Kommer high-end speldatorer endast vara för överklassen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Jakt är inte överklass, mer ett folknöje med tanke på att det finns typ 300 000 jägare, men överklassen brukar gilla att jaga.

Det stämmer absolut, pga. av en mindre utpräglad feodalism har vi många markägare som inte precis har blått blod, med det sagt så går det att spendera väldigt mycket på jakt om man så önskar. Allt ifrån vapen till resor och förstås jaktmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

??

Du anser alltså highend vara entusiast? De är två skilda världar.

Menar du att ett 4090 är "high-end"?
Det om något är väl ett entusiast-nivå kort.
-70 klass korten är i min värld highend. Med -80 korten någonstans där emellan.

Permalänk

WEF har ju själva sagt att kött kommer vara en "occasional treat" och inte något som man äter varje dag (underförstått att det inte gäller dem själva). SR tjatar hela tiden om att det inte är någon mänsklig rättighet att kunna resa. Staten planerar att förbjuda bensin- och dieselbilar samtidigt som de monterar ner elproduktionen och låter bli att bygga ut elnätet och litium bara kommer bli dyrare ju fler som ska ha det. Det mesta som vi tar förgivet idag kommer endast vara överklassen förunnat imorgon.

Speldatorer kommer vara vårat minsta problem. Man kommer få vara nöjd med att man har en mobiltelefon, och enda anledningen till att man kommer ha råd med en är för att den kommer att vara lagstadgat obligatorisk så att staten snabbt ska kunna nå dig för att meddela att det är dags för din nästa spruta.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Jag kanske inte har helt koll på vad som är entusiast, high-end, prosumer, etc, men jag vet att datorer under några år har varit tämligen billigt relativt hur dyrt det var förr (och då menar jag inte jättelänge sedan). Min dyraste dator var min Amiga 500 som jag köpte för ca 5500kr och sedan under några år tydligen (jag slutade förskrämt räkna) kring 25000 i kringutrustning. Bra mycket billigare än (inte ens motsvarande) PC eller Mac. Det är ju några år sedan. Men min poäng är att jag sommarjobbade ihop dessa pengar. Det går säkert att sommarjobba ihop en dator nu också, även om man inte kan köpa hela datorn på en sommars jobb. (jag tjänade ca 25kr/t på sommar/helg-jobb på den tiden)

Så, ja, 4090 är snordyrt, men absolut kan minst hälften av befolkningen lägga de pengarna om de vill. Kanske 2/3. Och så finns det en ökande andel fattiga som inte alls kan lägga sådana pengar såklart. Men man kommer långt nog på 4070 gissar jag (vilket såklart också är helt ouppnåeligt för många - å andra sidan kan man även med en sådan gammal härk som jag har spela en del spel ok i 1080p om man nöjer sig med 60fps och grafikkort för kring tusenlappen begagnat.

Sedan tror jag iofs att stora datorer i allt större omfattning kommer att ersättas av mobiltelefoner. Varför inte docka in sin framtida vrålsnabba mobil med 32GByte RAM och 1TB snabb lagring i en TV-skärm, mus, tangentbord (trådlöst) liksom.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Det kostar en månadslön (svensk medel) för en dator som är high end och räcker många år.
En månadslön var tredje/fjärde år, är det uteslutet för så många menar du för sin hobby?

Troligen billigare om man säljer det gamla också...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikwad:

Menar du att ett 4090 är "high-end"?
Det om något är väl ett entusiast-nivå kort.
-70 klass korten är i min värld highend. Med -80 korten någonstans där emellan.

Det är ju ni som argumenterar att SLI/Crossfire är highend.. inte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det kostar en månadslön (svensk medel) för en dator som är high end och räcker många år.
En månadslön var tredje/fjärde år, är det uteslutet för så många menar du för sin hobby?

Akta så att ingen börjar må illa bara.
#19773213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Det är ju ni som argumenterar att SLI/Crossfire är highend.. inte jag.

Beror på vilka kort man körde i SLI. Ett gtx660 kanske var mellanklass, två i SLI knuffade upp systemet i highend.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue