Sidogradera gammal burk från ett 1070?

Permalänk

Sidogradera gammal burk från ett 1070?

Hej!

Igår när jag försökte starta datorn så kom det ingen bild till bildskärmen. Jag får bild på skärmen med andra datorer. Jag måste hålla in avstängningsknappen på datorn några sekunder för att stänga av den, när bild saknas för det blivit något fel med Windows/boot så upplever jag att den startar om så fort man nuddar strömbrytaren.

Hur som helst, jag tror mitt 1070 som jag köpte begagnat för några år sedan har gett upp och jag tror därför att jag skulle behöva investera i ett nytt grafikkort. Saken är den att min dator är ganska gammal, med större delen av hårdvaran köpt under 2011, monterat i ett gammalt Antec P180 från 2005 (lite överflödig information för andra nostalgiker).

Hårdvaran i datorn är en Intel 2500k, ett Asus P8P67 LE, 16 GB DDR3 och ett Corsair AX650 (tror jag), och egentligen hade man ju velat göra större uppgraderingar eller helst köpa ett nytt system. Men eftersom allt ändå hade behövts bytas tänker jag att det kanske ändå kan vara värt med lite konstgjord andning på trotjänaren, så att barnen kan få den att spela Minecraft på om ett par år när de har åldern inne.

Men fram tills barnen tar över datorn så vill jag ju ändå ha ett grafikkort som helst inte är sämre än mitt tidigare 1070, men eftersom processorn (och eventuellt gammal PCI-E) lär flaska så vill man ju inte köpa nått som är FÖR bra heller.

Kollar man längs X-axeln i höjd med 1070 på indexet på Toms hardware så ser RTX3050, GTX1660 (samt Ti och Super) och RTX 2060 ut som lämpliga ersättare, där 2060 ska vara något bättre men också lite äldre än 3050.

Prisjakt visar att Amazon har ett hyfsat pris på EVGA GeForce RTX 2060 SC HDMI DP 6GB för 2785 kr och att man kan få ett Asus GeForce RTX 3050 Phoenix HDMI 3xDP 8GB för 3190 kr.

Vilket kort hade ni köpt? Eller finns det andra alternativ eller borde man vänta (kan vänta ett kort tag) på nån framtida lansering?

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Det första du borde göra är att ta reda på om grafikkortet är trasigt eller inte, använd den integrerade grafiken för att testa om du får bild med den, du kan behöva montera ut grafikkortet för att prova men hur som helst ta reda på om det verkligen är fel grafikkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det första du borde göra är att ta reda på om grafikkortet är trasigt eller inte, använd den integrerade grafiken för att testa om du får bild med den, du kan behöva montera ut grafikkortet för att prova men hur som helst ta reda på om det verkligen är fel grafikkortet.

Precis, det är inte alls säkert att det är grafikkortet. Men P67 har inte stöd för integrerad grafik, så det krävs att man använder ett annat grafikkort för att testa det.

Permalänk

Hej! Tack för svar! Tyvärr saknar det moderkortet grafikutgång, men jag har ett gammalt HD7950 (tror jag det är) i garderoben, så får försöka med det först.

Vad kan det annars vara som gör att jag inte får någon bild om det inte är så att grafikkortet är sönder? Har stött på det här problemet tidigare, då funkade det rätt bra att dra ut alla USB-sladdar ur datorn och försöka med enbart bildskärmen inkopplad, efter ett par hårda omstarter fick jag bild. Men det kan vara att grafikkortet fick feeling också, kändes inte särskilt konsekvent.

Tilläggas bör kanske att jag har haft lite problem med mitt beggade 1070, fick lite slumpmässiga frysningar och blåskärmar just efter att jag bytt till det men det har jag sluppit den senaste tiden. Som sagt, min setup har inte varit särskilt konsekvent alls.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ca.agrell:

Vad kan det annars vara som gör att jag inte får någon bild om det inte är så att grafikkortet är sönder?

Moderkort, nätdel och kanske även cpun kan vara trasiga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Bytte till mitt gamla HD7950 som låg i garderoben. Nu funkar det igen. Eftersom jag inte hinner spela särskilt mycket längre så väntar jag nog med uppgraderingar, såg att det är lite lanseringar runt hörnet också.

Permalänk
Medlem

Testa att baka 1070n i ugnen och se om det hjälper

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

För att återkoppla och avsluta ämnet samt bjuda på lite nostalgi så kan jag meddela att efter att ha kört en god stund med mitt gamla HD7950 köpte jag för nån vecka sedan ett Radeon RX 5700 XT på Blocket. Jag har inte spelat särskilt mycket på sistone men det gjorde onekligen att spelen fick en skjuts, men det blev också väldigt tydligt att CPUn, en i5 2500K, flaskade en hel del.

Tidigare har jag haft OS på en liten 120 GB SSD som köptes när SSD:er kom, typ 2011. Tror den kostade 1500 eller något sådant på den tiden. Så jag har egentligen bara installerat OS på den och enstaka program. Spel har fått ligga på HDD istället. Sen dök det upp ett tips i tipstråden om billiga SATA-SSD:er på Amazon (mitt moderkort har inte m.2, eller vad det heter) så jag köpte en liten 480 GB:are för 320 spänn, men då hade jag också en 100 kr rabattkod så den blev nästan gratis. Jag tänker som så att datorn ändå bara duger att installera gamla spel på och när jag tycker att det blir för trångt så är det ändå hög tid att uppdatera resten av datorn också.

Jag har kvar mitt gamla Antec P180 från typ 2005, men saknar all form av kringutrustning som medföljde chassit, så inga hårddiskvaggor finns kvar förutom de som sitter i datorn, varför jag var tvungen att ghetto-fästa SSDn i chassit med ett par buntband och bitumenmatta som mellanlägg:

Sen lyckades jag uppdatera BIOS på mitt moderkort så att den skulle acceptera Ivy Bridge-processorer. Otroligt nog startade datorn igen, hamnade först i nån form av fel-loop i BIOS men efter att ha flashat en andra gång funkade det prima. Då ropade jag hem en 3770K på Tradera. Den anlände igår och idag var det dags att installera den.

Processorkylaren (en Arctic Freezer Pro 7) som installerades med 2500K år 2011 demonterades. Kylflänsarna var rätt dammiga.

Tyvärr lyckades själva fästbygeln som gränslar processorsockeln gå av på mitten vid demonteringen. Tidens tand hade gjort plasten rätt spröd. Men det lagades kvickt med superlim och fyra legobitar som förstärkningar. Det höll otroligt nog för återmontering, så nu får vi hålla tummarna för att det håller vid framtida transporter också.

Datorn startade utan bekymmer och nu har jag bara hunnit köra ett par rundor PUBG och Hell Let Loose, men jag upplevde egentligen alla tre uppgraderingar som stora förbättringar, fast på olika sätt. För detta gav jag 2000 kr för grafikkort, 300 kr för SSD (med extra kablar som jag behövde) och 500 kr inkl frakt för processorn.

Permalänk
Medlem

Använder samma CPU.
Tycker du skall testa att överklocka, då den har mer att ge.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Jo men jag har experimenterat lite med multipeln i UEFI både på 2500K och nu med 3770K. Märkte dock ett större kliv mellan processorerna än mellan ej OC och OC. Kanske har med antalet trådar att göra, fyra fysiska och noll virtuella versus fyra + fyra och hur lasterna kan spridas ut? Men nu är det bytt iaf och jag är nöjd nu är det moderkortet maxat, nästa steg är att köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Hyperthreading hjälper.. Men ja lyft multiplen än mer
.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |