Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. Men det kan också vara annat än lönen som gör ett företag mindre attraktivt. Allt ifrån arbetsuppgifter eller kollegor till "management-stil" eller kontorets placering liksom, eller förmåner förstås men där kan nog lönen kompensera en del. Många sådana saker har ju en tendens att sprida sig rätt snabbt bland utvecklar-communityt liksom.

Jag var exempelvis på ett antal intervjuer på ett ställe med ganska cool teknik, Arcam som bygger "3D-printers" för metall. Jag fick inte det jobbet så jag kan inte riktigt uttala mig om hur bra cheferna var eller så, men jag vet att efter jag hade varit där så valde företaget att flytta från ganska centrala lokaler till en företagsby i en förort ett par mil bort. Vilket gjorde att de "tappade många utvecklare" och annan personal.

Sen är min observation att utvecklare i allmänhet är rätt gnälliga på småsaker. Jag har kollegor som sagt upp sig för att de inte fick den dator de ville ha eller liknande petitesser. Samtidigt är det ju rätt dumt av arbetsgivarna att inte vara flexibla i sådana smågrejer. Vad kostar det att låta "Pelle" få sin Macbook och "Johan" en stor dyr skärm och ett bra tangentbord jämfört med att behöva lära upp en nyanställd.

Jag tillhör den kategorin av gnälliga utvecklare som klagar på utrustningen av en enkel anledning, det är mitt arbetsverktyg som jag ska sitta med dagligen. Det ska vara en icke-fråga egentligen. Nu gnäller jag inte längre eftersom jag bytt jobb och får välja men har tidigare haft en del diskussioner med arbetsgivare som inte förstår vad jag pratar om.
Men, en anledning till att det ofta är bestämt vad man får tillskrivs ramavtal, leasing och annat tjaffs som nån nisse på It/servicedesk tyckt att dom varit duktiga och upphandlat så det blir bra för företaget. Då är det det som gäller, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Jag är så trött på höra om att det är brist på utvecklare och att konsultbolag inte kan hitta utvecklare.

Det finns gott om utvecklare, ni kan bara inte matcha lönerna.

Vet flera duktiga utvecklare som startat eget och fakturerar samma som de stora konsultbolagen och får behålla 3 gånger så mycket pengar som innan.

Eller varför inte kolla på de riktigt duktiga? De jobbar i FAANG bolag eller har sen länge flyttat från Sverige.

Jag har jobbat i 5 år snart och har under lång tid pratat med princip alla rekryterare och bolag som hört av sig på linkedin och det är rent ut sagt skrämmande hur det kan skilja sig i lön beroende på företag även om tjänsten är de samma.

Fått höra allt mellan 35k till 65k.

De stora konsultbolagen badar i pengar och de tjänar äckligt mycket på utvecklare.

Jag kommer själv starta eget om några år alt hitta mer rörliga lönemodeller, hur ser ni på marknaden?

Äntligen! Äntligen någon som tar upp detta.

Utvecklare; Speciellt nu som är fullstackare och har jobbat några år. Ni som är drivna och som får saker gjort. Ni kan ta ut 950 SEK - 1300 SEK per timme i eget bolag. Förklara för mig, varför så många bara matar in pengar till ägarna i konsultbolag. Jag förstår verkligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Brist betyder väl ändå att demand är högre än supply? Typ att bolag totalt vill ha X utvecklare men det bara finns 0.5X utvecklare i landet. Om ett bolag då lyckas rekrytera genom höga löner så blir andra bolag utan.

Fast det är inte helt vad du sa innan, eller åtminstone inte hur jag läste det. Innan sa du att de inte hade råd med de utvecklare som fanns där ute, och om det har med supply&demand att göra att de är så pass dyra att företag inte har råd är skit samma imo, dvs det är ett icke-problem. De kan skrika "brist på utvecklare" allt de vill, faktum är deras affärsmodel kanske är kass, eller så bör de bara se över hur de fördelar sina inkomster.

Eller om det är en verklig brist, och företag går under för de behöver utvecklare och det finns inga kvar att anställa.. (har inte hört om detta fenomen) Kanske detta med är något av ett icke-problem? Varför ska dessa företag existera när de inte kan anpassa sig?

