Spela i 16:9-upplösning på Ultrawide. Nackdelar?

Permalänk
Medlem

Spela i 16:9-upplösning på Ultrawide. Nackdelar?

Hej! Jag är sugen på att köpa en Ultrawide med 3440 x 1440 som upplösning. Eftersom jag har ett RTX 2080 tänker jag att jag vill kunna spela i 2560 x 1440 för de spel som inte har ultra-wide support eller som är för krävande för mitt kort.

Finns det några nackdelar med att spela i 2560 x 1440 på en skärm som egentligen har native resolution på 3440 x 1440? Jag tänker om det blir högre input lag, suddigare bild eller några scaling issues osv?

Den specifika modellen jag kollat in är Alienwares AW3423DW 34" OLED. I och med att den är OLED gör det ju ingenting om man får svarta ramar på sidorna eftersom pixlarna ändå kommer vara helt svarta då.

Hur tänker ni här? Har inte så bra koll och är tacksam för er input

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om just den skärmen skulle introducera något lagg för "omskalning" men sannolikt inte. För mig har det funkat bra med 1080p och 1440p på min 3440x1440 i alla fall. Men ärligt talat så gör skillnaden i upplösning inte så mycket för prestandan så jag kör nästan uteslutande i "UW". Ligger jag på gränsen så drar jag hellre ner det till 2560x1080 för att få den breda bilden ändå, vilket förstås är mindre skarpt men i spel gör det inte så mycket, för arbete däremot hade jag inte velat ha den upplösningen men där finns ju inget behov heller.

Permalänk
Medlem

Jag har inget spel som inte fungerar att köra med skärmen i native UW resolution - Spel som inte stödjer UW, renderas med black boxes på sidorna. - Skärmen har ofta en inställning om den ska köra original/fit/stretch etc på icke native resolutions, så det löser sig.

TL/DR - Inga av mina spel ser konstiga ut på UW skärm, oavsett UW support eller ej.

Permalänk
Medlem

Jag gör 16:9 i t.ex. Dota 2 då kameran vinklas dåligt annars. Tycker det fungerar fint. Samma sak med 2560 x 1080, har inget att klaga på även om det såklart inte är det bästa. Men hysterin med tvång på att köra spel i native är högst överdrivet tycker jag.

Permalänk
Medlem

Om du kör en annat bildformat så kan det ju bli att man får svarta fält vid sidan, precis som man får att titta på film (beroende på hur skärmen gör).

Samt att många spel som inte stödjer UW kan gå att fixa genom att greja med inställningarna i konfigurationsfiler eller använda specifika program som gör det åt en. Sök på "widescreen gaming fix" (kankse även lägga till spelnamnet också) så hittar du flera diskussioner om problemet.