Permalänk

Byta ssd Macbook pro 2015

Har en Macbook pro 2015 som jag tänkt öka lagringen på genom att byta ssd, det gäller denna: 2 tb ssd.
Är det möjligt att använda den som disk till datorn?
Har adapter så det är inget problem.

Permalänk
Medlem

Ja, med adapter så kommer den fungera. Har bytt SSD på flertalet Macar så så länge adaptern fungerar så är det inga problem.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Ja, med adapter så kommer den fungera. Har bytt SSD på flertalet Macar så så länge adaptern fungerar så är det inga problem.

Okej tack för svar, tänkte om t.ex prestandan inte var tillräcklig eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Okej tack för svar, tänkte om t.ex prestandan inte var tillräcklig eller liknande.

Vad ska du använda datorn till? Är det för normal användning så räcker den mer än väl. Även vid tyngre redigering så bör den duga bra.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Vad ska du använda datorn till? Är det för normal användning så räcker den mer än väl. Även vid tyngre redigering så bör den duga bra.

Mest film och surf så inget krävande, var orolig om operativsystemet skulle få något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sillbaronen:

Mest film och surf så inget krävande, var orolig om operativsystemet skulle få något problem.

Det enda är om adaptern är dålig men hastigheten på dagens SSD:er är oftast mycket snabbare än de från 2015 så att den skulle vara långsammare är inga problem.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Det enda är om adaptern är dålig men hastigheten på dagens SSD:er är oftast mycket snabbare än de från 2015 så att den skulle vara långsammare är inga problem.

Okej det låter bra, tack för hjälpen! 😁

Permalänk

Gjorde ett likadant byte av SSD för ett år sen och stoppade in en Kingston A2000 500gb, men slutade med att jag plockade ur den då batteritiden blev katastrofal.

Permalänk
Skrivet av RevolutionBruce:

Gjorde ett likadant byte av SSD för ett år sen och stoppade in en Kingston A2000 500gb, men slutade med att jag plockade ur den då batteritiden blev katastrofal.

Blev batteritiden sämre av bytet? Hur kan det ha samband?

Permalänk
Skrivet av Sillbaronen:

Blev batteritiden sämre av bytet? Hur kan det ha samband?

Nya disken drog antagligen mer ström än den gamla. Bytte mellan den gamla och den nya ett par gånger för att säkerställa orsaken. När jag kollade macforum så var det flera som upplevt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RevolutionBruce:

Nya disken drog antagligen mer ström än den gamla. Bytte mellan den gamla och den nya ett par gånger för att säkerställa orsaken. När jag kollade macforum så var det flera som upplevt detta.

Det känner jag också igen men det löste sig för min del med att rensa SMC:n på datorn.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Det känner jag också igen men det löste sig för min del med att rensa SMC:n på datorn.

Testade alla lösningar mellan himmel och jord utan succé Slutade med att jag stoppade in den gamla disken igen och använder NVME-disken externt istället.

Permalänk
Skrivet av RevolutionBruce:

Nya disken drog antagligen mer ström än den gamla. Bytte mellan den gamla och den nya ett par gånger för att säkerställa orsaken. När jag kollade macforum så var det flera som upplevt detta.

Skrivet av Sarato:

Det känner jag också igen men det löste sig för min del med att rensa SMC:n på datorn.

Okej. Använder datorn mest hemma så kommer nog inte bli ett problem, men ska testa förslaget!