Ha både TrueNas och Win 11 i samma burk?

Permalänk
Medlem

Ha både TrueNas och Win 11 i samma burk?

Då jag är nybörjare (fast senior) så är jag totalt okunig i den avancerade språket ni använder, men ni förstår säker en nybörjare.
Har byggt en egen NAS, med TrueNas, främst i syfte att spara mina filmer samt tv serier. Upptäckte Plex !
Har på alla möjliga sätt försökt att få Plex att fungera enbart på NAS en utan framgång. Använder jag en annan burk med Win11 och Plex sever för Win 11, då fungerar det som det är tänkt.
Vill undvika att ha två burkar gång så jag undrar följande.
Kan jag ha både TrueNas och Win 11 i samma burk ?
TruNas har jag på en usb , och i sådana fall lägger jag till en ssd för win.
Mitt problem är då man startar burken att båda går i gång , tex vid strömavbrott?
Vore tacksam för hjälp , antigen för att konfig plexen eller råd om i fall möjligt ?

Rubrik ska beskriva trådens innehåll /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

Idag kan väl TrueNAS kör virtuella maskiner? Du kan i så fall köra en Windows 11 som virtuel maskin ovanpå TrueNAS: https://www.truenas.com/docs/scale/virtualization/creatingman...

Dock är det antagligen bättre att få Plex att funka på TrueNAS. men då får du beskriva bättre vad du försökt göra och vad för fel du får. Annars har vi ingen chans att försöka lösa det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Steff02:

Då jag är nybörjare (fast senior) så är jag totalt okunig i den avancerade språket ni använder, men ni förstår säker en nybörjare.
Har byggt en egen NAS, med TrueNas, främst i syfte att spara mina filmer samt tv serier. Upptäckte Plex !
Har på alla möjliga sätt försökt att få Plex att fungera enbart på NAS en utan framgång. Använder jag en annan burk med Win11 och Plex sever för Win 11, då fungerar det som det är tänkt.
Vill undvika att ha två burkar gång så jag undrar följande.
Kan jag ha både TrueNas och Win 11 i samma burk ?
TruNas har jag på en usb , och i sådana fall lägger jag till en ssd för win.
Mitt problem är då man startar burken att båda går i gång , tex vid strömavbrott?
Vore tacksam för hjälp , antigen för att konfig plexen eller råd om i fall möjligt ?

Vad är det du vill få ut av att använda TrueNAS? Varför inte bara installera Windows på burken och dela ut disken så att andra dator i ditt nätverk kan komma åt den? Alternativt kan du lägga in en linux-dist på burken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Steff02:

Då jag är nybörjare (fast senior) så är jag totalt okunig i den avancerade språket ni använder, men ni förstår säker en nybörjare.
Har byggt en egen NAS, med TrueNas, främst i syfte att spara mina filmer samt tv serier. Upptäckte Plex !
Har på alla möjliga sätt försökt att få Plex att fungera enbart på NAS en utan framgång. Använder jag en annan burk med Win11 och Plex sever för Win 11, då fungerar det som det är tänkt.
Vill undvika att ha två burkar gång så jag undrar följande.
Kan jag ha både TrueNas och Win 11 i samma burk ?
TruNas har jag på en usb , och i sådana fall lägger jag till en ssd för win.
Mitt problem är då man startar burken att båda går i gång , tex vid strömavbrott?
Vore tacksam för hjälp , antigen för att konfig plexen eller råd om i fall möjligt ?

Vad är det för problem du har haft med Plex i TrueNAS? Om vi kan hjälpa dig med det problemet så kanske du inte behöver byta OS.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

Jag har delat upp hdd i 4st poler, med 3× 7 Tb och en på 14 Tb
Jag instalerar Plex som plug in och skapar grupp jail osv. Delar ut enligt det som jag har läst .
Då jag går in på plex sidan på nätet , så hittar den inte mina mappar som jag har media i .
Hur jag en delar eller ger tillåtelse så hittar den inte.
Om jag använder en annan dator med win och plex win server så hittar den alla mappar utan problem i samma nätverk hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är det du vill få ut av att använda TrueNAS? Varför inte bara installera Windows på burken och dela ut disken så att andra dator i ditt nätverk kan komma åt den? Alternativt kan du lägga in en linux-dist på burken.

Har inte lyckats att dela mellan datorerna i hemmet. Där av , då jag hade äldre hdd kom tanken att skapa NAS och kunna använda även utanför hemmet, tex på jobbet.
Från början hade jag Plex i Win burken och Plex server för win . Då funkar det utan problem, men lite meningslöst att ha två burkar i gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingdings:

Vad är det för problem du har haft med Plex i TrueNAS? Om vi kan hjälpa dig med det problemet så kanske du inte behöver byta OS.

Kan inte få plex att hitta mapparna där jag har media.

Permalänk
Medlem

Har du mountat mappen som du har din media i för plex ska hittat det under /jail/Plex?/ "Mounting point" ? Inte för jag själv använder plex men gissar att detta kan vara felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHummf:

Har du mountat mappen som du har din media i för plex ska hittat det under /jail/Plex?/ "Mounting point" ? Inte för jag själv använder plex men gissar att detta kan vara felet?

Ja det har jag, alla mappar , men det vill inte hitta

Permalänk
Skrivet av Steff02:

Ja det har jag, alla mappar , men det vill inte hitta

Kan du visa hur det ser ut i web-GUIt där du ställer in mounting points, och vad som händer när du inuti ditt jail letar efter den sökvägen? Vad menar du med att Plex inte hittar mapparna?

Här är en bra dokumentation på hur man sätter upp mounting points: länk.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingdings:

Kan du visa hur det ser ut i web-GUIt där du ställer in mounting points, och vad som händer när du inuti ditt jail letar efter den sökvägen? Vad menar du med att Plex inte hittar mapparna?

Här är en bra dokumentation på hur man sätter upp mounting points: länk.

Just nu har jag avistalerat plugin och allt med det hela. Skall börja från början i gen.
Om det är ok, kommer jag att ta en printscren och visa vad och vilket
Återkommer om en stund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steff02:

Just nu har jag avistalerat plugin och allt med det hela. Skall börja från början i gen.
Om det är ok, kommer jag att ta en printscren och visa vad och vilket
Återkommer om en stund

Fråga

Måste man ha en jail för varje pool man har ?
Jag har delat upp mina HDD i 5 poler , i varje pol är det 3 hdd med samma storlek.
Tanken är om någon disk går (som har hänt), så slipper ja förlora allt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Steff02:

Fråga

Måste man ha en jail för varje pool man har ?
Jag har delat upp mina HDD i 5 poler , i varje pol är det 3 hdd med samma storlek.
Tanken är om någon disk går (som har hänt), så slipper ja förlora allt

Du ska alltid ha alla filer på två ställen. Du behöver alltså ytterligare en backup, helst på annan plats för att se till att inte bli av med filer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur jag har gjort , men då jag har installerat Plex Plugin till varje Pool, och sedan tilldelat "mountat" , så har jag äntligen lyckats att hitta mapparna i Plex .
Hmmm efter nästan 6 månaders huvud bry , planering och tester!!

Tack alla för ert support och hjälp