Datorn startar inte - ASUS Q-code 2B (eller 28) - Detect Memory - testat byta plats, nya stickor osv

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte - ASUS Q-code 2B (eller 28) - Detect Memory - testat byta plats, nya stickor osv

Flyttade ner datorn två våningar, kopplade in allt och försökte starta datorn men så händer inget, ser på moderkortets display att det står "Detect Memory", hmm skumt. Testar starta om igen några gånger utan att det hjälper.
Tar ut ena stickan, hjälper inte osv

Jag har nu testat båda var för sig i de 4 platserna. Inget har hjälpt

Har även testat ett annat DDR5 kit på samma sätt, utan att det hjälpt.

Vad f*n händer? Vad är problemet?
Äre något med moderkortet?...

Edit: Testat rensa CMOS också

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Av någon anledning testade jag att testa "bios switch" knappen och bytte då till en annan bios version (I guess?), och nu startar datorn. Kan den andra biosen blivit korrupt på något sätt?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Uppdatering:

Av någon anledning testade jag att testa "bios switch" knappen och bytte då till en annan bios version (I guess?), och nu startar datorn. Kan den andra biosen blivit korrupt på något sätt?

"Ingenting är omöjligt" 😄

Men att bios skulle bli korrupt av att du flyttar datorn från en plats till en annan låter inte sannolikt. Har du uppdaterat bios nyligen? Har du någon bios flash knapp som går att komma åt utanpå datorn? Du kanske har råkat komma åt den i flytten?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

"Ingenting är omöjligt" 😄

Men att bios skulle bli korrupt av att du flyttar datorn från en plats till en annan låter inte sannolikt. Har du uppdaterat bios nyligen? Har du någon bios flash knapp som går att komma åt utanpå datorn? Du kanske har råkat komma åt den i flytten?

nä låter inte jätte sannolikt
Nix inte uppdaterat på ett tag, tror somras var senast. Ser att den jag bytte till nu är allra första, så borde uppdatera denna då. Eller alla helst försöka uppdatera den "riktiga"

Yes det finns en bios knapp på baksidan. Kanske någon av flyttkillarna råkade trycka där...

Kanske ska testa switcha tillbaka till den som krånglar, och sen trycka där igen. Ifall den gör om det på riktigt då så att säga

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Hmm, så den knappen gör absolut ingenting vad jag märker, känns också väldigt farligt att ha en sån knapp som så enkelt förstör
Så med det bioset valt får jag samma fel som tidigare. Ska testa sätta i usb stickan med ny version och försöka uppdatera sen efter jobb

Edit: Liksom varför skulle BIOS flashback knappen förstöra något?
Edit2: Okej, lyckas inte uppdatera BIOS, får bara felet: "update did not complete". Oklart varför, följt instruktionerna och kör namnändringsprogrammet för filen, FAT32 USB sticka osv... måste ha missat något

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9