Behöver hjälp med att få ned min ping/svarstid för att kunna remote-arbeta

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att få ned min ping/svarstid för att kunna remote-arbeta

Hallå där!

För ett tag sedan så flyttade jag från en lägenhet med fiber till min nuvarande lägenhet där jag endast har en LTE Router ("mobilt" nätverk), alltså ingen kabel eller något.

För mitt jobb så behöver jag extremt låg ping/latency/svarstid då jag behöver koppla mig mot en dator på jobbet och göra saker som att 3d modellera osv. Acceptabel svarstid för det vi gör ligger runt 1-15 m/s, men jag är uppe på 30-40+ vilket är alledes för högt. fyi; Jag har sladd från routern in till min dator.

Min hyresvärd är inte så sugen på att dra in fiber, så vi håller just nu på och kollar åt andra håll på hur vi kan lösa problemet.
Vi beställde först ett nytt mobilt 5G abonnemang från Tele2 då de var stensäkra på att vi hade täckning ute i Enskede (stockholm), men sen visade det sig att det inte stämde. Så vi är tillbaka på ruta 1.

Så jag behöver all hjälp jag kan få på hur jag kan få ner min svarstid. Det är alltså inte jag som står på abonnemanget, så jag vet inte exakt vad vi betalar för. Men tydligen så ska vi ha "det bästa".

-Vet ni om det finns andra operatörer som faktiskt har rullat ut 5G i områden som Enskede, Stockholm?
-Tror ni man kan köra vidare på LTE 4G abonnemanget, fast köpa en värsting router och få ned pingen lite?

All hjälp uppskattas. Tack på förhand!

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Gissar på att du inte får ner ping på 4G. Om ens på 5G. Fiber är vägen tyvärr.

Kan du inte 3D modellera lokalt på din dator eller ta hem en dator från jobbet?
Låter konstigt att 3D modellera på remote desktop.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan köra VDSL/ADSL. Bör pinga runt 10ms.

Edit: verkar som de flesta slutat sälja tjänsten pga. avvecklingen av kopparnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Gissar på att du inte får ner ping på 4G. Om ens på 5G. Fiber är vägen tyvärr.

Kan du inte 3D modellera lokalt på din dator eller ta hem en dator från jobbet?
Låter konstigt att 3D modellera på remote desktop.

Hmm det låter ju inte så lovande. Kostnaden är endast 8000kr-ish för att dra in fiber tydligen, men det är han inte sugen på att lägga ut (plus att han sa att han var tvungen att skriva upp sig på andr akonstiga abonnemang). Men har förslagit att jag alternativt kan dela på kostnaden. Men saken är att jag inte vet hur länge jag kommer att bo kvar här, så det är en tråkig kostnad för oss båda.

Tyvärr får vi inte jobba lokalt längre då våra internationella kunder har infört väldigt stränga guidelines kring säkerhet och filhantering. Så vi måste alltid vara uppkopplade mot VPN till en dator i vår serverhall. Även när jag är på kontoret så remotekopplar jag mig till en av datorerna i serverhallen.

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Kolla om du kan köra VDSL/ADSL. Bör pinga runt 10ms.

Edit: verkar som de flesta slutat sälja tjänsten pga. avvecklingen av kopparnätet.

Jaha va synd.. 10ms lät ju lovande annars!

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Det låter inte som du kan jobba hemifrån. Hyr ett rum/skrivbord på ett lokalt kontorshotell om arbetsgivaren inte har något kontor i närheten.

Om du nu måste bo där du valt att bo d.v.s.

Permalänk
Medlem

Alltså avancerat grafiskt arbete över VPN/RDP låter inte som en bra idé alls. Kan bli svårt att nå <10ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det låter inte som du kan jobba hemifrån. Hyr ett rum/skrivbord på ett lokalt kontorshotell om arbetsgivaren inte har något kontor i närheten.

Om du nu måste bo där du valt att bo d.v.s.

Jag det var nästan det jag var rädd för. Att jobba hemmifrån är något jag ser som en extremt lyxig grej, så blir nästan att jag får börja kolla på nästa boende istället. Alternativt få min hyresvärd att skaffa fiber.

Studion/arbetsgivaren jag jobbar på/hos är bara 15 minuter från mitt hem med kollektivtrafik, så det är absolut inga problem att jobba därifrån. Sitter där varje dag nu för tiden då mitt internet är för dåligt.. men då vi går mot kallare tider så lockar bekvämligheten med att arbeta hemifrån mer och mer

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Alltså avancerat grafiskt arbete över VPN/RDP låter inte som en bra idé alls. Kan bli svårt att nå <10ms.

Fungerade helt okej när jag satt på Fiber i min förra lägenhet. Märkte definitivt skillnad mot kontoret, men det gick absolut att skulptera, modellera över VPN + remote. Men verkligen 10 gånger skönare att sitta lokalt såklart!

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Jag det var nästan det jag var rädd för. Att jobba hemmifrån är något jag ser som en extremt lyxig grej, så blir nästan att jag får börja kolla på nästa boende istället. Alternativt få min hyresvärd att skaffa fiber.

Studion/arbetsgivaren jag jobbar på/hos är bara 15 minuter från mitt hem med kollektivtrafik, så det är absolut inga problem att jobba därifrån. Sitter där varje dag nu för tiden då mitt internet är för dåligt.. men då vi går mot kallare tider så lockar bekvämligheten med att arbeta hemifrån mer och mer

Skrivet av fabazo:

Fungerade helt okej när jag satt på Fiber i min förra lägenhet. Märkte definitivt skillnad mot kontoret, men det gick absolut att skulptera, modellera över VPN + remote. Men verkligen 10 gånger skönare att sitta lokalt såklart!

Låter som du behöver typ hyrd fiber till serverhallen och sitta med GPU-accelererad VDI-lösning med tunn klient

Att det går över internet lär påverka en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Låter som du behöver typ hyrd fiber till serverhallen och sitta med GPU-accelererad VDI-lösning med tunn klient

Att det går över internet lär påverka en hel del.

Är ingen expert på detta, så är inte riktigt med på alla termer osv hehe. Men gissar på att lösningen du föreslår skulle vara ett jäkla ärende för IT dept på jobbet att integrera? Alltså inte mycket jag kan göra från min sida?

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Är ingen expert på detta, så är inte riktigt med på alla termer osv hehe. Men gissar på att lösningen du föreslår skulle vara ett jäkla ärende för IT dept på jobbet att integrera? Alltså inte mycket jag kan göra från min sida?

Nej, det är förmodligen inget ni ens gör på kontoret, hyr svartfiber d.v.s.

Permalänk
Medlem

@fabazo men det låter ju som du remote jobbar mot servern båda på jobbet och hemma.

Då borde det fungera om du har fiber, men du säger att det ändå är slött med fiber hemifrån jämfört med på jobbet. Nu är det värre då du har typ 5G. Men vad är då skillnaden när du jobbar hemma. Är det att du inte har kontorets dator hemma så att säga, det måste vara något med den datorn som gör att det går mycket fortare mot remote-servern.

Har du frågat de som är IT-ansvariga etc. Dom måste ju veta vad som gäller eller varför det går segt hemifrån. Om vi nu bortser från att du kör över mobilnätet just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@fabazo men det låter ju som du remote jobbar mot servern båda på jobbet och hemma.

Då borde det fungera om du har fiber, men du säger att det ändå är slött med fiber hemifrån jämfört med på jobbet. Nu är det värre då du har typ 5G. Men vad är då skillnaden när du jobbar hemma. Är det att du inte har kontorets dator hemma så att säga, det måste vara något med den datorn som gör att det går mycket fortare mot remote-servern.

Har du frågat de som är IT-ansvariga etc. Dom måste ju veta vad som gäller eller varför det går segt hemifrån. Om vi nu bortser från att du kör över mobilnätet just nu.

Han kör ju 4g o inte 5g. Så kan inte bara bortse från att han kör mobilt för det är ju det som är hela grejen

Installera fiber eller vänta på ny 5G mast. Ring samtliga leverantörer o fråga när det kommer.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@fabazo men det låter ju som du remote jobbar mot servern båda på jobbet och hemma.

Då borde det fungera om du har fiber, men du säger att det ändå är slött med fiber hemifrån jämfört med på jobbet. Nu är det värre då du har typ 5G. Men vad är då skillnaden när du jobbar hemma. Är det att du inte har kontorets dator hemma så att säga, det måste vara något med den datorn som gör att det går mycket fortare mot remote-servern.

Har du frågat de som är IT-ansvariga etc. Dom måste ju veta vad som gäller eller varför det går segt hemifrån. Om vi nu bortser från att du kör över mobilnätet just nu.

Mjae när jag väl hade Fiber hemma så funkade det okej, men går ju såklart inte att jämföra med att sitta på kontoret då jag antar att studion jag jobbar hos hostar servern, och att jag har 1ms i ping när jag mäter på kontoret, plus 1000/1000mbs om det spelar någon roll.

Hemma i min lägenhet så sitter jag på 4G uppkoppling och har cirka 30-40ms plus 30-100 mbs upp och ned.
Och ja precis, jag har inte en dator som kontoret har givit mig, utan jag sitter på min egna stationära som jag sedan kopplar upp mig mot kontorets dator via. Men kan inte tänka mig varför det skulle gå snabbare om företaget gav mig en av deras datorer att ha i min lägenhet. Internetsignalen till kontoret måste ju ändå gå via 4G nätet, och det är ju där problemet ligger.

Är som sagt inte hajj på alla termer. Men det finns 2 olika metoder för uppkoppling:
alt 1: Först kopplar man upp sig mot nätverket via VPN, och sen connectar man till en dator på kontoret via Zcentral (HP).
alt 2: Man connectar direkt till en dator på kontoret remotely med Teradici PCoIP

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Han kör ju 4g o inte 5g. Så kan inte bara bortse från att han kör mobilt för det är ju det som är hela grejen

Installera fiber eller vänta på ny 5G mast. Ring samtliga leverantörer o fråga när det kommer.

Han hade 15 min med kollektivtrafiken till jobbet, han kan väl gå eller cykla dit på 10-30 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Han kör ju 4g o inte 5g. Så kan inte bara bortse från att han kör mobilt för det är ju det som är hela grejen

Installera fiber eller vänta på ny 5G mast. Ring samtliga leverantörer o fråga när det kommer.

Precis ^

Alright. Då får jag ligga på operatörerna och försöka få fram ett svar på när 5G når mitt område. Eller installera fiber : -)

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Han hade 15 min med kollektivtrafiken till jobbet, han kan väl gå eller cykla dit på 10-30 min.

Haha vad har detta med sakfrågan att göra? Problemet är inte att jag inte har möjlighet att ta mig till kontoret, jag vill helt enkelt kunna gå tillbaka till att jobba hybrid 2-3 dagar hemifrån för att det är.. jäkligt gött!

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Precis ^

Alright. Då får jag ligga på operatörerna och försöka få fram ett svar på när 5G når mitt område. Eller installera fiber : -)

RDP fungerar säkert någorlunda på 5G-NR även om det inte är gjort för ditt scenario, men det hade ju inte fungerat bra att köra PCoIP hemifrån med 5G. Över fast bredband hade PCoIP säkert fungerat bättre än att remota till en dator på jobbet som remotar till VDI-maskinen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Haha vad har detta med sakfrågan att göra? Problemet är inte att jag inte har möjlighet att ta mig till kontoret, jag vill helt enkelt kunna gå tillbaka till att jobba hybrid 2-3 dagar hemifrån för att det är.. jäkligt gött!

Vi kan inte tortera din fastighetsägare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

RDP fungerar säkert någorlunda på 5G-NR även om det inte är gjort för ditt scenario, men det hade ju inte fungerat bra att köra PCoIP hemifrån med 5G. Över fast bredband hade PCoIP säkert fungerat bättre än att remota till en dator på jobbet som remotar till VDI-maskinen dock.

Aa känns lite risky att lägga alla kort på 5G när det kanske inte heller löser problemet. Men kan ju inte se hur det skulle kunna bli värre. Och med uppkopplingen jag har nu så är jag inte såå värst långt ifrån att kunna arbeta, men hade behövs raka av några m/s. Lite otur att just mina arbetsuppgifter är det som kräver absolut lägst svarstid på företaget haha..

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vi kan inte tortera din fastighetsägare

Äsch då, han är så skön så. Han klarar det allt

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Aa känns lite risky att lägga alla kort på 5G när det kanske inte heller löser problemet. Men kan ju inte se hur det skulle kunna bli värre. Och med uppkopplingen jag har nu så är jag inte såå värst långt ifrån att kunna arbeta, men hade behövs raka av några m/s. Lite otur att just mina arbetsuppgifter är det som kräver absolut lägst svarstid på företaget haha..

VDSL2 från Telia hade säkert fungerat lika bra som din tidigare fiber för att köra remote desktop, men det måste ju vara stor skillnad att sitta via RDP än att sitta på en PCoIP-klient på kontoret.

Senast 2026 ska telenätet vara helt släckt i Sverige.

Permalänk
Medlem

8000 känns som en riktig pissumma om det tillåter att du jobbar hemifrån 3 dagar i veckan. Sen hade jag personligen aldrig jobbat hemifrån med 15 min till kontoret..

Utöver det, vilket hem idag har inte trådad anslutning?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

VDSL2 från Telia hade säkert fungerat lika bra som din tidigare fiber för att köra remote desktop, men det måste ju vara stor skillnad att sitta via RDP än att sitta på en PCoIP-klient på kontoret.

Senast 2026 ska telenätet vara helt släckt i Sverige.

Försöker söka upp alla termer du nämner men hajjar inte riktigt. Är VDSL2 något man själv kan välja hos operatören?
Vad kör tex min 4G ZTE Wireless router som vi fick av tele2 tro?

Det skumma är att vissa kollegor som har fiber hemma faktiskt får bättre uppkoppling hemmifrån via PCoIP jämfört med vad de får om de sitter på kontoret och även där kopplar sig via PCoIP till server hallen.

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

8000 känns som en riktig pissumma om det tillåter att du jobbar hemifrån 3 dagar i veckan. Sen hade jag personligen aldrig jobbat hemifrån med 15 min till kontoret..

Utöver det, vilket hem idag har inte trådad anslutning?

Nä absolut, det är ju verkligen en preferens sak att arbeta hemifrån eller inte. Men de flesta på kontoret kör 2 dagar hemma per veck, och det är faktiskt otroligt skönt! Speciellt mot hösten-vintern när man inte är så värst sugen på att gå ut i kylan och armbåga sig igenom alla stockholms-bor på tunnelbanan haha

Håller med, 8k kan nog vara värt det.
Men det är lite mer komplicerat än så. Min hyresvärd har ett abonnemang som han gillar där han även får exakt samma mobila 4g router samt internet som vi har här i hans hus i Stockholm. Så han tycker det är lite bökigt att byta ut allt på båda ställerna.

De jag hyr av är pensionärer som inte använder internet allt för mycket (deras ord). Plus att de också bor i spanien 50% av sin tid. Så de känner att fiber inte är en jättevärd investering för dem på grund av det... tyvärr.

Men han är superhärlig och försöker ringa runt till operatörer och lösa problemet själv, så absolut inget ont emot honom. Men får nog ta ett snack med honom om att vi splittar fiberkonstnaden eller så får jag hitta ett annat boende.

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Försöker söka upp alla termer du nämner men hajjar inte riktigt. Är VDSL2 något man själv kan välja hos operatören?
Vad kör tex min 4G ZTE Wireless router som vi fick av tele2 tro?

Det skumma är att vissa kollegor som har fiber hemma faktiskt får bättre uppkoppling hemmifrån via PCoIP jämfört med vad de får om de sitter på kontoret och även där kopplar sig via PCoIP till server hallen.

Hos Telia är DSL på 30 eller 60 Mbit/s med upp till 12 Mbit/s uppladdning VDSL2. Är det upp till 2,5 Mbit/s upp är det ADSL2+. RDP använder nog inte så mycket uppströms, men jag skulle ändå inte köra ADSL2+ för den lilla mängd uppströms som används kommer också påverka nerströms så pass mycket att du lär märka skillnad mellan ADSL2+ och VDSL2.

Inte ett dugg skumt om kontoret inte kör hyrd förbindelse, en internetlina med brandvägg och VPN som många delar på kommer dra ner på resultatet. De som kör PCoIP hemma kör förmodligen förbindelse direkt till serverhallen, internet i båda fallen men mindre mellan de och serverhallen när de är hemma om de bor i samma geografiska område som hallen.

DSL är förlegad teknik över ett medium som aktivt håller på att avvecklas (fasta telenätet).

VDSL2 kan vara en ytterst tillfällig lösning om tillgänglig. Din 4G-router kör 4G eller LTE som det också kallas, samma som din mobiltelefon.

Finns det verkligen inte bredband i lägenheten? Finns det inte bredband via kabel-tv-uttaget? Är det villa? Är det flerfamiljshus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Nä absolut, det är ju verkligen en preferens sak att arbeta hemifrån eller inte. Men de flesta på kontoret kör 2 dagar hemma per veck, och det är faktiskt otroligt skönt! Speciellt mot hösten-vintern när man inte är så värst sugen på att gå ut i kylan och armbåga sig igenom alla stockholms-bor på tunnelbanan haha

Håller med, 8k kan nog vara värt det.
Men det är lite mer komplicerat än så. Min hyresvärd har ett abonnemang som han gillar där han även får exakt samma mobila 4g router samt internet som vi har här i hans hus i Stockholm. Så han tycker det är lite bökigt att byta ut allt på båda ställerna.

De jag hyr av är pensionärer som inte använder internet allt för mycket (deras ord). Plus att de också bor i spanien 50% av sin tid. Så de känner att fiber inte är en jättevärd investering för dem på grund av det... tyvärr.

Men han är superhärlig och försöker ringa runt till operatörer och lösa problemet själv, så absolut inget ont emot honom. Men får nog ta ett snack med honom om att vi splittar fiberkonstnaden eller så får jag hitta ett annat boende.

Fiber är också värdehöjande för bostaden. Kan vara ett sätt att övertala ägaren.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@fabazo aha. Tittade lite på det nu och det är nog som du själv säger, fiber som gäller. Vill inte fastighetsägaren så är det nog till att hitta något annat bostad som har fiber indraget. Kan inte tänka mig att du kan komma runt problemet på något annat sätt eftersom du anger säkerhetskrav och en massa annat. Då är det nog stadsnät eller en fiberanslutning där du kan få högre fart än 100/100 vilket borde hjälpa och självklart till ett rimligt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hos Telia är DSL på 30 eller 60 Mbit/s med upp till 12 Mbit/s uppladdning VDSL2. Är det upp till 2,5 Mbit/s upp är det ADSL2+. RDP använder nog inte så mycket uppströms, men jag skulle ändå inte köra ADSL2+ för den lilla mängd uppströms som används kommer också påverka nerströms så pass mycket att du lär märka skillnad mellan ADSL2+ och VDSL2.

Inte ett dugg skumt om kontoret inte kör hyrd förbindelse, en internetlina med brandvägg och VPN som många delar på kommer dra ner på resultatet. De som kör PCoIP hemma kör förmodligen förbindelse direkt till serverhallen, internet i båda fallen men mindre mellan de och serverhallen när de är hemma om de bor i samma geografiska område som hallen.

DSL är förlegad teknik över ett medium som aktivt håller på att avvecklas (fasta telenätet).

VDSL2 kan vara en ytterst tillfällig lösning om tillgänglig. Din 4G-router kör 4G eller LTE som det också kallas, samma som din mobiltelefon.

Finns det verkligen inte bredband i lägenheten? Finns det inte bredband via kabel-tv-uttaget? Är det villa? Är det flerfamiljshus?

Tack för förtydligandet, är lite mer med på banan nu!

Det är ett villahus, men jag bor i en separat undervåning. Vad jag vet så har han ingen kabel dragen överhuvudtaget, eller känns som att han hade nämnt det då. Men sen så har han ju visserigen inte stenkoll på allt detta heller. Kan ju dubbelkolla med honom igen för att vara helt säker!

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240