Jag kan hålla med om att det kanske finns en brist på kompetens, men å andra sidan kräver inte de flesta utvecklarjobb någon vidare kompetens. Företagen behöver bli bättre på att anpassa sina förväntningar från de utvecklare de anställer, och erbjuda lön därefter.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fluffest:

Jag tillhör den kategorin av gnälliga utvecklare som klagar på utrustningen av en enkel anledning, det är mitt arbetsverktyg som jag ska sitta med dagligen. Det ska vara en icke-fråga egentligen. Nu gnäller jag inte längre eftersom jag bytt jobb och får välja men har tidigare haft en del diskussioner med arbetsgivare som inte förstår vad jag pratar om.
Men, en anledning till att det ofta är bestämt vad man får tillskrivs ramavtal, leasing och annat tjaffs som nån nisse på It/servicedesk tyckt att dom varit duktiga och upphandlat så det blir bra för företaget. Då är det det som gäller, tyvärr.

Jo precis. Men det är ju lite skillnad på att vilja ha en dator som klarar av det man behöver den för, och att vilja ha en dator som är "sexig" eller liknande. Det är ett arbetsredskap liksom, om det är Dell eller HP spelar ju mindre roll för det egentligen. Sen kan man förstås gilla tangentbordet, pekdonet eller skärmen bättre på den ena än den andra eller så, vilket kan göra en dator jobbigare att använda, å andra sidan så är det väl inte så många som sitter med datorns tangentbord eller skärm någon större del av dagen.

Vilket för oss till en annan relaterad punkt förstås, alla borde få välja kringutrustning fritt inom en budget (så länge man inte köper något extremt högljutt eller så). Någon kanske vill ha ett mekaniskt tangentbord för de trivs med det, andra kanske ett ergonomiskt, någon kanske vill ha något mer eller mindre konstigt pekdon, någon annan kanske föredrar en 42'' 4K TV över tre 1080p 24'' skärmar och så vidare. Detta är inga större kostnader och gör arbetsdagen mycket trevligare.

Sen borde man, i alla fall på större företag som ofta är de som har hårda policys, erbjuda några alternativ även för datorerna. Alla företag jag jobbat på byter mellan exempelvis Dell, HP och Lenovo hyfsat ofta utan att byta alla samtidigt, så det borde inte vara något problem att ha några modeller från varje tillverkare som man kan välja mellan. Personligen hade jag gärna haft en lite fetare NUC som kan köra allt tungt, och sen en tunn och lätt laptop för möten och hemarbete (remote till NUC:en förstås, eller så plockar jag med den hem). Jag hade gärna haft allt i en tunn och lätt maskin förstås, men det är ju inte så enkelt. Min nuvarande är ganska tunn och lätt visserligen men den maxar på 32GB och 6 kärnor vilket knappt räcker nu och med ett par services till så lär den inte räcka alls.

Men jag har ju också ett par kollegor som tjatar om att de vill ha Macbooks konstant typ. Vi jobbar med VS i Windows och förstås en massa containers som mestadels kör linux men även ett par VM med Windows för tredjepartsprodukter, hur hjälper de dem att ha en macbook? Det har inget med arbetet att göra så då handlar det om något annat. De vill ha en Macbook helt enkelt, men vill inte betala för det. För mig är detta konstigt, jag skulle aldrig använda jobbdatorn, med all övervakning, automatiska VPN och liknande, som en privat maskin, alltså skiter jag i hur cool den ser ut när jag sitter på ett café eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffest:

Jag tillhör den kategorin av gnälliga utvecklare som klagar på utrustningen av en enkel anledning, det är mitt arbetsverktyg som jag ska sitta med dagligen. Det ska vara en icke-fråga egentligen. Nu gnäller jag inte längre eftersom jag bytt jobb och får välja men har tidigare haft en del diskussioner med arbetsgivare som inte förstår vad jag pratar om.
Men, en anledning till att det ofta är bestämt vad man får tillskrivs ramavtal, leasing och annat tjaffs som nån nisse på It/servicedesk tyckt att dom varit duktiga och upphandlat så det blir bra för företaget. Då är det det som gäller, tyvärr.

