Permalänk
Medlem

Montera en HP Omen AIO i normal burk?

Hej! Jag har en HP Omen AIO kylare som jag desperat försöker att montera på något vis för att den inte ska bli e-waste.
Jag har backplaten för olika datorer som den passar med men som ni ser på bild 4 så är distansen helt omöjlig att få plats med moderkort/CPU (har testat en del olika 115x/intel cpu). Så behöver någon form av distans som tillåter iskruvning..

Vet inte exakt vad jag ska söka / köpa för att det ska funka - tacksam för råd!

EDIT: Har testat med moderkorts distanser, men dom är för "tjocka" för att skruvas in i backplaten

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara M-gänga på skruvarna? Du kan ta bort skruvarna helt, köpa en bit gängad stång som du kapar i lämpliga bitar som du skruvar i backplaten och så 4st muttrar + brickor + fjädrarna för att trycka kylaren på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Det ser ut att vara M-gänga på skruvarna? Du kan ta bort skruvarna helt, köpa en bit gängad stång som du kapar i lämpliga bitar som du skruvar i backplaten och så 4st muttrar + brickor + fjädrarna för att trycka kylaren på plats.

Förstår inte riktigt, skulle du kunna visa med bilder / rita vad du menar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Förstår inte riktigt, skulle du kunna visa med bilder / rita vad du menar ?

Ta dig en titt på denna bild så förstår du säkert vad jag menar:

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Ta dig en titt på denna bild så förstår du säkert vad jag menar:
<Uppladdad bildlänk>

Problemet är att skruvarna går inte o ta bort och fjädern är stenhård går inte o knippsa.

Permalänk
Skrivet av Rupenbritz:

Problemet är att skruvarna går inte o ta bort och fjädern är stenhård går inte o knippsa.

om du tar bort brickan med hullingarna på undersidan så ska du kunna dra ur hela skruven inkl fjäder.

ser dock inte riktigt vad problemet är.

är inbyggda distansen på skruvarna fel iom att du inte kör orginal backplaten?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du tar bort brickan med hullingarna på undersidan så ska du kunna dra ur hela skruven inkl fjäder.

ser dock inte riktigt vad problemet är.

är inbyggda distansen på skruvarna fel iom att du inte kör orginal backplaten?

Hmm men hur tar man bort hullingarna? Ska prova med avbitarstång

Problemet är att jag inte fick med original backplate/anordning - köpte denna för 100kr och fick två backplates och massa skruvar men dom passar mer till en Corsair aio än denna. Men jag tror om jag lyckas få bort skruvarna så kan jag montera den som en Corsair aio

Permalänk
Medlem

Har du hört av dig till dom du köpte den av så dom får skicka nya?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Har du hört av dig till dom du köpte den av så dom får skicka nya?

Det var från FB Marketplace, men med mycket våld fick jag av skruvarna, så tror jag kan montera nu med lite spare skruvar jag har kvar från mina gamla AIOs genom tiderna hehe

Permalänk
Medlem

https://ibb.co/8rFH5Ld

Någon som kan hjälpa veta hur jag kan connecta denna för rgb? Försökt googla hittar inget om CN1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

https://ibb.co/8rFH5Ld

Någon som kan hjälpa veta hur jag kan connecta denna för rgb? Försökt googla hittar inget om CN1

Har inte ett direkt svar, men den ska sitta på deras Lighting controller.

https://www.ebay.com/itm/394357135046?hash=item5bd18456c6:g:K...

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Har inte ett direkt svar, men den ska sitta på deras Lighting controller.

https://www.ebay.com/itm/394357135046?hash=item5bd18456c6:g:K...

Wow tack för svaret! Roligt pris dock haha

Permalänk
Medlem

Står även ”everything rgb in the omen is proprietary”
Man måste ha moderkortet också, synd! Men aion funkar bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Står även ”everything rgb in the omen is proprietary”
Man måste ha moderkortet också, synd! Men aion funkar bra

Med lite tur går det att fixa. Läste om något liknande där man letade fram vad som var +12V, resten var tydligen jord för de olika färgerna.
Så det ska inte vara helt omöjligt.

Kanske klippa en RGB-kabel och sätta på moderkortet och ansluta mot aio:n?
Inte för gemene man dock. 🙂

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Med lite tur går det att fixa. Läste om något liknande där man letade fram vad som var +12V, resten var tydligen jord för de olika färgerna.
Så det ska inte vara helt omöjligt.

Kanske klippa en RGB-kabel och sätta på moderkortet och ansluta mot aio:n?
Inte för gemene man dock. 🙂

Har lekt mycket med alienFX och liknande ”proprietary” rgb och lyckades få det o funka på vanliga moderkort men då var lösningen att köra från deras rgb kort med en sladd till en USB header med en exakt version av drivrutiner (skojar inte när jag säger att jag provade 40-50st) för de skulle funka haha

Jag är inte emot att prova klippa en kabel eller så, vill dock inte riskera mitt moderkort.

Om du har förslag/kunskap om just denna connector dock så är jag villig att prova

Permalänk
Medlem

Tänkte följa upp med lösningen på mount problemet.

EDIT:
-22*C idle, och -25*C under full load jämfört med stock kylaren utan något ljud! Helt klart godkänt för 100kr haha. Tyvärr funkar ju inte RGBn på själva blocket men det duger för nu!