Hur tänker ni kring recensioner?

Permalänk

Hur tänker ni kring recensioner?

Tänkte lyssna lite hur ni arbetar och tänker kring recensioner.

Brukar ni lämna recensioner?
(Hur länge väntar ni)
Brukar ni läsa recensioner?
(Läser ni varje för sig eller snittet på alla)
Låter ni er påverkas av recensioner?
Säg att en bekant rekommenderar något du är på jakt över och höjer det till skyarna sen finns det 10st som skriver att det är rena skräpet. Lyssnar ni på er bekanta eller på dom 10 okända? Samma sak åt andra hållet, den bekanta ger tummen ner men 10st okända tycker den är toppen.

Själv lämnar jag mycket sällan recensioner. Först och främst tänker jag väl mest att mina ord kommer knappast få någon annan att köpa eller avstå köpet. Tänkte dock alla då så skulle det inte bli några alls men sen har jag lite svårt att avgöra när den ska lämnas för att få någon betydelse. Vissa lämnar du direkt verkar det som. ”Trasig vid leverans, köp ej”. DOA… kan ju drabba allt.

När jag köpte min 12900 så skrev vissa.
Bättre än min 9900K eller 3600.

Det känns ju oxå lite onödigt att lägga tid på att skriva.

Hur länge bör man utvädra innan man skriver något. Det brukar ta cirka 2 veckor innan jag får mail från företag där jag handlat att jag gärna får skriva något. Är 2 veckor rimligt?

Är det väldigt många recensioner så tittar jag bara på snittet men är det under 10st brukar jag läsa.

Eftersom jag sällan frågar fysiska personer så påverkas jag av recensionerna. Skriver 8/10 är det är en dålig produkt så avstår jag. Jag frågar nog sällan fysiska personer för man inte vill vara taskig eller. Om en bekant höjer något som sen 10 st skriver är skit vill man inte säga till sin bekanta att det han köpt är skit. Fråga i en affär har jag helt slutat göra eftersom jag tycker kompetensen helt försvunnit. Alla kan lite om allt och inte allt om lite.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Skriver sällan recensioner. Kanske ibland för att varna folk om en dålig produkt.

Brukar kolla igenom recensioner när jag ska handla något oavsett antalet recensioner för att se vad exakt folk verkar gilla/ogilla. Om jag ska lyssna på en bekant så beror det på vilken bekant det är. Är det någon jag vet som är tekniskt kunnig och allmänt vettig så väger dennes synpunkt tyngre än random recensioner..

Dessutom litar jag inte på recensioner på sidor till 100%. Känns som det kan vara företagen själva som skriver i många fall eller bottar. Speciellt på Amazon och så. På just amazon har man ju läst att ett random företag lägger upp en produkt, den får en massa bra betyg och sedan kan företaget typ byta produkten men recensionerna blir kvar. Så då blir det ju falska recensioner.

För dyrare köp brukar jag läsa riktiga produktrecensioner. Typ på Sweclockers osv.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Beror mycket på vad som ska köpas och hur dyrt det är.
Kollar främst på genomsnittet istället för att läsa enskilda recensioner. Läser jag användarrecensioner brukar jag filtrera på de sämsta och halvdåliga recensionerna. Då ser man vad som eventuellt kan vara nackdelar med produkten istället för bara "Bra produkt! 10/10!". Sen finns det förstås negativa recensioner där det är tydligt att användaren har gjort fel eller haft otur och fått en DOA (eller haft problem med själva köpeupplevelsen snarare än produkten) så man får använda lite sunt förnuft.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Gillar INET och handlar nästan alltid där, men det är uppenbart att dom tillåter recensioner även om du inte köpt varan. Hela idén med en recension är att man faktiskt använt produkten. Så om någon på INET läser detta, fixa.

Permalänk
Medlem

Ja användarrecensioner brukar vara 9/10 gånger vara helt avgörande om jag köper en vara

Permalänk
Medlem

Tänker själv att en högre andel av dom som är missnöjda skriver recension än dom som är nöjda. Köper jag något och det fungerar så som jag förväntat mig så fortsätter jag bara använda den utan att tänka mycket på saken. Därav brukar jag mest leta efter saker som kanske är lite mer objektivt än subjektivt när jag läser recensioner.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk

Beror på vilken produkt.
Vissa saker är det bara whiners som sätter betyg. Det innebär att endel tjänster får runt betyg 1 i betyg, då endast de som klagar skriver något. Hint kolla in bokus, adlibris och cmores betyg.

Andra saker kan vara fanboys där de flesta är helt ärliga men de har ett filter som gör de aldrig ser problem.

Med detta sagt så läser jag de recensioner jag kommer över, jag köper inte ens bult på Jula utan att läsa recesion före.

Permalänk
Medlem

Betygsskalan 1-5 ger:

1-2 = [Värdelös produkt pga PostNord] | -- 3-4 = [Neutralare med nyanser] -- | 5 = ["Nice" utan nyanser]

Alldeles för frekvent förhåller sig kundernas omdömen extremt på vänster eller höger sida om betygsskalan. Upplever jag. Därför intresseras jag främst av omdömen som beskriver produktens brister eller problem. Som nyanseras relativt objektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Gillar INET och handlar nästan alltid där, men det är uppenbart att dom tillåter recensioner även om du inte köpt varan. Hela idén med en recension är att man faktiskt använt produkten. Så om någon på INET läser detta, fixa.

Jag brukar ofta köpa via andra ÅF då Inet inte alltid har bäst pris och sedan lämna en recension på varan på Inet. Skulle inte gå om endast de som köpt via Inet kunde lämna recension.

I övrigt tillåter nästan alla ÅF recensioner även om du inte köpt varan därifrån. Vissa skriver dock om recensionen är från någon som verifierats ha köpt varan eller inte. Kanske Inet skulle kunna implementera något liknande?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk

Brukar ni lämna recensioner?
Beror helt och hållet på varan, men när jag köper datorchassin lämnar jag direkt efter installation och första anblick på det. Om det är något jag skulle kunna tänka mig bygga en andra dator på eller om jag skulle leta mig vidare till annat.
Om det är mer användarspecade varor såsom tangentbord/möss/headset så måste jag känna av den över en tidsperiod för att se om den håller måttet.
Brukar ni läsa recensioner?
Jag brukar läsa och syna de flesta, dåliga över vad som verkligen var dåligt med dem och ifall det kommer spegla sig över mitt användningsområde. Likt de bra recensionerna ifall dem faktiskt innehåller något av värde, eller ifall det är botskrivet.
Låter ni er påverkas av recensioner?
Säg att en bekant rekommenderar något du är på jakt över och höjer det till skyarna sen finns det 10st som skriver att det är rena skräpet. Lyssnar ni på er bekanta eller på dom 10 okända? Samma sak åt andra hållet, den bekanta ger tummen ner men 10st okända tycker den är toppen.

Jag skulle fråga den bekanta om dem reflekterar något över recensionerna och vrider sina tankar om produkten då, eller vidhåller. Även så tänker jag på hur den bekanta kan tänkas använda produkten såsom jag skulle använda den. Vi alla är olika, och framför allt även våra tankar. Men vi måste ta distans till bekanta och vänner ibland när dem just höjer något till skyarna. För jag kan inte påstå att alla är helt sunda i huvudet när det kommer till allting, och jag är inte ett undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Tänkte lyssna lite hur ni arbetar och tänker kring recensioner.

Brukar ni lämna recensioner?
(Hur länge väntar ni)

Sällan. Ska nästan till något oväntat (så att jag tycker att det finns något av värde att förmedla), och jag skriver väl det direkt när jag upplever att det oväntade är bekräftat isf.

Skrivet av Knotvillage:

Brukar ni läsa recensioner?
(Läser ni varje för sig eller snittet på alla)

Ganska ofta.

Beror väl på hur "viktigt" köpet är vad man orkar med, men ser ju klart större värde i att läsa skrivna recensioner än att bara titta på något poängsystem.
Med det inte sagt att jag rakt av tror på allt som står i användarrecensioner, men det ger mycket större möjlighet att plocka upp något som är värt att tänka på angående produkten om man läser någons skrivna recension.

Skrivet av Knotvillage:

Låter ni er påverkas av recensioner?

Det är väl oundvikligt om man ser dem öht.

Skrivet av Knotvillage:

Säg att en bekant rekommenderar något du är på jakt över och höjer det till skyarna sen finns det 10st som skriver att det är rena skräpet. Lyssnar ni på er bekanta eller på dom 10 okända? Samma sak åt andra hållet, den bekanta ger tummen ner men 10st okända tycker den är toppen.

