Permalänk
Medlem

GameCube "PicoBoot" "ReCap"

Hej mina vänner!

Då var det dags att ta sig an nästa retroprojekt jag filat på ett tag;

Nintendo GameCube "PicoBoot" + "ReCap"

Jag har adderat en gammal GameCube från 2002 till min samling, det blev en svart, samma färg som jag själv ägde och köpte efter en 10-månaders tjänstgöring i lumpen. Efter muck och muckbidrag på ofantliga 20.000kr, sprang jag och köpte en sprillans ny GameCube med b.la Metroid och Zelda.

GameCube var en ganska udda maskin kan man säga, speciellt med tanke på valet av lagringsmedia som var Nintendos proprietära format, "GameCube Optical Disc". Dessa rymde 1.5GB data, som var betydligt mindre än de 4.37GB DVD-skivor som användes i t.ex PS2.

Trots detta finns det många fantastiska spel till maskinen, bl.a Metroid Prime 1-2, The Legend of Zelda: Wind Waker, Resident Evil 1 Remake, The Legend of Zelda: Twilight Princess, F-Zero GX, Mario Kart Double Dash, Resident Evil 4, m.fl.

Det jag kommer att göra med maskinen är följande

  • Installation av Raspberry Pi Pico

  • Installation av mjukvara PicoBoot

  • Recap, alltså ersätta alla kondensatorer

  • Ordentlig rengöring av maskin och tillbehör

Vad är då PicoBoot kanske du undrar?

Raspberry Pi Pico gör det möjligt att köra homebrew mjukvara, genom mjukvaran PicoBoot. Tidigare har det varit möjligt genom det relativt dyra och krångliga att installera XenoGC modchippet, men nu har en värld av möjligheter öppnats upp. Pi Pico är en billig (69:- från Inet!) mackapär som är lätt att installera med någorlunda lödvana och lite tålamod. Genom denna kan man köra helt utan optisk läsare, vilket gör att man kan lägga sina backup spel (ähum) direkt på ett microSD kort.

Nedan följer projektbilder och lite beskrivningar!

Besök galleriet här

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Gamecube är helt klart en underskattas konsol. Snyggt 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kul. Intressanta bilder och bra beskrivningar.
Själv har jag gått den enkla vägen med Wii och Wii U för att köra Gamecube-spel. (Sonen körde igenom Ocarina of Time, Gamecubeversionen, på vårt Wii med Gamecubecontroller för ett tag sedan).

Nu blev jag inspirerad av att sätta in den pi-storm jag har liggande i en byrålåda i min Amiga 500. Gäller att hitta tid bara.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Hatten av! Och en TAC2 och Pinball Dreams i bakgrunden gör att jag blir tårögd. 5/5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Gamecube är helt klart en underskattas konsol. Snyggt 👍

Verkligen, tack!

Skrivet av Pirum:

Kul. Intressanta bilder och bra beskrivningar.
Själv har jag gått den enkla vägen med Wii och Wii U för att köra Gamecube-spel. (Sonen körde igenom Ocarina of Time, Gamecubeversionen, på vårt Wii med Gamecubecontroller för ett tag sedan).

Nu blev jag inspirerad av att sätta in den pi-storm jag har liggande i en byrålåda i min Amiga 500. Gäller att hitta tid bara.

Så går att göra med ja
Tycker jag du ska göra, pi-storm var en trevlig uppgradering!

Skrivet av Tom76:

Hatten av! Och en TAC2 och Pinball Dreams i bakgrunden gör att jag blir tårögd. 5/5.

Tackar Ja det är gamla klenoder

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Vad får du ut för bild? Vi har en Gamecube i lådorna, tror jag har en RGB-kabel till den men körde bara europeiska spel, men får du ut 480p om du kör NTSC-spel?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Vad får du ut för bild? Vi har en Gamecube i lådorna, tror jag har en RGB-kabel till den men körde bara europeiska spel, men får du ut 480p om du kör NTSC-spel?

480i 60hz tror jag NTSC spelen landar på (funkar men blir ihoptryckt bild)
PAL är 576i, 50hz
Går dock att tvinga fram 480p, 576p via Swiss, men då krävs det en komponent / RGB sladd som du nämner.

https://www.gc-forever.com/wiki/index.php?title=Swiss/Forced_...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Vackert projekt. Skönt att se att retrokonsoller fortfarande får den kärlek de förtjänar. Verkar ju vara en relativt enkel mod också vilket är trevligt. Åtminstone om man jämnför med vissa modkort som funnits tidigare. Blir sugen på att införskaffa ett gamecube och testa nu, även om jag redan kan spela på mitt softmoddade wii.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Vackert projekt. Skönt att se att retrokonsoller fortfarande får den kärlek de förtjänar. Verkar ju vara en relativt enkel mod också vilket är trevligt. Åtminstone om man jämnför med vissa modkort som funnits tidigare. Blir sugen på att införskaffa ett gamecube och testa nu, även om jag redan kan spela på mitt softmoddade wii.

Tack!
Otroligt mycket som hänt med retroscenen de senaste åren, speciellt med tanke på raspberrypie och alla möjligheter med den till diverse maskiner. Kul att få upp intresset hos likasinnade, lite det som är meningen också 👍

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Tack!
Otroligt mycket som hänt med retroscenen de senaste åren, speciellt med tanke på raspberrypie och alla möjligheter med den till diverse maskiner. Kul att få upp intresset hos likasinnade, lite det som är meningen också 👍

Jo jag upptäckte det när jag kom tillbaka till scenen efter en tids uppehåll. Kan starkt rekommendera en retrotink 5X också, var tvungen att skaffa en förra året då den vi tyvärr inte hade plats för den gamla trogna CRT tvn för retrospel i nya lägenheten. Den får tyvärr bo i källarförrådet tills ett framtida husköp.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Jo jag upptäckte det när jag kom tillbaka till scenen efter en tids uppehåll. Kan starkt rekommendera en retrotink 5X också, var tvungen att skaffa en förra året då den vi tyvärr inte hade plats för den gamla trogna CRT tvn för retrospel i nya lägenheten. Den får tyvärr bo i källarförrådet tills ett framtida husköp.

Den verkar bra, perfekt om man inte har en CRT.
Hade gärna haft en 20" CRT. men plats finns ej just nu, så kanske hade vart ett alternativ.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Noob-fråga, men varför byta ut kondensatorerna?
Behövs det för modden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Noob-fråga, men varför byta ut kondensatorerna?
Behövs det för modden?

Det är mest i förebyggande syfte, när de blir dåliga kan de läcka och orsaka skador / fel på moderkort etc.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Det är mest i förebyggande syfte, när de blir dåliga kan de läcka och orsaka skador / fel på moderkort etc.

Ok, tackar!
Det här projektet fick mig intresserad att prova detsamma med min gamla gamecube. Kul pillande under vinterhalvåret. Inte pysslat med lödning på många år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Ok, tackar!
Det här projektet fick mig intresserad att prova detsamma med min gamla gamecube. Kul pillande under vinterhalvåret. Inte pysslat med lödning på många år nu.

Kul att kunna inspirera lite, det var samma med mig, plockade upp lödning igen för något årsen. Finns så otroligt mycket material på youtube idag, så det är lättare att lära sig än vad det var för t.ex 10-15 årsen.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

@pskjonte Var köpte du alla kondensatorer någonstans? Jag lyckades hitta att console5.com säljer lite olika kit men skulle helst beställa från någon svensk/europeisk återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0nster:

@pskjonte Var köpte du alla kondensatorer någonstans? Jag lyckades hitta att console5.com säljer lite olika kit men skulle helst beställa från någon svensk/europeisk återförsäljare.

Beställer oftast från electrokit.com, med hjälp av listorna på console5.
Men tyvärr har inte electrokit alla kondensatorer, så då har det blivit console5 några gånger också.

Sist jag beställde därifrån fick jag hem de på 1vecka, så det var verkligen rekordsnabbt, blev ingen tull heller då det gick som brev

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Beställer oftast från electrokit.com, med hjälp av listorna på console5.
Men tyvärr har inte electrokit alla kondensatorer, så då har det blivit console5 några gånger också.

Sist jag beställde därifrån fick jag hem de på 1vecka, så det var verkligen rekordsnabbt, blev ingen tull heller då det gick som brev

Okej! Ja, tyvärr verkar electrokit inte ha alla komponenter men det kanske blir så att jag beställer från console5 också.

Hittade den här sammanställningen på reddit alldeles nyss som även har storlekar på kondensatorerna. Ska se ifall jag kan få ihop alla komponenter på digikey eller en annan hemsida och se vad priset blir jämfört med console5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0nster:

Okej! Ja, tyvärr verkar electrokit inte ha alla komponenter men det kanske blir så att jag beställer från console5 också.

Hittade den här sammanställningen på reddit alldeles nyss som även har storlekar på kondensatorerna. Ska se ifall jag kan få ihop alla komponenter på digikey eller en annan hemsida och se vad priset blir jämfört med console5.

Låter som en bra idé, och ja console5 är ju smidigt om man vill slippa handplocka etc, men kanske dyraste alternativet

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |