Köpa billig kontorsdator från Ebay(USA)

Permalänk
Medlem

Köpa billig kontorsdator från Ebay(USA)

Sitter och klurar på att köpa en "gammal"(typ Intel gen 7 och framåt) OptiPlex, Thinkcentre eller Elitedesk via Ebay. verkar ju finnas mängder av dessa, i synnerhet Optiplex.

Dock är det ju lite skillnad i pris om den köps från Europa eller USA. En Optiplex med en i5-7500 kan kosta runt 4000:- från Tyskland eller Storbritannien men från USA kostar en likadan för 1500:-. Släng på 400-500 i frakt och sedan 25% på det och vi är uppe i 2500:- totalt.

Missar jag något uppenbart här eller är dessa maskiner inte "värda" mer i staterna?

Hur gör ni andra som köper dessa "refurbade" maskiner? Får ni dessa eller köper ni dem från något bra ställe? Precis som många andra ställen finns dessa maskiner att tillgå även på mitt jobb om så önskas men då är det gen 4 det handlar om. Vill ha gen 7 eller senare för dess decode/encode möjligheter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Benkaboy:

Sitter och klurar på att köpa en "gammal"(typ Intel gen 7 och framåt) OptiPlex, Thinkcentre eller Elitedesk via Ebay. verkar ju finnas mängder av dessa, i synnerhet Optiplex.

Dock är det ju lite skillnad i pris om den köps från Europa eller USA. En Optiplex med en i5-7500 kan kosta runt 4000:- från Tyskland eller Storbritannien men från USA kostar en likadan för 1500:-. Släng på 400-500 i frakt och sedan 25% på det och vi är uppe i 2500:- totalt.

Missar jag något uppenbart här eller är dessa maskiner inte "värda" mer i staterna?

Hur gör ni andra som köper dessa "refurbade" maskiner? Får ni dessa eller köper ni dem från något bra ställe? Precis som många andra ställen finns dessa maskiner att tillgå även på mitt jobb om så önskas men då är det gen 4 det handlar om. Vill ha gen 7 eller senare för dess decode/encode möjligheter.

Köper en del refurb på jobbet hos:
Reuseit
Inrego
Billigteknik

Inrego är absolut bäst av dessa i mitt tycke. De två HP Elitedesk jag har är dock från forumet. 7th gen och kostade väl typ 1500 kr styck.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Snusfri

En Dell Optiplex 3050 med i5 7500T, 8GB RAM och 256GB SSD får du för ~2500:- ink frakt från UK.

Kan du gå ner till i5 6500 så har ITAstore riktigt bra pris på Fujitsu Esprimo d756 E90+ just nu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

En Dell Optiplex 3050 med i5 7500T, 8GB RAM och 256GB SSD får du för ~2500:- ink frakt från UK.

Kan du gå ner till i5 6500 så har ITAstore riktigt bra pris på Fujitsu Esprimo d756 E90+ just nu.

Ja, 7500T är sannolikt det "lägsta" jag vill lägga mig på.

Många bra sidor ni har tipsat om!

Permalänk
Medlem

.Något krav på format: Torn/SFF/mini

De här typerna av datorer är nog relativt vanliga här i landet också, även om bärbart nog dominerar. Är väl också att de säljs vidare mer organiserat via någon av sidorna som nämnts el utomlands, dvs det kommer inte ut lika många på den öppna marknaden i övrigt.
De sidor som nämnts må vara hyfsade, men billiga är de inte på långa vägar.

Däremot är den här typen av datorer rätt vettiga och oftast väldigt stabila. Beroende på format och modell kan det vara olika svårt att få tag på delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

.Något krav på format: Torn/SFF/mini

De här typerna av datorer är nog relativt vanliga här i landet också, även om bärbart nog dominerar. Är väl också att de säljs vidare mer organiserat via någon av sidorna som nämnts el utomlands, dvs det kommer inte ut lika många på den öppna marknaden i övrigt.
De sidor som nämnts må vara hyfsade, men billiga är de inte på långa vägar.

Däremot är den här typen av datorer rätt vettiga och oftast väldigt stabila. Beroende på format och modell kan det vara olika svårt att få tag på delar.

Nej precis, de är ju inte billiga. Likväl så byts de flesta ut mot laptops. Mitt jobb har gått över till laptops från dessa sff varianter.

Jag har inga krav på format men SFF och mini är ju bra attraktiva. SFF är ju lite bättre map expansionsplatser.

Jag trodde ett tag att gen 7 även var för gammal generation då dessa "bara" har HD630 och gen 8 UHD630. Dock så är decode/encode detsamma mellan dessa och prestandaförbättringen mellan dem är minimal som jag förstått.

Permalänk
Medlem

Finns väl en del på tradera också och ibland här på sweclockers marknad. Då svenska kronan fallit ganska mycket så är det inte alltid billigare att importera begagnade datorer.