Bra allroundskärm för video/foto-redigering, media/produktivtet, lite gaming. Hög pixeltäthet. Relativt hög budget

Permalänk
Glömsk

Bra allroundskärm för video/foto-redigering, media/produktivtet, lite gaming. Hög pixeltäthet. Relativt hög budget

Tja.

Önskar förslag på en skärmsetup. Jag vill köra 2 skärmar, inte en ultrawide. Personlig preferens samt att det funkar bättre med mjukvaran jag använder. Problemet är att välja "huvudskärmen"

Det mest krävande är foto/videoredigering. Grejen är detta: färgåtergivning är... jag ska inte säga "skitsamma", men sålänge det är "bra" så räcker det. Jag behöver ingen "professional color grading". Så vill inte nödvändigtvis måla in mig i "foto-skärmar"-kategorin (dock är jag ett stort fan av Eizo rent genrellt.. bra kvalitet)

Det sagt: jag gillar bra färg, hög pixeltäthet, osv. Vill ha en bra skärm helt enkelt. Jag är ingen gamer men spelar ibland, så skärmen bör inte vara värdelös på det.

Funderar på kanske en bra 27 tum... kanske 4k?. Sen en duglig andra skärm som kan stå bredvid som inte behöver vara lika bra.

För huvudskärmen har jag kollat på några alternativ. Tankar?
* Eizo ColorEdge CS2740. Detta är visserligen en foto/video-skärm men kanske funkar bra allround också? Schysst upplösning: 3840 x 2160
* Alienware AW2723DF verkar rätt nice? Dock sämre upplösning på samma storlek, så sämre pixeltäthet. 2560 x 1440
Andra alternativ?

Andra skärmen är... ett senare problem

Cheers

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Psionicist:

* Eizo ColorEdge CS2740. Detta är visserligen en foto/video-skärm men kanske funkar bra allround också? Schysst upplösning: 3840 x 2160

Kvalitetsskärmar likt ColorEdge är mer än "bra allround". De är fantastisk allround

Men då förstås inget superroligt när det kommer till spelande i och med 60 Hz. Så vad du kan matcha en kvalitetskärm med är en väldigt öppen fråga. Ytterligare en 4K-skärm är förstås det som ger mest flexibilitet och där kan ju andra skärmen ha mer spelfokus, likt högre frekvens än 60 Hz.

Permalänk
Glömsk
Skrivet av Laxpudding:

Kvalitetsskärmar likt ColorEdge är mer än "bra allround". De är fantastisk allround

Men då förstås inget superroligt när det kommer till spelande i och med 60 Hz. Så vad du kan matcha en kvalitetskärm med är en väldigt öppen fråga. Ytterligare en 4K-skärm är förstås det som ger mest flexibilitet och där kan ju andra skärmen ha mer spelfokus, likt högre frekvens än 60 Hz.

Tack Thomas, såklart jag ska tänka så. Min andra skärm kan vara en skärm duglig för gaming.

Vad är dina tankar om 27" vs 32" 4K for foto/video/produktivitet? Jag var bestämd igår att jag ville ha 27, men nu är jag lite mer tveksam.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Psionicist:

Tack Thomas, såklart jag ska tänka så. Min andra skärm kan vara en skärm duglig för gaming.

Vad är dina tankar om 27" vs 32" 4K for foto/video/produktivitet? Jag var bestämd igår att jag ville ha 27, men nu är jag lite mer tveksam.

32 eller 27 på skärmen handlar mer om arbetsytor, syn och arbetssätt, inte att den exakta storleken i sig själv är avgörande. En 27:a kan ju vara för liten och en 32:a för stor – eller sak samma för någon annan. Allt det är helt upp till den personliga variationen.

Permalänk
Medlem

Har nu inte testat någon av dem men Asus Proart serie verkar vara trevliga. Eizon som du nämnde tidigare ser också bra ut.

Jag slog till på en Cooler Master Tempest GP27U för några veckor sedan. Hög uppdateringsfrekvens är viktigt för mig och efter lite pill är färgåtergivningen helt OK.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med Eizon är att det är 60Hz och LCD. Dell-skärmen är bara sRGB, har svårt med mörka nyanser och ljusa nyanser ser lite för ljusa ut (verkar dock ha bättre gamma än många andra).

Kontrast och låg färgvolym i mörka nyanser är inget du kan göra något åt. Gamma kan justeras men kommer orsaka bandning.

Permalänk
Medlem

Denna nya Eizo skärmen kanske kan va något. Den går dock inte att få tag i ännu i Sverige.

Eizo ny 4k skärm