Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ecce:

Vi har 6 kilo idag och det funkar, det är ju inte så mycket jämfört med vad man kan köpa. Så jag tror dom flesta maskiner rent storleksmässigt fungerar.

Ah, ja då bör utbudet vara större! Jäkligare när man har sådannadäringa barn och annat som man ska tvätta till heeeeela tiden 😩

Skrivet av Tinkerbeard:

Jag köpte mig en Bosch med i-Dos så den doserar automatiskt. Bästa jag investerat i. När det är så tråkigt att tvätta ska det gå fort och enkelt.

Skönt att höra! Just en sådan jag körde på 😁

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vi köpte nyss en frontlastad LG för cirka 4500-5000kr och jag ser helt ärligt inte varför man ska behöva betala mer för en tvättmaskin.
Den är tyst. Tar 9kg. Många olika tvättprogram och inställningar. Snabbaste är 14 minuter men självklart ska man inte ha fullt laddad maskin då.

Skrivet av CymbalCrasher:

Verkligen. Mina maskiner går på 30-35 minuter, beroende på last.

Skrivet av Mithras:

Öh?

Vår Miele professional i BRF tvättstugan tvättar på 30 min (30 grader) eller 45 (40 grader),
så det är inget fel på dem kraven.

Har f.övr. inte varit svårt att tvätta på 40-45 minuter i de flesta BRF jag bott i.

Ni vet inte modell? Kanske inte står på dom iofs när jag tänker efter, på diskmaskiner brukar det stå på en lapp som syns när man öppnar luckan.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Ni vet inte modell? Kanske inte står på dom iofs när jag tänker efter, på diskmaskiner brukar det stå på en lapp som syns när man öppnar luckan.

Den här https://www.tretti.se/vitvaror/tvattmaskin/frontmatad-tvattma...
Men den kostade 4691:- när jag köpte den några månader sedan.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Vi har den här maskinen och är nöjda med den: WAT284E9SN

Med "SpeedPerfect" så tar en bomullstvätt i 40 grader precis en timme (står på displayen i alla fall).

En bomullstvätt i 60 grader tar 1 timme och 6 minuter.

Vi valde den efter att ha hittat något test hos Råd & Rön där den fick bra betyg.

Edit: Tog bort länk som pekade på fel modell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

oooh...!! Vet du exakt modell?

Tyvärr hittar inga modellbeteckningar. Tror det är en av deras "vanliga" modeller bara med tillhörande torkmaskin. Jag kollade nu igen på sportprogrammet. Det tar 1h 19 min, det är ändå helt okej tid. Det finns program som är kortare men vi tycker Sport är helt lagom.

Permalänk
Medlem

Min maskin har en knapp ’time saver’ som kan sänka tiden i två steg 3:30 -> 2:35 -> 1:40 sen finns det såklart andra program man kan köra annars med

Permalänk
Medlem

Har inte de flesta maskiner snabbprogram och sportprogram? Nu skulle nog inte jag köra snabbprogram utan torktumlare, alternativet finns. Brukar gå att mecka egna program också.

Gå och sparka på maskin i butik om hemsidorna är otydliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har inte de flesta maskiner snabbprogram och sportprogram? Nu skulle nog inte jag köra snabbprogram utan torktumlare, alternativet finns. Brukar gå att mecka egna program också.

Gå och sparka på maskin i butik om hemsidorna är otydliga?

Kollade igenom manualen till maskinen nu, och snabbast möjliga program är ca 59 minuter. Då ska det vara omkring 47 % restfuktighet.

I regel så finns det väl ingen större anledning att köra något annat program, då tvätten sällan är så pass svårt nedsmutsad.

Har man småbarn som kladdar ned kläderna med mat så är det ju en sak såklart. Dock är det sällan några problem om man tar hand om det direkt, så det inte hinner torka fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Kollade igenom manualen till maskinen nu, och snabbast möjliga program är ca 59 minuter. Då ska det vara omkring 47 % restfuktighet.

I regel så finns det väl ingen större anledning att köra något annat program, då tvätten sällan är så pass svårt nedsmutsad.

Har man småbarn som kladdar ned kläderna med mat så är det ju en sak såklart. Dock är det sällan några problem om man tar hand om det direkt, så det inte hinner torka fast.

Snabbprogram på min enklare Cylinda kan man nog få ner till 15 min.

Program på en timme bör inte vara något problem, men kan ge blötare kläder än ett längre som centrifugerar i en evighet såklart.

Permalänk
Medlem

Fast på 15 minuter hinner man knappt mer än att skölja av nyss nedsmutsad och ej intorkad grus och lera på kläderna.

Skall man ta intorkad svett i armhålor och skrev och smutsranden på kragen av skjortan och intimkläder så är det inget som görs på 15 minuter utan snarare 2 timmars tvätt på högre temperatur - enzymer som löser proteiner, stärkelser mm. behöver värme och tid för att luckra upp tillsammans med mekaniks bearbetning och uppvärmningen av vattnet står för en stor del av tvättiden för en konsument-tvättmaskin.

Glöm inte att man då och då bör köra en het (80-95 grader C) vittvätt med vittvättmedel i pulverform (ej flytande) - det rengör och desinficera maskinen samtidigt som tvätten med värme och att vittvättmedel i pulverform också har blekmedel som förutom gör vittvätt vitare också ger sig på eventuella bakterier som gömmer sig i maskinen och kan ge dålig lukt med tiden. - har luckan till maskinen öppen så mycket det går när den inte används, också för att förhindra bakterietillväxt och dålig lukt.

gör man detta någon eller ett par gånger i kvartalet så behöver man ofta inte köra någon rengörings-cykel med speciella rengöringstabletter - då dessa är i princip bara en 'vittvätt' på max värme med 'dyr' vittvättmedel i tablettform som körs i tom trumma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Snabbprogram på min enklare Cylinda kan man nog få ner till 15 min.

Program på en timme bör inte vara något problem, men kan ge blötare kläder än ett längre som centrifugerar i en evighet såklart.

Min erfarenhet av 15-minutersprogram är att det mest gör tvätten blöt, sköljer inte ens bort tvättmedlet effektivt

Permalänk
Medlem

En sköljsekvens tar minimum 5 minuter - med centrifugering kanske lite längre - med 2 sköljningar så är det mindre än 5 minuter kvar för själva tvätten och i detta skall man också värma vatten... Och som redan antytt - att bara blöta genom tvätten, även med ytspänningssänkande tvättmedel som hjälp, ta ofta mer än 5 minuter innan det slutar att suga vatten och allt i tvätten verkligen är uppblött ordentligt.

15 minuters tvättid är i stort sett 'mission impossible' och man har fått pruta våldsamt både på tvättkvalitet och hur väl det är sköljt efteråt.

---

Prova att handtvätta en välanvänd yllekofta eller liknande med Y3 - tvättmedel - notera hur mycket sköljvatten det behövs innan det ens är genomsiktbar och hur mycket mer det behövs innan det börja 'kärva' i tvättgodset som då indikerar att tvättmedlet äntligen nu är ursköljd...

tvättmaskinen är nog 1900-talets viktigaste uppfinning i hushåll när det gäller att avlasta främst kvinnosidans arbetsbelastning då tvätt var tungt och tidsödande sysselsättning

eller som de beskrevs här innan tvättmaskiner fanns...

https://bygdehistoria.tranemo.se/article/tvatt-fore-maskinern...

Där asklut från pottaska (oftast aska från björk) var 'tvålen' och för finare tyger använde tvättvätska efter ulltvätt med lut då fettet i ullen tillsammans med luten skapade en utspädd såpa-lösning - att naglar lossnade efter några dagars 'byktvätt' med lutad tvätt som skulle bankas och sköljas efter å-kanter och 'klappbryggor' vid sjöar var inte helt ovanligt enligt mormor berättad för länge sedan..

alla vedeldade murstockar med stor gryta som ännu finns kvar i bygderna (dock alltmer upprostade eldstäder) är från den här tiden och man måste skaffa fram hundratals liter med hett/kokande vatten för byk-tvätten...

15 minuter för en tvätt är väldigt kort tid mot vad det tog en gång i tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min erfarenhet av 15-minutersprogram är att det mest gör tvätten blöt, sköljer inte ens bort tvättmedlet effektivt

Var visst 22 min utan centrifugering, 28 min med. Inget jag skulle använda.

Sportprogrammet är en timme och sju minuter på 40°C, 54 min utan centrifugering. Går säkert att använda sistnämnda om man ska tumla. Har man bråttom så går det säkert att tvätta och torktumla på 2 timmar som ett vanligt tvättprogram tar. Funkar säkert om det inte är jätteskitigt, men det lär slita på kläderna om man alltid ska torktumla.