ip telefoni vilken operatör är bäst?

Permalänk

ip telefoni vilken operatör är bäst?

En mycket vän till mig med åren kommen har Telia ip telefoni för 179kr månaden där Sverigesamtal ingår. Och dra mig baklänges dessa jäklar har ändå debiterat hen för samtal som jag ej har en aning om vad det är.

Finns det nu några alternativ till Felia som är billigare och inte luras?

Permalänk
Hedersmedlem

Det kanske är bättre att du kontaktar telia och tar reda på vad det är som debiterats?
Annars kommer det antagligen hända igen med nästa operatör.

Det finns för övrigt mobilabonnemang med fria samtal för ungefär hundralappen, varför behöver du ip-telefoni?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Sötast

Det finns ett flertal "Hemtelefoner" som man kan sätta SIM-kort i, då kan din vän gå över till 3G/4G (mobiltelefoni) fast i sin bostad vilket bör vara en ganska lätt övergång, och till då 99:-/mån med ett flertal olika abonnemang att välja på.

I ärlighetens namn dock, så supporterar jag min mormor veckovis med tv, telefon, trygghetslarm etc och jag skulle säga att sannolikheten att en äldre person slått helt åt helvete fel nummer är mycket högre än att ett förtag, speciellt ett så stort som telia 'låtsasdebiterar' telefonsamtal.

Permalänk
Medlem

@Dinkefing vänta nu.

Är det IP-telefoni redan via Telia. Är det via fiber eller xDSL ?

Det kan vara bättre byta till mobilnätet, t.ex 4G modem som har utgång även för analoga telefoner som man kan plugga in. För 100kr månaden kan man ringa och SMSa hur mycket man vill. Dessutom får man surf som byggs upp över tiden så man kan även använda det för att surfa lite om man behöver det. Och har man mobiltelefon eller någon som besöker som har mobil kan dom koppla upp sig över WiFi och surfa den vägen.

Kan vara smidigare än att endast ha en IP-telefon och ringa via Telia. Dessutom är det billigare. Har man befintligt nummer går det att flytta om man vill, det kan ta lite tid som det gjorde för mig eftersom numret satt fast i det analoga telenätet men när den biten var klar så var det inte några problem.

Annars är det typ QuickNet och Teleservice bra, billiga och man kan lägga in en hel del spärrar för att man inte ska få dyra räkningar.

Permalänk
Medlem

Vad i allsin dar skall din vän med IP-telefoni till?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Rekordmedlem

Går det inte längre att se detaljerna på räkningen eller på "mina sidor" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Det kanske är bättre att du kontaktar telia och tar reda på vad det är som debiterats?
Annars kommer det antagligen hända igen med nästa operatör.

Det finns för övrigt mobilabonnemang med fria samtal för ungefär hundralappen, varför behöver du ip-telefoni?

Skrivet av Allexz:

Det finns ett flertal "Hemtelefoner" som man kan sätta SIM-kort i, då kan din vän gå över till 3G/4G (mobiltelefoni) fast i sin bostad vilket bör vara en ganska lätt övergång, och till då 99:-/mån med ett flertal olika abonnemang att välja på.

I ärlighetens namn dock, så supporterar jag min mormor veckovis med tv, telefon, trygghetslarm etc och jag skulle säga att sannolikheten att en äldre person slått helt åt helvete fel nummer är mycket högre än att ett förtag, speciellt ett så stort som telia 'låtsasdebiterar' telefonsamtal.

Skrivet av DennisOlof:

@Dinkefing vänta nu.

Är det IP-telefoni redan via Telia. Är det via fiber eller xDSL ?

Det kan vara bättre byta till mobilnätet, t.ex 4G modem som har utgång även för analoga telefoner som man kan plugga in. För 100kr månaden kan man ringa och SMSa hur mycket man vill. Dessutom får man surf som byggs upp över tiden så man kan även använda det för att surfa lite om man behöver det. Och har man mobiltelefon eller någon som besöker som har mobil kan dom koppla upp sig över WiFi och surfa den vägen.

Kan vara smidigare än att endast ha en IP-telefon och ringa via Telia. Dessutom är det billigare. Har man befintligt nummer går det att flytta om man vill, det kan ta lite tid som det gjorde för mig eftersom numret satt fast i det analoga telenätet men när den biten var klar så var det inte några problem.

Annars är det typ QuickNet och Teleservice bra, billiga och man kan lägga in en hel del spärrar för att man inte ska få dyra räkningar.

Tack men ip-telefoni är nödvändigt. Det gäller hälsa och då måste ip-telefonin fungera. Hur bra är Quicknet och Teleservice mot Telia?

Skrivet av Dreijer:

Vad i allsin dar skall din vän med IP-telefoni till?

Vi snackar om en som är mycket gammal och är van att ringa från hemtelefoni. Mobil är inte aktuellt även om denne har en mobil men mobilen är av variant doro som är för äldre som inte fixar en riktig mobil.

Skrivet av mrqaffe:

Går det inte längre att se detaljerna på räkningen eller på "mina sidor" ?

Går inte att se individuella samtal nej tyvärr. Inte på fakturorna.

Vi snackar om en som är mycket gammal och är van att ringa från hemtelefoni. Mobil är inte aktuellt även om denne har en mobil men mobilen är av variant doro som är för äldre som inte fixar en riktig mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack men ip-telefoni är nödvändigt. Det gäller hälsa och då måste ip-telefonin fungera. Hur bra är Quicknet och Teleservice mot Telia?

Vi snackar om en som är mycket gammal och är van att ringa från hemtelefoni. Mobil är inte aktuellt även om denne har en mobil men mobilen är av variant doro som är för äldre som inte fixar en riktig mobil.

Går inte att se individuella samtal nej tyvärr. Inte på fakturorna.

Vi snackar om en som är mycket gammal och är van att ringa från hemtelefoni. Mobil är inte aktuellt även om denne har en mobil men mobilen är av variant doro som är för äldre som inte fixar en riktig mobil.

Okej, jag förstår!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack men ip-telefoni är nödvändigt. Det gäller hälsa och då måste ip-telefonin fungera. Hur bra är Quicknet och Teleservice mot Telia?

Vi snackar om en som är mycket gammal och är van att ringa från hemtelefoni. Mobil är inte aktuellt även om denne har en mobil men mobilen är av variant doro som är för äldre som inte fixar en riktig mobil.

Går inte att se individuella samtal nej tyvärr. Inte på fakturorna.

Vi snackar om en som är mycket gammal och är van att ringa från hemtelefoni. Mobil är inte aktuellt även om denne har en mobil men mobilen är av variant doro som är för äldre som inte fixar en riktig mobil.

Gäller hälsa säger inte så mycket, är det samtal till 112 som måste fungera så har du högre driftsäkerhet i mobilnätet eftersom du vid såna samtal kan roama på alla nät, via master som har reservkraft osv. Ett strömavbrott så är IP-telefonin godnatt. När du dessutom tittar på olika småoperatörer som kör samtalen över vanlig internet utan prioritering osv känns det än mer sketchy att välja det över mobilnät om det gäller liv och hälsa.

Gällande vanan för användaren så finns det som sagts terminaler som fungerar precis som en hemtelefon, men istället för kabel till en router så har du ett SIM-kort bakom en lucka. Beställer du "fast telefoni" från telia idag är det en sån du får.

Sen finns även 4G-routrar som ger dig ett telefonjack där du kan koppla in gammal utrustning som du kanske måste ha kvar och låta den ringa via mobilnätet.

T ex https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/mobi...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Gäller hälsa säger inte så mycket, är det samtal till 112 som måste fungera så har du högre driftsäkerhet i mobilnätet eftersom du vid såna samtal kan roama på alla nät, via master som har reservkraft osv. Ett strömavbrott så är IP-telefonin godnatt. När du dessutom tittar på olika småoperatörer som kör samtalen över vanlig internet utan prioritering osv känns det än mer sketchy att välja det över mobilnät om det gäller liv och hälsa.

Gällande vanan för användaren så finns det som sagts terminaler som fungerar precis som en hemtelefon, men istället för kabel till en router så har du ett SIM-kort bakom en lucka. Beställer du "fast telefoni" från telia idag är det en sån du får.

Sen finns även 4G-routrar som ger dig ett telefonjack där du kan koppla in gammal utrustning som du kanske måste ha kvar och låta den ringa via mobilnätet.

T ex https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/mobi...

Du får läsa inlägget över. Detta är en mycket gammal person som är van med fast telefoni. Mobil är inte nödvändigt även om denna har en enklare doro.

Permalänk
Medlem

@Dinkefing ok.

Så det är IP-Telefoni som gäller, men är det via xDSL så är det inte bra eftersom man håller på och avvecklar telenätet. Om det är via fiber så är det inte några problem.

Enda poängen med en 4G router och mobilabonnemang till den är att det finns enheter där man kan plugga in en vanlig analog telefon och ringer med. Smidigt om inget annat finns att tillgå om man bor t.ex. på landet och inte kan hantera en mobil. Även om det finns enkla mobiltelefoner att köpa.

Jag vet inte hur bra Quicknet eller Teleservice är men dom ska vara billiga. Jag hade tidigare T3 med IP-Telefoni, det är numera Bredband2 och jag har krav min IP-Telefoni men betalar inte det priset dom anger. Antagligen för att det är ett äldre abonnemang. Från början hade jag även ett zero abonnemang som är nästan gratis men det kostar å andra sidan när man ringer, det abonnemanget har jag kvar men använder inte det. Borde avsluta det egentligen men inte blivit något med det.

Jag funderar på att byta till de två andra jag angav, dels på grund av priset men också funktionalitet. Att man kan spärra utlandssamtal och en del andra saker. För att slippa eventuellt drabbas av otrevligheter. Om jag inte minns fel så är Quicknets abonnemang spärrade till nordensamtal automatiskt. Jag har inte upplevt några problem alls med min IP-telefoni att ringa osv. Visserligen kör jag med Siemens trådlösa telefoner som kör analogt mot en IP-Telefonidosa. Det som hänt är att batterierna blivit kassa och behövt bytas, ibland måste man starta om IP-telefonidosan. Har hänt några gånger när den lyst rött etc. de senaste åren. Det blir något fel men det är inte ofta. I stort sett ingen skillnad mot när man använder Internet, och då påverkas man av diverse arbeten, avbrott på fiberkablar osv. Ibland märker man det men mycket sällan. I stort sett all IP-telefoni är numera bredbandstelefoni så det fungerar oavsett uppkoppling och nät.

Anledningen att byta till något som är billigare är främst priset, för mig är IP-Telefoni som en extra telefon, bekvämt att slippa leta efter mobilen hela tiden, jag glömmer bort stänga av tyst på mobilen så jag missar samtal etc. Men eftersom alla har mobil idag och man betalar ju för den också är det inte så trevligt betala för mycket extra bara för att ha en IP-telefon att ringa från eller ta emot samtal med. Teleservice tycks också ha en portal så det går nog lägga in telefonlistor och köra med LDAP för att kunna få det direkt i telefonboken på mina siemens dect telefoner. Har inte kollat med dom ännu hur det funkar hos dom.

Uj blev lite mycket text, vet inte om det hjälper.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns faktisk olika apparater som kan koppla en vanlig analog telefon till mobilnätet om man verkligen vill, dels finns det adaptrar som kopplas mot en vanlig mobil typ >
https://www.amak.se/store/p/0/mobiltelefon-till-analog-telefo...
Och det finns även olika typer av "basstationer" som ger analoga anslutningar eller tillåter att man ansluter dect telefoner (men dect är kanske inte ok det heller)
https://www.induo.com/produkt/gsm-3g-gateway/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.