller 11-13-16-årsgräns för att tobak brukas i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

spelat detta själv fastnade jag för videon och fann den väldigt intressant vilket ledde till skapandet av denna tråden.
Se den, det är värt din tid.
https://www.youtube.com/watch?v=5b91DSqcgHo

Krävs det 27 minuter video för att förklara din poäng här eller kan en kort summering i text duga?

Permalänk
Medlem

Jag har normalt sett inga problem med att göra hemska saker i spel och känner inte att det påverkar mig.

Det enda spel som jag på rak arm vet har brutit fjärde väggen och fått mig att ifrågasätta mig själv och mina handlingar är "Spec Ops: The Line", men det är också designat för att göra just det (för övrigt en stark rekommendation till de som inte spelat det).

Vet också att jag tyckte att t.ex. Postal var helt sjukt när jag lirade det som tonåring, men hade dock inget problem att avhumanisera alla pixlar jag rödifierade. Liksom ok, jag är en massmördare nu, let's go!

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Krävs det 27 minuter video för att förklara din poäng här eller kan en kort summering i text duga?

Nej. Krävs det en kort summering för att du ska orka ta till dig information?
Poängen framgår i textform.
Det är helt valfritt att se den.

Läs vad @e1m1 skrev under btw.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nej. Krävs det en kort summering för att du ska orka ta till dig information?
Poängen framgår i textform.
Det är helt valfritt att se den.

Läs vad @e1m1 skrev under btw.

ok, det lät bara som att du hade hittat någon ny intressant vinkel på frågan, som skulle förklaras i videon, men den orkade jag inte se nej så tänkte att du hade en kortare summering av denna nya vinkel för att gynna diskussionen.
Men om det är samma frågeställning som uppkom om videovåld på 80talet så har jag inget nytt att tillföra disussionen så jag kan ducka ut här, men min summering är.
Ja, allt påverkar oss, men om man inte har några andra personlighetsstörningar och intar upplevelse i livet även utanför dataspelen så är det ingen ko på isen.