Cykel snodd - vill ha kameraövervakning, Arlo eller alternativ?

Permalänk
Lego Master

Cykel snodd - vill ha kameraövervakning, Arlo eller alternativ?

Så, på förekommen anledning (min cykel blev snodd, senare upphittad i ett dike) så vill jag ha kameraövervakning på ett par ställen hemma. Jag har hittat ett paket från Arlo med 45% rabatt på Kjell, två kameror och en hub för 3000kr. Det låter billigt för Arlo, men ändå mycket pengar. Är det verkligen värt det med Arlo jämfört med billigare alternativ? Vad får jag extra om jag skaffar Arlo jämfört med typ TP-Link?

För att förtydliga så kommer kameran vara placerad så att jag bara filmar min egen tomt, specifikt där cyklarna står precis vid ytterdörren.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Så, på förekommen anledning (min cykel blev snodd, senare upphittad i ett dike) så vill jag ha kameraövervakning på ett par ställen hemma. Jag har hittat ett paket från Arlo med 45% rabatt på Kjell, två kameror och en hub för 3000kr. Det låter billigt för Arlo, men ändå mycket pengar. Är det verkligen värt det med Arlo jämfört med billigare alternativ? Vad får jag extra om jag skaffar Arlo jämfört med typ TP-Link?

För att förtydliga så kommer kameran vara placerad så att jag bara filmar min egen tomt, specifikt där cyklarna står precis vid ytterdörren.

kolla på imou i stället, klart dom som ger mest bang/buck av alla jag testat. (imou är dahuas budget linje)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tapo c200 med ett minneskort i varje.
Det är 299:- just nu (rabatt halva året ifall man missar den) och minneskort har du säkert något liggandes.

Jag utmanar er att hitta en billigare kamera du kan ansluta till gratis via molnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Tapo c200 med ett minneskort i varje.
Det är 299:- just nu (rabatt halva året ifall man missar den) och minneskort har du säkert något liggandes.

Jag utmanar er att hitta en billigare kamera du kan ansluta till gratis via molnet

När du säger ansluta via molnet, hur menar du då? Kommer videoströmmen från kameran eller går allt via nån TP-Link server?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Spiffman:

Tapo c200 med ett minneskort i varje.
Det är 299:- just nu (rabatt halva året ifall man missar den) och minneskort har du säkert något liggandes.

Jag utmanar er att hitta en billigare kamera du kan ansluta till gratis via molnet

Ser ut som en innekamera? Jag vill ha en som klarar utemiljö.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

App i mobilen, molnet sköter authentiseringen, utgår från att feed inte går via tplink för det skulle vara sjukt segt för alla inblandade.
Jag kör även RTSP lokalt och visar kamerorna i min home assistant samtidigt.
Minneskortet gör att du kan ansluta till kameran för historiken.

Det finns lite nya features du kan slå på som human detection, motion tracking etc men det kostar rätt mycket pengar efter gratismånad och så tillåter den inte att spela in till SD kort samtidigt som man kör rtsp så det lades kvickt ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ser ut som en innekamera? Jag vill ha en som klarar utemiljö.

Den klarar inte direkt regn något bra då den inte är väderskyddad men jag har haft mina ute i typ 2 år och de lever fint.
Man får ta bort spindelnäten och se till att det inte ösregnar rakt på.

Brinner den upp så, alltså 299:-.... Du får 10st för en halv Axis bildkvalitén är definitivt inte värt de extra pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Tapo c200 med ett minneskort i varje.
Det är 299:- just nu (rabatt halva året ifall man missar den) och minneskort har du säkert något liggandes.

Jag utmanar er att hitta en billigare kamera du kan ansluta till gratis via molnet

https://www.amazon.se/Imou-WiFi-s%C3%A4kerhetskamera-inomhusb...

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Medlem

ok den var billigare men saknar PTZ.
Klart intressant pryl, ge gärna en recension

Permalänk
Medlem

Kolla in Reolink, jag har massa av dom, väldigt bra system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

ok den var billigare men saknar PTZ.
Klart intressant pryl, ge gärna en recension

Billig kompetent inomhuskamera (jag har imou cue2) onvif kompatibel och förutom molntjänsten går de in i de flesta NVR/VMS. Jag kör en Blue iris installation med blandade kameror från just Imou, funkar helt suveränt.

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Medlem

Tycker du ska kolla in Imou Looc, fantastisk kamera för sitt pris, bra bild nattetid och går att ställa in så den lyser upp om någon kommer inom ett förinställt område. Den har även inbyggd siren..

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/smarta-hem/overvakning...

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Lego Master

Det blev Eufy EufyCam 2C på Kjelle.
Liknande funktioner som Arlo (trådlöst, hub, skiljer på djur och människor). Det lilla jag hunnit testa ikväll verkar lovande, åtminstone för det jag ska ha det till.

Har inte hört om märket tidigare dock, väldigt amerikanskt i sina signaler och röstmeddelanden. Framtiden får väl utvisa om det var rätt eller inte.
Första saken jag märkt som stör mig en aning dock är att Android-appen inte har några widgets, så jag måste in i appen för att ändra mode på hemmet, om jag inte kör geofencing, vilket som bekant är notoriskt opålitligt.

Men kamerorna stöder en del bra saker som privatblockering av delar av sensorn, så man kan blockera grannen eller gatan om man inte vill filma det. Då reagerar den inte på rörelser där, och området är helt utsvärtat på inspelningarna. Siren, 2-vägskommunikation, IR- och synlig strålkastare, larmdelay osv osv. För 2500 är jag villig att testa ett tag iaf.

AI-igenkänningen av människor verkar fungera även utan en månadsprenumeration, så det är definitivt ett plus till dem.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Skaffa Wyze https://www.wyze.com/ sjukt prisvärt och det enda företaget med 100% gratis molnlagring.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av SaVanT:

Skaffa Wyze https://www.wyze.com/ sjukt prisvärt och det enda företaget med 100% gratis molnlagring.

Well, redan köpt, men det kanske hjälper nån annan. Eufy har 16gb i hubben, så man kan lagra lokalt utan abonnemang, plus att det går att koppla till en lokal NAS. Så jag är rätt nöjd faktiskt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield