Strömsnål CPU+Moderkort/Dator till Server

Permalänk
Medlem

Strömsnål CPU+Moderkort/Dator till Server

Hej!

Söker en väldigt billig/strömsnål äldre setup som någon vill bli av med.
Burken/morderkort+CPU får dra max 50-70w i idle.

Gärna en äldre Intel CPU med integrerad grafik likt en i5-8400T eller i stil med det.
Alltså en CPU med låg TPD, under 55W.

Intresserad av både komplett burk eller mobo+CPU.

Kom med förslag och pris

Edit: Moderkort med sockel 1155 är också av stort intresse (Utan CPU)!

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Har ett ASUS H81 mITX-thin + Intel Pentium G3258 Anniversary Edition + tillhörande RAM (en 8 GB sticka om jag minns rätt). Gick bra att driva med ett laptop nätagg på 80-90W. Har även ett tillhörande chassi (SilverStone PT13) om det skulle vara av intresse

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Har en maxad Lenovo Tiny M93p med i7-4785T, 16 GB RAM och 256GB SSD. Vill ha 1500 kr. Intressant?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag har inget att sälja, men lite tips att bjuda på.
TDP säger inte något alls om idle förbrukning. En nyare CPU med 150w tdp kan dra mycket mindre än en äldre med 55w. https://www.youtube.com/watch?v=MucGkPUMjNo&t=7s&ab_channel=W... Denna kille pratar en del om det.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har ett ASUS H81 mITX-thin + Intel Pentium G3258 Anniversary Edition + tillhörande RAM (en 8 GB sticka om jag minns rätt). Gick bra att driva med ett laptop nätagg på 80-90W. Har även ett tillhörande chassi (SilverStone PT13) om det skulle vara av intresse

Skrivet av PointMan:

Har en maxad Lenovo Tiny M93p med i7-4785T, 16 GB RAM och 256GB SSD. Vill ha 1500 kr. Intressant?

Måste tyvärr vara ett vanligt proprietär moderkort med 24pin ATX ström till moderkortet och vanligt nätagg, då jag redan har nytt nätagg som ska driva flertalet diskar. Men tack för era erbjudanden!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Hej
Jag kanske inte har en exakt rätt setup enligt beskrivning men det är kanske ett alternativ för dig.
Jag har en HP Proliant DL160 G9 LFF till salu med 2st E5 2620 V3, 32GB, 2x10Gbe, 2x1Gbe, IMPI port för distans styrning.
Jag tycker den är väldigt trevlig liten maskin för hemma labb som inte drar för mycket ström. Bra för virtualisering.
Med vänliga hälsningar
Alexej

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Jag har inget att sälja, men lite tips att bjuda på.
TDP säger inte något alls om idle förbrukning. En nyare CPU med 150w tdp kan dra mycket mindre än en äldre med 55w. https://www.youtube.com/watch?v=MucGkPUMjNo&t=7s&ab_channel=W... Denna kille pratar en del om det.

Du har säkerligen rätt! Men de känns lite överkurs för min del. Men kollar klippet

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexejrm:

Hej
Jag kanske inte har en exakt rätt setup enligt beskrivning men det är kanske ett alternativ för dig.
Jag har en HP Proliant DL160 G9 LFF till salu med 2st E5 2620 V3, 32GB, 2x10Gbe, 2x1Gbe, IMPI port för distans styrning.
Jag tycker den är väldigt trevlig liten maskin för hemma labb som inte drar för mycket ström. Bra för virtualisering.
Med vänliga hälsningar
Alexej

Glömde säga att jag skulle vilja ha 2400:- för en komplett server

Permalänk

Vet inte vilka andra planer du har men jag köpte nyligen själv en HP SFF (i5 6500T, Samsung 256GB ssd etc) med standardgrejer (inte som Dells varianter alltså) för 800kr från denna säljare, https://www.tradera.com/item/565687944, kanske kan vara nåt? Min drar med 2ssd’er (en knappt använd enterprisedisk) 23-24W idle med Proxmox och lite VMar+LXCs

Jag verifierade o hämtade den i Stälje, han hade ok koll, verkade rätt vettig och tycks ha köpt olika företagspartner/konkurslager av SFFs.

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har följande system stående

ASRock H61M/U3S3 socket 1155 MATX moderkort
Intel G2030T 35w lågenergi version (2 core på 2.6Ghz men funkat hur bra som helst att maxa Gbit filöverföring)
Kylaren är en Scythe Ninja som jag moddat för att göra lägre, kyler cpun passivt, räckte med chassifläktarna.
2x4GB DDR3 ram
430W nättagg (som jag helst vill ha kvar)
Allt sitter i en 4U rack som är en äldre version av Codegen 4U-500-CA (utan rails och bara svart framsida)

Skulle detta va intressant?

Permalänk
Medlem

Memory
Type DDR3
Size 8192 MBytes
Channel# --
DC Model --
NB Frequency --
Timings
DRAM Frequency 664,9 MHz
FSB:DRAM --
CAS# Latency(CL) 9 clocks
RAS# to CAS# Delay(tRCD) 9 clocks
RAS# Precharge(tRP) 9 clocks
Cycle Time(rRAS) 24 clocks
Bank Cycle Time(tRC) --
Command Rate(CR) 2 clocks

Processor
Name Intel Core i5 650
Code Name Clarkdale
TDP 73 W
Package Socket 1156 LGA
Technology 32 nm
Core Voltage --
Specification Intel(R) Core(TM) i5 CPU 650 @ 3.20GHz
Family 6
Model --
Stepping --
Ext. Family --
Ext. Model --
Revision C2
Instructions MMX , SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, x86-64, NX, VMX, AES
Clocks
Core Speed 1462,8 MHz
Multiplier x 11
Bus Speed 133 MHz
QPILink 3191,5 MHz
Cache
L1 Data 2 x 32 KBytes
L1 Inst 2 x 32 KBytes
Level 2 2 x 256 KBytes
Level3 4096 KBytes

Motherboard
Manufacturer MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD
Model D2415 S26361-D2415-A21
Chipset Intel Havendale/Clarkdale Host Bridge
Revision 12
Southbrige Intel H55
Revision 06
LPCIO --
BIOS
Core Speed American Megatrends Inc.
Version 1.28.2415
Date 11/01/2010
Network Card Realtek PCI GbE Family Controller (internet ikopplat)
PSU:630W noname
Ubuntu MATE bootad ifrån sticka
Tar32-54W ifrån väggen efter8min

Mobo+CPU 500Kr
Mobo 300kr

Visa signatur

Just NODL it! #NODL
-------------------------------- Fösta Bygget (´= Galleri Album-----------------------------
Hodban@YTube

Permalänk
Medlem

Har hittat CPU och moderkort på annat håll, tack för förlsagen!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Annonsen är avslutad

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"