Gaming burk för 12k (exkl GPU) med uppgraderingsmöjligheter?

Permalänk
Medlem

Gaming burk för 12k (exkl GPU) med uppgraderingsmöjligheter?

Hallå,
Är normalkunnig och söker råd kring ett enkelt system jag vill köpa och bygga då det var länge sedan jag gjorde detta.

Jag har en GPU jag vill utgå från: ASUS GeForce GTX 1650 4GB TUF GAMING OC 6-pin
(PCI Express 3.0 och jag har för mig den har 2st power inputs)

Det är ett budgetkort men helt ok för mig. Det viktiga är att kunna uppgradera till ett nytt om ca 2-3 år, så hur ska man tänka här?

Sedan är frågan om jag kan använda chassi och/eller PSU från en gammal burk inskaffad 10 år sedan:

  • Cooler Master HAF 922 Svart (alla fläktar behöver isåfall bytas)

  • Corsair TX 750W M 80+ Bronze Modulär

Eller är det omöjligt? Isåfall behöver jag även dessa 2 komponenter i min inköpslista.

I övrigt gäller följande:

  • Jag behöver ingen märkvärdig kylning. Visst kommer jag spela krävande spel ibland men då står jag ut med hög ljudnivå från GPU... i övriga fall får det gärna vara tyst

  • Jag behöver bara 1 tb hårddisk men ska vara såndär ny, (NVMe bäst?)

  • RAM nöjer jag mig med 16gb nu MEN även här vill jag ha uppgr möjlighet till 40+ inom kort

  • kommer inte ha mkt kringutrustning alls, men vore bra med möjlighet med nån audio pryl på bordet som jag kan swisha lurar+mic/speakers med någon hårdvaruknapp, vet inte vad jag behöver riktigt

Har troligen glömt nån fråga eller missat nån info, då kompletterar jag senare.

Mycket tacksam för tips! Gärna black friday klipp...

Permalänk
Medlem

Någon? Vet inte vart jag ska börja titta , eller vilka märken som passar bra med varandra... eller varningsflaggor

Permalänk
Medlem
Skrivet av user01:

Någon? Vet inte vart jag ska börja titta , eller vilka märken som passar bra med varandra... eller varningsflaggor

Vill börja med att 12k känns otroligt saftigt att kombinera med den gpun. Angående nätagget så hade jag personligen köpt nytt även om ditt nuvarande funkar då det bara är 80+ bronze och förmodligen inte längre iom sin ålder.

Men utöver det så en Intel 12600k, tillhörande moderkort med b660 chipset för runt 1500kr, nätagg 700 watt 80+ gold, 32gb ram 2x16gb 3600mhz.

Funkar även att köra på amd 5700x och tillhörande moderkort med b550 chipset och sen resterande samma som Intel förslaget.

Skriver inga exakta modeller då det inte spelar någon större roll utan ta bara det billigaste från den butik du föredrar. Ända man kanske ska va lite försiktig med är nätagg men där brukar en bra riktlinje va att undvika dom nätagg med 2 eller 3 års garanti, försök kolla på nätagg med 6-10 års garanti.

Edit: ssd så även där, valfri 1tb disk med 7000mb/s skrivhastighet ta även här det billigaste spelar ingen större roll idag vad det är för märke

Angående minne och duger med 16gb, då kommer du va tvungen att byta ut dom helt och köpa nytt istället för att uppgradera, med din budget så finns det ingen anledning att gå under 32gb

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vill börja med att 12k känns otroligt saftigt att kombinera med den gpun. Angående nätagget så hade jag personligen köpt nytt även om ditt nuvarande funkar då det bara är 80+ bronze och förmodligen inte längre iom sin ålder.

Men utöver det så en Intel 12600k, tillhörande moderkort med b660 chipset för runt 1500kr, nätagg 700 watt 80+ gold, 32gb ram 2x16gb 3600mhz.

Funkar även att köra på amd 5700x och tillhörande moderkort med b550 chipset och sen resterande samma som Intel förslaget.

Skriver inga exakta modeller då det inte spelar någon större roll utan ta bara det billigaste från den butik du föredrar. Ända man kanske ska va lite försiktig med är nätagg men där brukar en bra riktlinje va att undvika dom nätagg med 2 eller 3 års garanti, försök kolla på nätagg med 6-10 års garanti.

Edit: ssd så även där, valfri 1tb disk med 7000mb/s skrivhastighet ta även här det billigaste spelar ingen större roll idag vad det är för märke

Angående minne och duger med 16gb, då kommer du va tvungen att byta ut dom helt och köpa nytt istället för att uppgradera, med din budget så finns det ingen anledning att gå under 32gb

tack

går det använda mitt gamla chassi? passar moderna moderkort till den?
annars borde det gå hitta nåt nytt chassi runt 1500 kr? jag vill INTE ha massa färglampor
men ja, klarar jag mig med 8-9k utöver gpu är det ju bättre

Permalänk
Avstängd

Mina tankar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av user01:

tack

går det använda mitt gamla chassi? passar moderna moderkort till den?
annars borde det gå hitta nåt nytt chassi runt 1500 kr? jag vill INTE ha massa färglampor
men ja, klarar jag mig med 8-9k utöver gpu är det ju bättre

Ja chassi funkar skit bra att använda äldre kan va lite strul med vissa moderkort men då är det värsting korten som kan få problem att få plats i vissa chassin.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av user01:

Någon? Vet inte vart jag ska börja titta , eller vilka märken som passar bra med varandra... eller varningsflaggor

Jag skulle kika på någonting i den här stilen:
(Chassi, PSU & GPU är platshållare för det du redan har)

Ett GTX 1650 är dock rejält underdimensionerat till detta.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag skulle kika på någonting i den här stilen:
(Chassi, PSU & GPU är platshållare för det du redan har)
https://komponentkoll.se/bild/BOqWL.png
Ett GTX 1650 är dock rejält underdimensionerat till detta.

ok tack

jag ska som sagt uppa grafikkort inom kort, och då vill jag att bytet går så smidigt som möjligt. är det exakt samma slot och kablar som krävs? och driver

chassit jag har är mycket äldre: https://www.inet.se/produkt/6900652/cooler-master-haf-922-sva...

men jag vet inte om moderkort o annat passar? är det några standarder som gäller här?
behöver dessutom köpa en ny stor fläkt som är i taket på chassit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av user01:

ok tack

jag ska som sagt uppa grafikkort inom kort, och då vill jag att bytet går så smidigt som möjligt. är det exakt samma slot och kablar som krävs? och driver

chassit jag har är mycket äldre: https://www.inet.se/produkt/6900652/cooler-master-haf-922-sva...

men jag vet inte om moderkort o annat passar? är det några standarder som gäller här?
behöver dessutom köpa en ny stor fläkt som är i taket på chassit...

Det beror lite vad för grafikkort du uppgraderar till, men 2x 6+2Pin PCIE kablar till grafikkortet räcker långt. Det kan dock bli svårt att koppla in USB-portarna fram på chassit, det finns adapter, annars finns HAF 500 för om du gillar sådant chassi.

reviderar mitt förslag till billigare RAM,på grund av att rabatten försvann och enligt buildzoid, ska frekvens inte vara värt så många kronor.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.