Problem efter inkoppling av ytterligare skärm (LG C2)

Permalänk
Medlem

Problem efter inkoppling av ytterligare skärm (LG C2)

Köpte under mellandagsrean en LG C2 55" TV att ha i kontoret/gaminghörnan här hemma. Till denna köpte jag en HDMI 2.1 sladd från Nördic, för att kunna köra 4K 120Hz.

Min "vanliga" monitor är en Samsung Odyssey Neo G9, och har även en ASUS XG32 32" vid sidan/ovanpå denna.

Sen jag kopplade in TVn har jag haft problem vid uppstart av datorn, att jag inte får bild på någon av mina skärmar, eller TVn. Ibland om TVn är avstängd behöver jag starta denna för att få bild på min Samsung, ibland måste jag koppla ur ASUS och LGn för att få bild på Samsungen. Och sen när jag är inne i Windows kan jag koppla in allt igen.
Någon aning varför det beter sig såhär? Har testat installerat om grafik drivrutinerna utan att det hjälpt.

Hade aldrig några problem likt detta innan jag kopplade in TVn, så det känns ju som att det beror på denna... men kan inte lista ut vad/varför?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Bildexpert 📺

Detta är nog mer ett GPU-problem än något skärmproblem. Men det är ju ofta svårt att spontant testa med annat grafikkort. Det man kan testa enklare är andra kablar, vilket också inkluderar de DP-kablar du använder för Samsungen och ASUS:n då detta är ett symptom som är typiskt för dåliga DP-kablar vilket får grafikkortet att gå in i ett skyddsläge.

Det kan också hjälpa med AOC-HDMI-kabel eftersom de har en re-clock på signalen. Varit med flera fall i andra sammanhang där en lång kabel "...som borde fungera..." (likt din kabel) inte gör det men det fungerar bra med just en AOC-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Detta är nog mer ett GPU-problem än något skärmproblem. Men det är ju ofta svårt att spontant testa med annat grafikkort. Det man kan testa enklare är andra kablar, vilket också inkluderar de DP-kablar du använder för Samsungen och ASUS:n då detta är ett symptom som är typiskt för dåliga DP-kablar vilket får grafikkortet att gå in i ett skyddsläge.

Det kan också hjälpa med AOC-HDMI-kabel eftersom de har en re-clock på signalen. Varit med flera fall i andra sammanhang där en lång kabel "...som borde fungera..." (likt din kabel) inte gör det men det fungerar bra med just en AOC-kabel.

Okej tack!

Ja om det skulle bero på någon annan sladd skulle det vara den till Asus skärmen, det är en rätt gammal inte lika hög kvalité som den för Samsungen och LGn, testar att byta den då. Tack!

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Sladdbyte hjälpte, tack!

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Neeon123:

Sladdbyte hjälpte, tack!

Ah – prima! Ny DP-sladd till ASUS-skärmen alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ah – prima! Ny DP-sladd till ASUS-skärmen alltså?

Precis!
Sänkte även till 60Hz, då den inte används för gaming. Ifall det skulle ha haft någon påverkan

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Neeon123:

Precis!
Sänkte även till 60Hz, då den inte används för gaming. Ifall det skulle ha haft någon påverkan

Det kan påverka det också, men då brukar problemen vara avgränsade till just den skärmen och inte att förbindelsen påverkar hela grafikkortet.