Om man nu redan pratar om produkten med en bekant som man vet lite vad de tycker är viktigt, gillar, osv så har man förmodligen en hygglig känsla för hur pass bra koll de har och kan värdera deras åsikt utifrån detta.
Dessutom har man ju ett verkligt guldläge att få mer information genom att bolla ett par extra frågor med dem; om nu köpet är så pass viktigt att man bryr sig så skulle jag i båda de scenarion som frågan tar upp ställa några följdfrågor till den bekante utifrån den motstridiga informationen jag läst.

Det kan ju då visa sig att "jaha, nej så var det kanske i början men sedan x så y" eller "jaha, jo så är det visserligen men jag använder inte den funktionen så det spelar ingen roll" eller liknande.
Och isf lärde man sig något mer om situationen och har iaf bättre möjlighet att göra en egen bedömning utifrån sina egna preferenser.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du kan ju inte lita på recensioner där du köper prylarna eller ens på prisjämförelsesajterna. Vill man veta om något är värt att köpa får man ta reda på det det genom olika forum.

snavfel
Permalänk
Medlem

På Prisjakt händer det att man sorterar efter reviews, men vissa produkter är så pass niche att dom inte har några.

Permalänk
Medlem

Jag kollar betyget och sedan läser dom negativa för att se om dom är rimliga eller inte.

Permalänk

vanligtvis så brukar jag fråga en mycket kunnig vän om han kan sniffa reda på de bästa prylarna baserat på den budget jag ger honom, men till och från så brukar jag använda mig utav recensioner som folk skriver här, det var ju här tex som jag i mitt senaste köp utav RTX 4090 lärde mig att man helst inte bara kan ta det billigaste då de billigare inte har det bästa vramet i sig, hade det inte varit för folket här så hade jag ju bara glatt tagit det billigaste 4090.

jag själv har inte så mycket att komma med då jag inte är kunnig för fem öre, men jag brukar lämna någon recension då och då om hur fantastisk grafiken är när man köpt den eller den produkten.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Beror på pris. Dyrare saker så dammsiger jag all information tillgänglig, billigare inte lika mycket.

Permalänk
Medlem

Tror 90% av dem är bottar eller köpta tyvärr. Tar de med en stor nypa salt.

Permalänk
Medlem

Bara om något är riktigt kass Så en varning till andra.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen supernöjd med den här tråden! 10/10 stjärnor! Priset är otroligt bra med gratis frakt och snabb leverans. När jag kontaktade kundtjänst så gav de ett jättetrevligt bemötande. Jag ska verkligen rekommendera den här tråden till alla mina vänner och bekanta!

Jag går mycket på recensioner men man får också sålla bland rätt mycket fejk som helt uppenbart bara är autogenererade floskler och selling points staplade på varandra...

Permalänk

Beror helt på produkten i fråga och vad jag anser jag kan förmedla förpass nytta med informationen. Vissa produkter ligger mig närmare om hjärtat eller vad jag är intresserad utav, jag känner bättre till alternativ eller haft erfarenhet av andra motsvarande produkter osv. För mig har det alltid varit viktigt att försöka hålla sig så objektiv som bara möjligt när man skriver recensioner varför det för mig känns dumt om jag inte vet alls om hur nån konkurrents alternativ står sig till i olika saker t.ex, behöver nån erfarenhet av andra alternativ också så man kan lite jämnföra vad som är bra/dåligt med produkten i olika aspekter. Sällan är ju en produkt bäst på allt, så det handlar om att försöka förmedla just vad den är bra på och vad som är mindre bra så kan personen i andra ändan lite göra egna analyser att vad är viktigt för hen själv.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag aktar mig för att läsa recensioner på sidor som säljer prylar, vet av erfarenhet att de friseras hårt. Amazon är dock en av dem som inte verkar frisera men å andra sidan kan det ibland framstå som att kunden köpt en helt annat pryl än vad som erbjuds nu.

Förövrigt läser jag ofta recensioner och föredrar faktiskt vanliga användarrecensioner, så länge som man får en bred variation av dem från olika ställen så kan de säga en hel del om produkten. Youtube recensioner eller liknande tenderar till att vara sponsrade på ett eller annat vis vilket gör de helt ointressanta för något annat än att bara se och förstå produkten. Dessutom framstår det många gånger som att de inte använd produkten särskilt länge.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Brukar läsa lite, men ingen dealbreaker, utan man kan få ett humm om det är något att hänga upp i granen eller inte.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Bra fråga!
När jag köpte mina datorkomponenter och tillbehör gick jag mycket på utseende då detta är viktigt för mig men gjorde massor av research innan köp. Kollade mycket på Youtube (Benchmarks, byggkvalitet o.s.v), läste många recensioner både privata och hemsidor som Sweclockers för att få en så stor sammanfattning om produkterna. Frågade dessutom på Inet vad de tycker om produkterna samt om det varit många som lämnat tillbaka produkterna. Har köpt nästintill allt på Inet. Jag betalar hellre mer för bra produkter än att snåla. Det är min filosofi.

När det gäller att skriva recensioner känner jag samma som dig men skriver om jag är väldigt nöjd eller väldigt missnöjd och då brukar jag vänta minst 2v och tills jag känner att jag kan jag provat alla egenskaper. Det händer inte ofta att jag är missnöjd tack vare all research.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow/EVGA 3080 FTW3/EK-Loop Vertical GPU Holder/AMD 7 5800X3D/ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II/EK-Nucleus AIO D-RGB + EK-Loop Fan 120 D-RGB x4/Seasonic Prime GX 850W/ASUS 34" TUF Gaming VG34VQL1B

Permalänk
Medlem

Att produkten/tjänsten har goda omdömen är viktigt i stort sett för allt jag köper. Allt som oftast så är den samlade bedömningen korrekt.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Jag skriver sällan recensioner, men jag använder dem ganska ofta vid köp. Dock så finns det en väldigt kraftig bias bland recensionerna, då folk sällan skriver en recension på en okej produkt. Det är fantastisk eller fruktansvärd som gäller.
Jag använder mig främst av de negativa recensionerna för att få fram eventuella brister och problem med produkten, men sållar bort inlägg likt: '' Kass produkt, köp ej'', då detta inte ger någon information.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Sällsynt att jag skriver ett omdömme om produkten eller butiken. Enda direkta jag kan minnas är att jag skrev om min upplevelse om 4K144Hz skärmen i signatur då det fanns så otroligt dåligt med info om den.

Brukar i regel inte bry mig om användarrecensioner såvida de inte är utförliga och upplevs vara frivilliga och inte köpta. Minns när jag letade airfryer förra våren, typ rubbet var köpta annonser. Värdelöst.

Föredrar även uppenbart opartiska recensioner utan knepiga upplägg om det finns. Men när det inte finns så händer det att jag kollar utlåtanden från användare och youtubers. En del produkter är det skrämmande svårt att få vettig info.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Skrev en negativ recension om Xbox One och hur Inet hade tagit hand om mitt köp. Några timmar senare ringer/kontaktar deras marknadschef mig och löser problemet.
Recension läser jag frekvent när jag ska köpa saker. Men vissa produkters recensioner är allt för ofta upphissade och intetsägande. Vill ju läsa varför den får 5 stjärnor och gärna vad köparen förväntade sig innan. Svårigheter att veta vilken standard de har när de sätter 5 stjärnor på en produkt som får massiv kritik av andra som säger att produkten är rena skräpet..

Permalänk
Livsnjutare 😎

Sålänge inte recensioner är köpta eller på annat vis manipulerade att höja en produkts värde är det bra tycker jag.

Att komplett och Elgiganten och vissa andra kör med recensioner på annat språk, utan möjligheten att översätta (på ett bra sätt) är dock helt meningslöst.

Känns som de bara gör så för att ha fler recensioner och ett annat snittbetyg på prylen i fråga

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Om en bekant höjer något som sen 10 st skriver är skit vill man inte säga till sin bekanta att det han köpt är skit.

Fast om han gillar spelet så är det ju inte skit för honom?

Smaken är som baken, man kan inte klanka ner på andra för att de har annan smak

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Netonnet och andra åf importerar recensioner från tillverkarnas hemsidor. Vettefan om tillverkarnas moderering av recensioner är opartisk
Mycket av recensionerna är trams, t.ex bedömer vissa köpupplevelsen än själva produkten.
Nä det har spelat mindre roll helt enkelt och jag väljer återförsäljaren som har öppet köp utan tjafs.