Det är inte riktigt så enkelt som att det "är nån it-nisse". Sitter du på ett företag med kanske 10.000 anställda är det helt ohållbart att inte standardisera den hårdvara man erbjuder de anställda, hanteringen kommer annars kosta för mycket.
Det var ju hippt och nytt med BYOD för 10-ish år sedan bland små/medelstora företag. Nu hör man aldrig om det längre vilket leder mig till slutsatsen att nackdelarna väger över.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krippa75:

Det är inte riktigt så enkelt som att det "är nån it-nisse". Sitter du på ett företag med kanske 10.000 anställda är det helt ohållbart att inte standardisera den hårdvara man erbjuder de anställda, hanteringen kommer annars kosta för mycket.
Det var ju hippt och nytt med BYOD för 10-ish år sedan bland små/medelstora företag. Nu hör man aldrig om det längre vilket leder mig till slutsatsen att nackdelarna väger över.

Ja fast det är inte orimligt att man upphandlar avtal med flera olika typer av datorer. Vi har ca 20 000 datorer i drift och det finns ca 6 olika modeller att välja på. Basic och mer avancerade beroende på vad den anställde har för behov och kostnad därefter.

Inga problem för leverantören att tillhandahålla flera olika datorer. Gör man inte det så är det ren snålhet från ledningen. För den mest avancerade och den mest basic skiljer det typ 250kr /mån på leaset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Fast det är inte helt vad du sa innan, eller åtminstone inte hur jag läste det. Innan sa du att de inte hade råd med de utvecklare som fanns där ute, och om det har med supply&demand att göra att de är så pass dyra att företag inte har råd är skit samma imo, dvs det är ett icke-problem. De kan skrika "brist på utvecklare" allt de vill, faktum är deras affärsmodel kanske är kass, eller så bör de bara se över hur de fördelar sina inkomster.

Eller om det är en verklig brist, och företag går under för de behöver utvecklare och det finns inga kvar att anställa.. (har inte hört om detta fenomen) Kanske detta med är något av ett icke-problem? Varför ska dessa företag existera när de inte kan anpassa sig?

Jag kan hålla med om att det kanske finns en brist på kompetens, men å andra sidan kräver inte de flesta utvecklarjobb någon vidare kompetens. Företagen behöver bli bättre på att anpassa sina förväntningar från de utvecklare de anställer, och erbjuda lön därefter.

Fast brist betyder inte att det inte finns utvecklare och det betyder inte heller att det är omöjligt att anställa utvecklare. Det betyder bara att det finns ett större behov av utvecklare än mängden utvecklare som finns. Anledningen till att bolag måste betala mycket för att få tag i utvecklare är på grund av att behovet är större än utbudet. Brist. Och jag förstår att det är ett icke-problem för en enskild person som jobbar som utvecklare. Men igen, om vår ekonomiska utveckling hade varit högre om vi hade haft fler utvecklare så är det ett problem för samhället. Om ett bolag hade kunnat få sin affärsmodell att fungera om utvecklare krävde lägre lön, då är det ett problem för det bolaget. Kanske inte ett problem man sympatiserar med, men ett problem ändå.

Sedan håller jag med om att företag borde erbjuda högre löner, just på grund av att det är brist på duktiga utvecklare. Den bristen blir inte bättre av att lönerna hålls lägre än de borde vara. Jag upplever det som att företag är väldigt inriktade på att lönerna ska vara ganska lika för alla. Har ofta hört att folk får argumentet "om vi ska betala dig mer än så kommer du tjäna mer än de som har varit här i 10 år". Som om det är mitt problem att de betalar sina anställda för lite. Så då lyckas de inte anställa någon och slösar en massa pengar på konsulter istället. Jag tror vi alla tjänar på om utvecklare blir hårdare i sin löneförhandling.

Vet inte om det blir för mycket semantik nu i mitt försök att definiera ordet "brist", skulle gissa på att vi i slutändan menar ungefär samma sak så jag hoppas min ton inte tolkas som otrevlig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen är min observation att utvecklare i allmänhet är rätt gnälliga på småsaker. Jag har kollegor som sagt upp sig för att de inte fick den dator de ville ha eller liknande petitesser. Samtidigt är det ju rätt dumt av arbetsgivarna att inte vara flexibla i sådana smågrejer. Vad kostar det att låta "Pelle" få sin Macbook och "Johan" en stor dyr skärm och ett bra tangentbord jämfört med att behöva lära upp en nyanställd.

Jag är nog ändå en sån som vill ha bra utrustning, en dator som klarar att driva mina utvecklings verktyg utan att börja säcka och lagga samt skärmar som ger mig en bra skrivbordsyta med skarp text. Mac är top val här då det är ett unix system i botten (allt jag bygger körs på linux maskiner). Pc funkar men då hade jag kört linux vilket kräver mer underhåll och generellt rätt dålig batteritid. Med flera projekt igång samtidigt, terminaler, webläsare, slack så underlättar även flera skärmar även om detta inte är en förmån jag har just nu.

Jag är en medgörlig person som inser att man inte kan få allt men det finns också en gräns, det är ändå mina huvudsakliga arbetsredskap, håller dom inte tillräcklig kvalitet så sjunker min produktivitet samtidigt som min vardags fylls av frustration. Detsamma gäller även mjukvaror, men jag tycker inte heller det är orimiligt eller konstigt, en snickare köper ju inte sina verktyg på clasohlssons

Av min erfarenhet är detta dock ett icke problem utanför storföretag med för många chefer där någon bestämt att alla ska ha samma billiga laptop fylld med spyware.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja fast det är inte orimligt att man upphandlar avtal med flera olika typer av datorer. Vi har ca 20 000 datorer i drift och det finns ca 6 olika modeller att välja på. Basic och mer avancerade beroende på vad den anställde har för behov och kostnad därefter.

Visst, sex maskiner går att hantera men om man låter alla "gnälliga utvecklare" bestämma fritt kommer man snart ha >200 modeller. Dessa användare kommer dessutom säkerligen inte vara nöjda med att det tar längre tid att få support och att det helt plötsligt tar tre månader att certifiera all hårdvara varje gång det är dags för patchrace istället för några dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snooze:

Äntligen! Äntligen någon som tar upp detta.

Utvecklare; Speciellt nu som är fullstackare och har jobbat några år. Ni som är drivna och som får saker gjort. Ni kan ta ut 950 SEK - 1300 SEK per timme i eget bolag. Förklara för mig, varför så många bara matar in pengar till ägarna i konsultbolag. Jag förstår verkligen inte.

  • Möjligheten till att få spännande uppdrag. Kunna välja mellan en stor mängd uppdrag och lätt byta när något mer spännande dyker upp.

  • Kunskapsdelning och nätverk. Det finns ett stort antal väldigt duktiga kollegor och en kultur av kunskapsdelning och erfarenhetsutbyte.

  • Sociala aktiviteter, konferenser, pub, fika, middagar, fester, träning, gemenskap.

Är inte utvecklare själv förvisso, men jobbar på konsultbolag i tvärfunktionella team sen 8 år och gissar att utvecklare kan ha samma argument. Vi är inte resurskonsulter utan jobbar i team/projekt oftast bestående av bara folk från vårt bolag så det hade varit svårt att komma in på dessa som "egen"

En vacker dag kommer jag nog bli egenkonsult för att börja casha hem lite mer, men tycker fortfarande det ger så pass mycket att det är värt att stanna. Nätverket jag bygger upp under dessa år tror jag kommer kunna ge mig intressanta uppdrag även i framtiden - kunskapsdelningen och det sociala blir trade-offen mot den högre lönen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krippa75:

Det är inte riktigt så enkelt som att det "är nån it-nisse". Sitter du på ett företag med kanske 10.000 anställda är det helt ohållbart att inte standardisera den hårdvara man erbjuder de anställda, hanteringen kommer annars kosta för mycket.
Det var ju hippt och nytt med BYOD för 10-ish år sedan bland små/medelstora företag. Nu hör man aldrig om det längre vilket leder mig till slutsatsen att nackdelarna väger över.

Jo så kan det absolut vara. Samtidigt går det ju att lösa hyfsat enkelt och billigt om man hade haft viljan. Kör alla Windows så kan man köra samma administration liksom, man kanske behöver hantera olika drivrutiner och så, å andra sidan kan det ju vara en del i valmöjligheten, att om man väljer något utanför några standardmodeller så får man lösa sånt själv, annars är ju Windows ganska bra på att lösa det åt en (om inte IT hade stängt ner allt sånt).

Mitt företag är dock många gånger större än bara 10K anställda, men det är ju uppdelat i olika dotterbolag och organisationer. Vi som jobbar med utveckling av en gren av deras affär är väl ett par hundra på vårt kontor och kanske några hundra till utspridda över världen, så vi har ett hyfsat mått av frihet. Vi ska förstås klara alla granskningar av vår säkerhet från koncernen, och alla måste varje år gå igenom diverse online-utbildningar relaterat till IT, säkerhet och annat. Men när det gäller IT så hamnar vi med några tusen andra i Sverige. Då har vi ett antal olika datorer men begränsat baserat på roll. Chefer, projektledare och liknande får inte alls så feta datorer som vi utvecklare har exempelvis. Men inom organisationen finns ju ändå rätt många olika typer av datorer, allt ifrån stora stationära arbetsstationer (inte så vanliga längre dock) till några Surface-modeller, och förstås en stor mängd olika proffs-laptops, NUC:ar och liknande, plus en hel del annat som inte har köpts genom IT för tester, innovation och liknande. Men vid ett givet tillfälle finns det ju bara en maskin jag kan få, om jag inte verkligen gnäller öronen av min chef och får en lite bättre variant. Likväl måste ju IT ha koll på åtminstone 15-20 typer av maskiner konstant, så att låta en välja mellan säg fem modeller hade ju inte direkt ökat deras arbetslast.

Vad är det egentligen som är problematiskt med att administrera olika hårdvara på Windows? Många verkar tro att en IT-avdelning har en massa specifika reservdelar och lagar datorer eller liknande men så är det ju inte.

Min förra dator exempelvis var en Dell Precision någonting, skärmen gick sönder på den och jag var tvungen att skicka den till IT-avdelningen som tvunget skulle göra backup på allt, vilket tog många timmar, trots att de hade instruerat mig att göra min egen backup innan. Sen ringde de Dell och fick dit en tekniker (som åkte härifrån) som gjorde bytet. Allt som allt tog det över sex veckor inklusive att buda datorn ett femtiotal mil, men det var också över jul visserligen. Hade jag fått ta mitt eget ansvar så hade jag kunnat ringa Dell själv och de hade kommit till mitt kontor nästa dag, då det är en del av serviceåtagandet, och löst det snabbt och enkelt. Sen fick vi en lokal IT-avdelning, en kille visserligen men bättre än inget. Så när batteriet svällde upp så kunde jag prata med honom, och han ringde dit en kille från Dell för att byta, vilket skedde nästa dag. Ingenstans hade det gjort någon skillnad om jag hade fått säg en Thinkpad istället. Lenovo har samma 24-timmars åtagande som Dell har på sina proffsmaskiner liksom.

Skrivet av Ragin Pig:

Jag är nog ändå en sån som vill ha bra utrustning, en dator som klarar att driva mina utvecklings verktyg utan att börja säcka och lagga samt skärmar som ger mig en bra skrivbordsyta med skarp text. Mac är top val här då det är ett unix system i botten (allt jag bygger körs på linux maskiner). Pc funkar men då hade jag kört linux vilket kräver mer underhåll och generellt rätt dålig batteritid. Med flera projekt igång samtidigt, terminaler, webläsare, slack så underlättar även flera skärmar även om detta inte är en förmån jag har just nu.

Jag är en medgörlig person som inser att man inte kan få allt men det finns också en gräns, det är ändå mina huvudsakliga arbetsredskap, håller dom inte tillräcklig kvalitet så sjunker min produktivitet samtidigt som min vardags fylls av frustration. Detsamma gäller även mjukvaror, men jag tycker inte heller det är orimiligt eller konstigt, en snickare köper ju inte sina verktyg på clasohlssons

Nej självklart. Men jag har varit med om folk som slutat för att de inte fått en Macbook trots att allt arbete kräver Windows exempelvis. Är det ett rimligt krav? Jag tycker man borde ha mer frihet i valet, men upphandlingar och andra avtal gör ju ofta att man inte kan välja helt fritt. Sen är det sällan några superavtal direkt. Vi fick exempelvis välja mellan några skärmar för några år sedan, allihop var dyrare ex moms via avtalet än vad man som privatperson betalade med moms från samma butik liksom.

