Fläktarna beter sig konstigt.

Permalänk
Medlem

Fläktarna beter sig konstigt.

Hej.

Har ett RTX 2070S där fläktarna har börjat bete sig lite underligt, dom går upp och ner hela tiden.
Har testat med fläktkurvan på MSI Afterburner men det gör ingen skillnad. Värmen är inte speciellt hög heller, även när jag inte spelar och GPU'n ligger på runt 30C så går fläktarna upp och ner iallafall.

Nån som haft nåt liknande och vet om det går att fixa på nåt sätt?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Vad är energiläget satt på i Nvidias kontrollpanel?

(Hantera 3D-inställningar -> Globala inställningar -> Läget energisparfunktioner)

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Vad är energiläget satt på i Nvidias kontrollpanel?

(Hantera 3D-inställningar -> Globala inställningar -> Läget energisparfunktioner)

Optimal Power, borde vara standardinställningarna då jag inte har varit inne där och ändrat nåt.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikazu:

Optimal Power, borde vara standardinställningarna då jag inte har varit inne där och ändrat nåt.

Det finns adaptive också(?) men jag gissar att det inte gör någon skillnad.

Kolla om hot spot är låg (under 50C?) och jämn, i t.ex GPU-Z. Om kylaren har dåligt tryck så kanske hot spot är väldigt hög eller fluktuerar mycket.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Det finns adaptive också(?) men jag gissar att det inte gör någon skillnad.

Kolla om hot spot är låg (under 50C?) och jämn, i t.ex GPU-Z. Om kylaren har dåligt tryck så kanske hot spot är väldigt hög eller fluktuerar mycket.

Testade "Adaptive" men det gjorde ingen skillnad.
Hot spot ligger just nu på 42.9C så det borde inte vara det.

Problemen började för några dagar sedan utan nån speciell anledning, verkar som att fläktarna helt plötsligt inte går ner i varv lika mycket som innan.

Kanske bara är att kortet har några år på nacken och att det är därför det har börjat låta mer.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk

Har precis åkt på samma fel helt plötsligt och kan inte härleda det till något. Fläkten på mitt 3 år gamla gtx 1660 går ett par sekunder för att sedan stanna ett par sekunder och så håller det på. Både med och utan belastning. Ingen som har idé om vad som kan vara fel? Uppdaterat drivrutiner har jag gjort. Är det lönt att byta fläkt? Känns som ett mjukvarufel då fläkten ändå kan snurra och det är inget oljud ifrån den.

Permalänk
Medlem

Kanske en longshot, men "utan någon speciell anledning", skulle ju kunna vara att du uppdaterat drivrutiner? Om du då använder t.ex. Asus GPU Tweak https://www.asus.com/campaign/GPU-Tweak-III/ , så kanske du måste uppdatera det också? Där finns ju i alla fall möjlighet att skapa egna fläktkurvor vad det ser ut som...

Nu har du ju OK temperaturer, annars brukar rengöring av damm rekommenderas efter "ett par år". Kanske det som spökar?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Kanske en longshot, men "utan någon speciell anledning", skulle ju kunna vara att du uppdaterat drivrutiner? Om du då använder t.ex. Asus GPU Tweak https://www.asus.com/campaign/GPU-Tweak-III/ , så kanske du måste uppdatera det också? Där finns ju i alla fall möjlighet att skapa egna fläktkurvor vad det ser ut som...

Nu har du ju OK temperaturer, annars brukar rengöring av damm rekommenderas efter "ett par år". Kanske det som spökar?

Om det var svar till mig så kan jag då lägga till att jag uppdaterade drivrutinerna (fanns nya) efter att felet uppstod för att se om det hjälpte men det gjorde det alltså inte. Har efter felet uppstod också blåst ur datorn invändigt med blås på burk. Det var lite damm men inte överdrivet mycket. Hjälpte dock inte heller. Använder inte någon speciell mjukvara till kortet.

Permalänk
Medlem

Jag slutade använda MSI's fläktkurva och använder istället "Fan Control". Då är det mest för att ha en ständig RPM även vid idle, men jag tycker att det överlag funkar bättre med all fläktstyrning.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag har haft det här problemet med mitt Asus dual gtx 1060 6gb som är semi passivt. Fläktarna på detta grafikkort (och kanske de flesta andra grafikkort också) har ett minimum på minsta fläkthastighet som på 30%. Jag hade oturen att min idle temperatur i lådan hamnade precis på den nivå där fläktarna starta. Så fläktarna på grafikkortet stängde av sig och på sig hela tiden med några sekunders mellanrum. Riktigt störande var det. för att lösa det så köpte jag ett Raijintek Morpheus II GPU-kylare och smäckte på 2 st noctua-fläktar som jag försäkrade mig för att de hade ett så lågt som möjligt minsta varvtal.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable