Ha både TrueNas och Win 11 i samma burk?

Permalänk
Medlem

Ha både TrueNas och Win 11 i samma burk?

Då jag är nybörjare (fast senior) så är jag totalt okunig i den avancerade språket ni använder, men ni förstår säker en nybörjare.
Har byggt en egen NAS, med TrueNas, främst i syfte att spara mina filmer samt tv serier. Upptäckte Plex !
Har på alla möjliga sätt försökt att få Plex att fungera enbart på NAS en utan framgång. Använder jag en annan burk med Win11 och Plex sever för Win 11, då fungerar det som det är tänkt.
Vill undvika att ha två burkar gång så jag undrar följande.
Kan jag ha både TrueNas och Win 11 i samma burk ?
TruNas har jag på en usb , och i sådana fall lägger jag till en ssd för win.
Mitt problem är då man startar burken att båda går i gång , tex vid strömavbrott?
Vore tacksam för hjälp , antigen för att konfig plexen eller råd om i fall möjligt ?

Rubrik ska beskriva trådens innehåll /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

Idag kan väl TrueNAS kör virtuella maskiner? Du kan i så fall köra en Windows 11 som virtuel maskin ovanpå TrueNAS: https://www.truenas.com/docs/scale/virtualization/creatingman...

Dock är det antagligen bättre att få Plex att funka på TrueNAS. men då får du beskriva bättre vad du försökt göra och vad för fel du får. Annars har vi ingen chans att försöka lösa det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Steff02:

Då jag är nybörjare (fast senior) så är jag totalt okunig i den avancerade språket ni använder, men ni förstår säker en nybörjare.
Har byggt en egen NAS, med TrueNas, främst i syfte att spara mina filmer samt tv serier. Upptäckte Plex !
Har på alla möjliga sätt försökt att få Plex att fungera enbart på NAS en utan framgång. Använder jag en annan burk med Win11 och Plex sever för Win 11, då fungerar det som det är tänkt.
Vill undvika att ha två burkar gång så jag undrar följande.
Kan jag ha både TrueNas och Win 11 i samma burk ?
TruNas har jag på en usb , och i sådana fall lägger jag till en ssd för win.