Citat:

Av min erfarenhet är detta dock ett icke problem utanför storföretag med för många chefer där någon bestämt att alla ska ha samma billiga laptop fylld med spyware.

Nja, billiga vet jag inte om det brukar vara, och spyware vill de ju inte ha mer än förstås deras egen spyware för att se till att man arbetar, men det kanske var den du syftade på? Ofta är de onödigt dyra enligt min uppfattning. Exempelvis är jag inne på tredje datorn med ett dyrt proffsgrafikkort nu trots att jag inte har något som helst behov av det och exakt samma dator utan Quadra-kort är ett antal tusenlappar billigare. Anledningen är att de inte skiljer på utvecklare och de som pysslar med CAD när det gäller kategori av dator.

Permalänk
Skrivet av snooze:

Äntligen! Äntligen någon som tar upp detta.

Utvecklare; Speciellt nu som är fullstackare och har jobbat några år. Ni som är drivna och som får saker gjort. Ni kan ta ut 950 SEK - 1300 SEK per timme i eget bolag. Förklara för mig, varför så många bara matar in pengar till ägarna i konsultbolag. Jag förstår verkligen inte.

Superenkel förklaring. Det är lätt och snacka svårt att göra det man påstår.
Inom datorteknik så kan man diskutera hur svårt/lätt ett datorteknisk problem är att lösa.
Att sedan själv få in affärer, få kunder tro att de vågar satsa på en när man har liten buffert till garantiärende etc är en helt annan sak. Såklart att man med få affärer bör vara superduktig på det man jobbar med, men så enkelt är det inte alltid.

Jag vet folk som går en tredje väg. De blir egenföretagen och säljer sig till konsultbolag som hyr ut dem som vilken arbetare som helst. Den enda skillnad emot dessa och vanliga arbetare är generellt att de måste vara otroligt duktiga.

*edit*
Jag känner flera som jobbar som egenföretagare inom It och fakturerar över 2 miljoner om året och de får köpa datorutrustning för halva priset då de slipper ge staten (inkomstskatt, moms och arbetsgivaravgift på pengar för datorprylar). Allt är skitbra, många skulle vilja vara i denna sits. Men de är extremt duktiga. Det är lite att skapa ett bolag Mojang AB är inte alls en dålig tanke, det är bara ett pyttelitet problem som att det krävs att man är ett geni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Superenkel förklaring. Det är lätt och snacka svårt att göra det man påstår.
Inom datorteknik så kan man diskutera hur svårt/lätt ett datorteknisk problem är att lösa.
Att sedan själv få in affärer, få kunder tro att de vågar satsa på en när man har liten buffert till garantiärende etc är en helt annan sak. Såklart att man med få affärer bör vara superduktig på det man jobbar med, men så enkelt är det inte alltid.

Jag vet folk som går en tredje väg. De blir egenföretagen och säljer sig till konsultbolag som hyr ut dem som vilken arbetare som helst. Den enda skillnad emot dessa och vanliga arbetare är generellt att de måste vara otroligt duktiga.

*edit*
Jag känner flera som jobbar som egenföretagare inom It och fakturerar över 2 miljoner om året och de får köpa datorutrustning för halva priset då de slipper ge staten (inkomstskatt, moms och arbetsgivaravgift på pengar för datorprylar). Allt är skitbra, många skulle vilja vara i denna sits. Men de är extremt duktiga. Det är lite att skapa ett bolag Mojang AB är inte alls en dålig tanke, det är bara ett pyttelitet problem som att det krävs att man är ett geni.

Jag är egenkonsult (utvecklare) och har eget avtal med bolag. Har precis blivit klar med att hjälpa en 4e vän att starta bolag och köra eget. Betalningen är så mycket högre pga. utdelningen. Man behöver inte signa avtal själv, dvs. man kan gå igenom någon av större bolagen. Nästan alla de stora konsultbolagen har en eller flera "underkonsult" ansvariga för de som "envisas" med att köra eget. Just nu är markanden på ett sådant sätt att många "rätt så average" hade löst ett underkonsult avtal ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej självklart. Men jag har varit med om folk som slutat för att de inte fått en Macbook trots att allt arbete kräver Windows exempelvis. Är det ett rimligt krav?

Nej, håller med om att det låter orimligt.

Skrivet av snajk:

Nja, billiga vet jag inte om det brukar vara, och spyware vill de ju inte ha mer än förstås deras egen spyware för att se till att man arbetar, men det kanske var den du syftade på? Ofta är de onödigt dyra enligt min uppfattning. Exempelvis är jag inne på tredje datorn med ett dyrt proffsgrafikkort nu trots att jag inte har något som helst behov av det och exakt samma dator utan Quadra-kort är ett antal tusenlappar billigare. Anledningen är att de inte skiljer på utvecklare och de som pysslar med CAD när det gäller kategori av dator.

Absolut, med spyware menar jag övervaknings-mjukvara från arbetsgivaren - har inte haft någon dator med något sådant installerat än så länge men tror jag skulle uppleva det som väldigt olustigt. Konstigt att dom inte köper in någon duglig variant utan grafikkort

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du får nog räkna lite på detta med att behålla tre gånger mer än innan om man blir egenkonsult. Jag kommer precis från en två år lång resa som konsult inom IT. Innan dess handlade jag upp mycket IT-konsulter på ett av Sveriges största bolag. Nu går jag tillbaka till anställning på det stora bolaget igen och kommer gissningsvis att handla upp en hel del konsulter. Jag upplever att jag har koll på vad en utvecklare kostar och tjänar.

Av det du fakturerar så är det ju rätt så mycket som går bort i skatt och arbetsgivaravgift. Jag räknade länge på enskild vs på bolag när jag skulle bli konsult och fastnade för att bli anställd i ett konsultbolag. Visst hade jag fått lite mer pengar om jag kört själv, men några astronomiska summor rör det inte sig om, kanske 10-15%. Jag fastnade för att vara konsult i ett bolag av en enkel anledning, och det var mina möjligheter att sälja in mig själv som en del i en större helhet. Genom att sälja in en större affär där man kan jobba på olika bitar på ett problem samtidigt, tex olika nivåer i bolaget, så ökar chansen att få upp sin debitering.

Konsultbranschen dras i mina ögon också av en ganska svårlöst paradox. Alla konsultköpare vill sänka sina priser. Både när jag köpt konsulter och nu när jag varit konsult så vill man sänka debiteringarna. Inköpsavdelningar gör raider och förhandlar ner alla 5-10%. Samtidigt vill ju jag ha en bättre lön varje år. Är jag egen så är jag direkt utsatt för detta och har noll att sätta emot osthyveln som sänker priserna. Vi börjar åtminstone här i södra Sverige närma oss en punkt där detta inte håller längre.

10-15% kan väl inte stämma? Räknar man på 850kr i timmen och 17% mellanskillnad som är ganska högt räknat. Så har du ju ändå en bruttolön runt 100k och med utdelning så blir ju det runt 50k netto. Det kan du ju inte ens komma i närheten av som anställd. Så med egna uppdrag och löner runt 1000kr så är det ju bara skrattretande högt i skillnad.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:
  • Möjligheten till att få spännande uppdrag. Kunna välja mellan en stor mängd uppdrag och lätt byta när något mer spännande dyker upp.

  • Kunskapsdelning och nätverk. Det finns ett stort antal väldigt duktiga kollegor och en kultur av kunskapsdelning och erfarenhetsutbyte.

  • Sociala aktiviteter, konferenser, pub, fika, middagar, fester, träning, gemenskap.

Är inte utvecklare själv förvisso, men jobbar på konsultbolag i tvärfunktionella team sen 8 år och gissar att utvecklare kan ha samma argument. Vi är inte resurskonsulter utan jobbar i team/projekt oftast bestående av bara folk från vårt bolag så det hade varit svårt att komma in på dessa som "egen"

En vacker dag kommer jag nog bli egenkonsult för att börja casha hem lite mer, men tycker fortfarande det ger så pass mycket att det är värt att stanna. Nätverket jag bygger upp under dessa år tror jag kommer kunna ge mig intressanta uppdrag även i framtiden - kunskapsdelningen och det sociala blir trade-offen mot den högre lönen.

Jaa det finns ju faktiskt en hel del personer där ute som faktiskt inte bryr sig om ha mest pengar utan är nöjd med en bra lön. Man får ju försöka komma ihåg det ibland.

De största som får mig att tveka med starta eget är just det du var inne på, kunskapsdelningen och det sociala. Kan tänka mig det lätt blir isolerat av att 100% sitta hemma och bara koda, man har ju ingen naturlig mötesplats och events. Men som sagt de verkar ju löjligt mycket mer pengar i egenkonsulting.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

De största som får mig att tveka med starta eget är just det du var inne på, kunskapsdelningen och det sociala. Kan tänka mig det lätt blir isolerat av att 100% sitta hemma och bara koda, man har ju ingen naturlig mötesplats och events. Men som sagt de verkar ju löjligt mycket mer pengar i egenkonsulting.

Varför skulle du sitta hemma 100% och bara koda? Finns massor av uppdrag där man sitter på plats hos kunden som en del av ett team. Skillnaden är mer att man inte blir medbjuden på julbordet som kunden har och att man är där temporärt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Jaa det finns ju faktiskt en hel del personer där ute som faktiskt inte bryr sig om ha mest pengar utan är nöjd med en bra lön. Man får ju försöka komma ihåg det ibland.

De största som får mig att tveka med starta eget är just det du var inne på, kunskapsdelningen och det sociala. Kan tänka mig det lätt blir isolerat av att 100% sitta hemma och bara koda, man har ju ingen naturlig mötesplats och events. Men som sagt de verkar ju löjligt mycket mer pengar i egenkonsulting.

Särskilj dig mot alla tiotusentals "fullstack" snubbar med spetskompetens och ett bra track record så bör du kunna fakturera runt 1800-2000/timme utan problem.
Hade en kollega med gediget resultat av lyckade utvecklingsprojekt i ryggen som blev kontaktad av Bosch med ett 2års kontrakt som heltidskonsult. Har för mig han låg på 2400/timme. Redigt med kosing och efter avslutat projekt ett fint tillskott till resumén.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Särskilj dig mot alla tiotusentals "fullstack" snubbar med spetskompetens och ett bra track record så bör du kunna fakturera runt 1800-2000/timme utan problem.
Hade en kollega med gediget resultat av lyckade utvecklingsprojekt i ryggen som blev kontaktad av Bosch med ett 2års kontrakt som heltidskonsult. Har för mig han låg på 2400/timme. Redigt med kosing och efter avslutat projekt ett fint tillskott till resumén.

Din kollega har något väldigt speciellt, här är mer realistiska snittpriser:
https://www.keyman.se/prisbarometern/

Lösningsarkitekt: 1162
Systemutvecklare Java: 920
Systemutvecklare .NET: 930

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Din kollega har något väldigt speciellt, här är mer realistiska snittpriser:
https://www.keyman.se/prisbarometern/

Lösningsarkitekt: 1162
Systemutvecklare Java: 920
Systemutvecklare .NET: 930

Korrekt, vi jobbar med utveckling av hårdvara och lågnivåprogrammering för extrema miljöer (mildef, aero och sedan några år tillbaka även marine). Min tidigare kollega hade även statligt finansierad specialistutbildning i ryggen och dryga 10 år inom fältet. Det var ett bra kontrakt han fick utan tvekan, som egenkonsult dessutom. Vet även ett par bolag i europa inom IoT för biomedicin där konsulterna lyfter över 2500 timmen. Så det kan löna sig att offra några år för en specialistutbildning, speciellt nu när stora uppgraderingar sker inom områden där väldigt mycket pengar byter händer.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelegrino:

Hur hittar ni egenkonsulter uppdrag för att fylla er tid?

Jag använder mig av ett annat företag som hittar uppdrag och säljer in mig.

Ska göra ett kund-byte 1 april, då nuvarande uppdrag tar slut, och får se hur snart efter 1 april jag har ett nytt uppdrag.
Betalar dem en viss % på timpengen, så de får bara betalt om jag har uppdrag.