Permalänk
Medlem

Byta kylvätska

Ska byta kylvätska i helgen och ska tömma systemet. Fråga ang. kablar till moderkortet.
Kommer köra en ATX Bridging Plug (24 pin) för att starta o stoppa pumpen så inte den är kopplad till moderkortet, men dem 2 andra kontakterna uppe till vänster hörn. Måste dem också vara bortkopplade från moderkortet just under momentet där man kör enbart pumpen vid fyllning m.m. ?

Permalänk
Medlem

Säkrast om du kopplar ur alla sladdar som går från nätagg till någon komponent i datorn. Har du helmodulärt nätagg kan du ju koppla ur dem från baksidan av nätagget om det är enklare att komma åt där än vad kontakterna på de andra komponenterna är.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Säkrast om du kopplar ur alla sladdar som går från nätagg till någon komponent i datorn. Har du helmodulärt nätagg kan du ju koppla ur dem från baksidan av nätagget om det är enklare att komma åt där än vad kontakterna på de andra komponenterna är.

Ah misstänkte lite det, blir nog o göra det från baksidan

Permalänk
Medlem

Tanken är att köra EKs loop cleaner och flush. man ska blanda detta med destillerat vatten och det är ju inte slutprodukten som ska in i systemet sen, blir EKs Cryofuel i loopen.
Funkar detta vatten? det är trots allt demineraliserat

Destillerat vatten

Permalänk
Skrivet av sushi84:

Tanken är att köra EKs loop cleaner och flush. man ska blanda detta med destillerat vatten och det är ju inte slutprodukten som ska in i systemet sen, blir EKs Cryofuel i loopen.
Funkar detta vatten? det är trots allt demineraliserat

Destillerat vatten

same shit som allt annat överprisat vatten som säljs specifikt för vattenkylning av datorer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Tanken är att köra EKs loop cleaner och flush. man ska blanda detta med destillerat vatten och det är ju inte slutprodukten som ska in i systemet sen, blir EKs Cryofuel i loopen.
Funkar detta vatten? det är trots allt demineraliserat

Destillerat vatten

Ja, destillerat vatten är vad funkisfolket använt i looparna i över 20 år.

Destillerat vatten = innehåller inga mineraler, det vill säga närsalter som gröna gubbar och marsmänniskor behöver för att växa.

Jag kikade upp det där diskvattnet som EK säljer. Alltså, där är en oroväckande dyr snake oil. Kan jag tycka. För man utarmar konsumenternas börsar med massor av påhitt som kostar mer än en låda öl.

Mena, 300 spänn för 1-2dl koncentrerad magivätska? En magivätska som de inte ens kan presentera vilka kemikalier som vätskan innehåller.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Ja, destillerat vatten är vad funkisfolket använt i looparna i över 20 år.

Destillerat vatten = innehåller inga mineraler, det vill säga närsalter som gröna gubbar och marsmänniskor behöver för att växa.

Jag kikade upp det där diskvattnet som EK säljer. Alltså, där är en oroväckande dyr snake oil. Kan jag tycka. För man utarmar konsumenternas börsar med massor av påhitt som kostar mer än en låda öl.

Mena, 300 spänn för 1-2dl koncentrerad magivätska? En magivätska som de inte ens kan presentera vilka kemikalier som vätskan innehåller.

EK-CryoFuel Clear (Concentrate 100mL) datasheet.
https://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109813300.pdf

består av:

sodium 2-ethylhexanoate 2.5 - 5% (2.5-5ml/100ml) (Anticorrosionsmedel för Koppar/Mässing)

Methyl-1H-benzotriazole 0.1-1% (0.1-1ml) (algdödande medel)

Chloromethylisothiazolinone + Methylisothiazolinone <0.02% (<0.02ml/100ml) (Bakteriedödande medel.)

som troligen är upplöst i 93-97.5% (93-97.5ml) destilerat vatten till 100ml consentrat då iaf de 2 första kemikalierna är pulverform om du köper det rent.

när en annan mekkade med vattenkylning i början på 2000 talet körde man bara destilerat vatten och vanlig kylarglykol från biltema var aldrig något problem jag körde typ 1dl glykol till 1L destilerat vatten som bonus fick det även en skyst ljusblå nyans.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

EK-CryoFuel Clear (Concentrate 100mL) datasheet.
https://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109813300.pdf

består av:

sodium 2-ethylhexanoate 2.5 - 5% (2.5-5ml/100ml) (Anticorrosionsmedel för Koppar/Mässing)

Methyl-1H-benzotriazole 0.1-1% (0.1-1ml) (algdödande medel)

Chloromethylisothiazolinone + Methylisothiazolinone <0.02% (<0.02ml/100ml) (Bakteriedödande medel.)

som troligen är upplöst i 93-97.5% (93-97.5ml) destilerat vatten till 100ml consentrat då iaf de 2 första kemikalierna är pulverform om du köper det rent.

när en annan mekkade med vattenkylning i början på 2000 talet körde man bara destilerat vatten och vanlig kylarglykol från biltema var aldrig något problem jag körde typ 1dl glykol till 1L destilerat vatten som bonus fick det även en skyst ljusblå nyans.

Tack, jag förstod att det gömdes ett kemblad någonstans.

Jag kör i nuläget med en dutt FL22 i min loop, och har kört med vanlig propylenglykol i tidigare loopar.

Det var inga större problem, annat än att propylenglykolen kunde färga plastkrökar och silikonslangar. Antagligen letade kletet in sig i porerna, sedan innehöll troligtvis blandningen lite väl mycket glykol. Äh, det var en tid då det inte var så noga.

FL22 tycks hålla min loop rätt så ren. Visst, en del mingel finns det vid byte av vätska men jag tyckte att den gamla vätskan såg relativt bra ut, i förhållande till vad jag tidigare erfarit med andra tillsatser.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Tack, jag förstod att det gömdes ett kemblad någonstans.

Jag kör i nuläget med en dutt FL22 i min loop, och har kört med vanlig propylenglykol i tidigare loopar.

Det var inga större problem, annat än att propylenglykolen kunde färga plastkrökar och silikonslangar. Antagligen letade kletet in sig i porerna, sedan innehöll troligtvis blandningen lite väl mycket glykol. Äh, det var en tid då det inte var så noga.

FL22 tycks hålla min loop rätt så ren. Visst, en del mingel finns det vid byte av vätska men jag tyckte att den gamla vätskan såg relativt bra ut, i förhållande till vad jag tidigare erfarit med andra tillsatser.

ja glykol va inget vidare om man körde genomskinliga slangar iaf.

jag körde på ginomskinlig Pvc slang för tryckluft funkade prima dock gulnade och hårdnade den väldigt fort så tror inte pvcslangen gillade glykol men var aldrig något problem i övrigt tror ja körde samma vätska i typ 3 år utan problem dock var pvc slangen typ pissgula hårdrör när jag väl demonterade slingan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ok förstår vad ni menar och vad ni vill komma till, men huvudsaken är att jag kan använda skiten till att flusha datorn =D ?

Permalänk
Skrivet av sushi84:

Ok förstår vad ni menar och vad ni vill komma till, men huvudsaken är att jag kan använda skiten till att flusha datorn =D ?

du kan köra på det permanent om du så vill så no problemo.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du kan köra på det permanent om du så vill så no problemo.

Tusen tack

Permalänk

100kr/l för vätska som man kan köra med i 3-4 år kan väl knappast väga så tungt när loopen lätt kostar 10K. Jag kör EK färdigblandade och byter varje år. Inga färgämnen. Röd ska man absolut akta sig för om man slippa extra jobb. Det går i cirka 9dl i min loop så i stort sett en hel flaska. Kör man i flera år kan det vara behov av spolning. Skit helt i färger och använd rgb istället.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

100kr/l för vätska som man kan köra med i 3-4 år kan väl knappast väga så tungt när loopen lätt kostar 10K. Jag kör EK färdigblandade och byter varje år. Inga färgämnen. Röd ska man absolut akta sig för om man slippa extra jobb. Det går i cirka 9dl i min loop så i stort sett en hel flaska. Kör man i flera år kan det vara behov av spolning. Skit helt i färger och använd rgb istället.

Ja lite så jag tänkte, kör med EKs blåa men ska spola rent o köra deras färdigblandade utan färg