Permalänk
Medlem

Fläkt D-RGB

Hej,

Beställde och fick nyss hem 2st Phanteks sk 140MM PWM D-RGB som jag monterade i toppen av min dator. Dock så jag jag inte få RGB'n att lysa bra. Den hoppar mellan lite olika färger ibland, och slutar lysa (3-4 sekunders mellanrum). Det jag nu undrar är ifall jag har kopplat i det fel eller ifall jag behöver någon slags adapter till moderkortet?
Även när fläktarna slutar lysa, så snurrar de fortfarande.

Moderkortet jag har är ett Prime Z690-P D4.

Fläktarnas RGB är ihopkopplade tillsammans och sedan in i uttaget "AURA RGB Header".
Aura RGB Header är 4 pins, medans den på fläkten är 3 pin (Ifall detta är relevant). Kabeln sitter längst till vänster på de 4 pins (har provat att sätta i kabel till höger (2-3-4), men då lyser inget.

Moderkort: https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri...

Fläkt: https://www.inet.se/produkt/5323159/phanteks-sk-140mm-pwm-d-r...

Väldigt tacksam för svar!!

Mvh

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk

Tveksamt om Asus Aura fungerar med dessa fläktar, men det låter jag vara osagt. Varje tillverkare brukar ha sin egen mjukvara för att styra RGB och med en massa olika märken kan det vara ett helsike att få allt att fungera tillsammans. Jag rekommenderar dig att testa en mjukvara som heter SignalRGB. Använder den själv och den hittar all min hårdvara med RGB från Asus och Corsair. Garanterat inte något fel på fläktarna utan mjukvaran som inte funkar.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Tveksamt om Asus Aura fungerar med dessa fläktar, men det låter jag vara osagt. Varje tillverkare brukar ha sin egen mjukvara för att styra RGB och med en massa olika märken kan det vara ett helsike att få allt att fungera tillsammans. Jag rekommenderar dig att testa en mjukvara som heter SignalRGB. Använder den själv och den hittar all min hårdvara med RGB från Asus och Corsair. Garanterat inte något fel på fläktarna utan mjukvaran som inte funkar.

Provade att ladda ner programmet. Det funkar för allt utom just fläktarna. Har provat lite med olika inställningar, men programmet kan inte påverka dom alls.

Edit: Det enda inställningen i programmet som jag märkt kan påverka något är "MainBoard Configuration" när jag ändrar från RGB till något annat. För då slutar dom lysa.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem

Du kan inte koppla 4-pins rgb i 3 pins uttag och vice versa. Detta eftersom att det ena är 12V och det andra 5V. Grejerna går sönder om du mixar dem.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du kan inte koppla 4-pins rgb i 3 pins uttag och vice versa. Detta eftersom att det ena är 12V och det andra 5V. Grejerna går sönder om du mixar dem.

Jag förstår. Finns det någon adapter man kan köpa för att få dessa fläktar att funka med mitt moderkort, eller är det utan RGB som gäller?

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yazem:

Jag förstår. Finns det någon adapter man kan köpa för att få dessa fläktar att funka med mitt moderkort, eller är det utan RGB som gäller?

Ditt moderkort ska ha både 4-pin rgb och 3-pin rgb header (de sitter precis bredvid varandra). Kan du inte bara byta till rätt anslutning på moderkortet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ditt moderkort ska ha både 4-pin rgb och 3-pin rgb header (de sitter precis bredvid varandra). Kan du inte bara byta till rätt anslutning på moderkortet?

Är det den som heter AURA Adressable GEN 2 header? Den sitter precis bredvid och har 3 pins. Dock så passa inte riktigt den kabeln för fläkten eftersom den är (1-2-x-4) och fläkt kabeln har 3 hål för pins idag.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yazem:

Är det den som heter AURA Adressable GEN 2 header? Den sitter precis bredvid och har 3 pins. Dock så passa inte riktigt den kabeln för fläkten eftersom den är (1-2-x-4) och fläkt kabeln har 3 hål för pins idag.

Lite osäker på vilka sladdar du har och hur de ser ut. Är där inte separat kabel för ström och hastighetsreglering respektive rgb på fläktarna? Dvs en för själva fläkten och en för belysningen?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Lite osäker på vilka sladdar du har och hur de ser ut. Är där inte separat kabel för ström och hastighetsreglering respektive rgb på fläktarna? Dvs en för själva fläkten och en för belysningen?

Det stämmer. Fläkten har 1 kabel för ström/hastighet, vilket är en 4 pin. Och sen har den en 3 pin för RGB.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Viking
Skrivet av Yazem:

Det stämmer. Fläkten har 1 kabel för ström/hastighet, vilket är en 4 pin. Och sen har den en 3 pin för RGB.

Kolla vad de anger i manualen. För de bör passa i Addressable Gen 2.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yazem:

Det stämmer. Fläkten har 1 kabel för ström/hastighet, vilket är en 4 pin. Och sen har den en 3 pin för RGB.

Och den som är 3 pin rgb, menar du att den inte passar i din 3 pin rgb header på moderkortet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Det stämmer. Eftersom kabeln från fläkten har 3 pin hål bredvid varandra Såhär: [x-x-x] och vad som ser ut att behövas för 3pin, Addressable Gen 2 på moderkortet verkar ska se ut såhär: [x-x---x]. Dvs. som en 4 pin fast tredje pinnen saknas.

edit;
https://www.amazon.com/Adapter-Gigabyte-Connector-Lightings-C...
Om man kolla på denna så ser det ut som att jag skulle behöva en sån.
Den övre kabeln på bilden är så min kabel ser ut. Medans den nedre ser ut att passa på moderkortet.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem

Satt i mer eller mindre samma sits som dig med grabbens nya dator. Som jag förstått det så finns det mer eller mindre ett ända sätt och det är en rgb hub som kopplas in på moderkortet argb och sedan kopplar om till dom andra standarderna. Köpte en från inet (va den ända jag lyckades hitta) men gjorde ingen skillnad alls tyvärr.

https://www.inet.se/produkt/6905103/deepcool-rgb-konverterare

Vet dock inte om jag hade otur med dåliga fläktar, dålig hub eller något annat. Men för vår del blir det inköp av nya fläktar med argb istället för drgb.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

du har kört in 12volt i 5voltsfläktar. Troligtvis trasiga nu.
Testa men 1!! fläkt i rätt uttag o se om det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yazem:

Det stämmer. Eftersom kabeln från fläkten har 3 pin hål bredvid varandra Såhär: [x-x-x] och vad som ser ut att behövas för 3pin, Addressable Gen 2 på moderkortet verkar ska se ut såhär: [x-x---x]. Dvs. som en 4 pin fast tredje pinnen saknas.

edit;
https://www.amazon.com/Adapter-Gigabyte-Connector-Lightings-C...
Om man kolla på denna så ser det ut som att jag skulle behöva en sån.
Den övre kabeln på bilden är så min kabel ser ut. Medans den nedre ser ut att passa på moderkortet.

Följde det inte med någon sådan adapter med fläktarna?

Edit: du skriver att du har kopplat in fläktarnas rgb i 4 pin rgb-headern på moderkortet. Men jag förstår inte hur du har lyckats med det om du nu inte skulle ha den typen av anslutning på fläktarna?

12V och 5V rgb header ska ju se likadana ut fysiskt (bortsett från att en pin saknas på en av dem):

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du helt enkelt har vänt på kontakten på något sätt och kopplat delen som ska användas för ihopkoppling av 2 fläktar och kopplat in den (d-rgb) delen av kabeln i moderkortet (där a-rgb kontakten ska kopplas in)?

Från produktbeskrivningen:
"D-RGBn styrs av ditt moderkorts standard 3-pin 5V A-RGB header och du kan sammankoppla fläktarnas D-RGB kontakter för att bara behöva koppla en av dem till moderkortet."

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Det följde inte med någon adapter med fläktarna. Det är 2 kablar per fläkt. På bilden nedan så visas exakt hur kablarna ser ut.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yazem:

Det följde inte med någon adapter med fläktarna. Det är 2 kablar per fläkt. På bilden nedan så visas exakt hur kablarna ser ut.
https://static3.caseking.de/media/image/thumbnail/luph-055_luph_055_06_800x800.jpg

Den undre kabeln är ju fläktstyrningen.

Men hur ser sen övre kabeln ut i andra änden?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Båda kablarnas ena ände är enligt bilden ovan. Andra delen av kabelarna är "inbyggd" i fläkten.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yazem:

Båda kablarnas ena ände är enligt bilden ovan. Andra delen av kabelarna är "inbyggd" i fläkten.

Enligt denna videon ca 3min 25s in så visar han rgb-headern.

Nu vet jag iofs inte om 3-pack skiljer sig mot 1-pack i innehåll, men rent logiskt borde rgb-sladd medfölja oavsett antal: https://youtu.be/A_ftk34sF_A

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yazem:

Jag förstår. Finns det någon adapter man kan köpa för att få dessa fläktar att funka med mitt moderkort, eller är det utan RGB som gäller?

Prova en sån här kanske ?

https://www.inet.se/produkt/6903374/fractal-design-adjust-r1-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Enligt denna videon ca 3min 25s in så visar han rgb-headern.

Nu vet jag iofs inte om 3-pack skiljer sig mot 1-pack i innehåll, men rent logiskt borde rgb-sladd medfölja oavsett antal: https://youtu.be/A_ftk34sF_A

Verkar skilja sig vilket är väldigt dumt...

Ser på Inet att 1x fläkt har detta som medföljer (Vilket är vad jag fick): 4x fläktskruvar och 8x gummiplattor

Och deras 3x har detta som medföljer: 4x fläktskruvar, moderkorts D-RGB splitter, 3 till 1 PWM splitter och 24x gummiplattor

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yazem:

Verkar skilja sig vilket är väldigt dumt...

Ser på Inet att 1x fläkt har detta som medföljer (Vilket är vad jag fick): 4x fläktskruvar och 8x gummiplattor

Och deras 3x har detta som medföljer: 4x fläktskruvar, moderkorts D-RGB splitter, 3 till 1 PWM splitter och 24x gummiplattor

Ok, då får du nog antingen skippa rgb:n, köpa en adapter eller köpa ett 3-pack istället (alt andra fläktar från annan tillverkare).

Men jag är fortfarande nyfiken på hur du lyckades koppla rgb:n till 4-pin rgb header på moderkortet 🤔

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ok, då får du nog antingen skippa rgb:n, köpa en adapter eller köpa ett 3-pack istället (alt andra fläktar från annan tillverkare).

Men jag är fortfarande nyfiken på hur du lyckades koppla rgb:n till 4-pin rgb header på moderkortet 🤔

Japp får bli utan..

Haha väldigt enkelt. Har aldrig kopplat RGB fläktar tidigare. Kollade endast manualen på hemsidan som endast säger RGB Header och sen att jag ser det är 4 pins, medans kabeln endast hade 3, så tänkte jag att, det är väl bara att sätta dit kabeln på de första 3 pinsen. Fanns ju ingen adapter med och kabeln passade ingen annanstans.

Så enkelt var det, hehe.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yazem:

Japp får bli utan..

Haha väldigt enkelt. Har aldrig kopplat RGB fläktar tidigare. Kollade endast manualen på hemsidan som endast säger RGB Header och sen att jag ser det är 4 pins, medans kabeln endast hade 3, så tänkte jag att, det är väl bara att sätta dit kabeln på de första 3 pinsen. Fanns ju ingen adapter med och kabeln passade ingen annanstans.

Så enkelt var det, hehe.

Så d-rgb kontakten passade alltså fysiskt på rgb-headern på moderkortet (eller iaf på dess pins)? Det kan väl inte ha känts eller sett rätt ut när du kopplade ihop dem?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Så d-rgb kontakten passade alltså fysiskt på rgb-headern på moderkortet (eller iaf på dess pins)? Det kan väl inte ha känts eller sett rätt ut när du kopplade ihop dem?

Det stämmer. Absolut att det var lite märkligt. Men det var det enda alternativet. Tänkte mest att 4 pins kanske är för någon nyare typ av RGB och någon ny funktion som mina fläktar ändå inte har.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB