[be quiet! Silent Loop 2] Sänka pumphastighet?

Permalänk

[be quiet! Silent Loop 2] Sänka pumphastighet?

Har en be quiet! Silent Loop 2 240mm som jag är väldigt nöjd med. Men jag tycker att pumpen låter rätt mycket vid idle och light use. Problemet är väl att min dator är nästan FÖR tyst på idle så jag hör i princip bara pumpen och inga fläktar

Jag tänkte att jag kanske skulle testa att ändra pumphastigheten då jag via google fick svar på att det kan hjälpa. Men när jag sitter i bios (MSI Z590-A PRO) så blir jag inte klok på vad jag håller på med. Jag har sedan innan justerat mina fläktar i PWM-läget och det förstår jag.
Men när jag pillar med pumpen så förstår jag inte riktigt vad jag håller på med...

Det blir en liiiiten skillnad i ljudet om jag byter till DC från PWM. Sätter jag på Smart Control i DC så går den upp 1500 rpm, sedan direkt ner 1500 rpm sedan upp, ner upp ner etc.

Någon som kan förklara för hur jag skall göra för att sänka pumphastigheten? Sätter jag på Smart Fan Mode så verkar den vara på runt 20% i idle vilket låter väldigt lågt?

Här är en bild på hur det ser ut i BIOS.

Permalänk
Samsung Sverige

Ändra istället till en manuell kurva och stäng av smart-fan-mode.

Samt så ska du använda dig av PWM för att kontrollera pumpen
Justera sedan kurvan så du har en mjuk backe efter temperaturen på cpun. Maxa pumpen kring 90c på cpun.

Sätt Fan step up/down till 10-15sek. Segare förändringar i ljudnivå gör att man inte märker när dom sker

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Ändra istället till en manuell kurva och stäng av smart-fan-mode.

Samt så ska du använda dig av PWM för att kontrollera pumpen
Justera sedan kurvan så du har en mjuk backe efter temperaturen på cpun. Maxa pumpen kring 90c på cpun.

Sätt Fan step up/down till 10-15sek. Segare förändringar i ljudnivå gör att man inte märker när dom sker

Tack för svar! Stänger jag av smar-fan-mode så kan jag ej sätta en manuell kurva.
Step up/down kan jag max sätta till 1 sec, så det gör knappt någon skillnad

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Isakksson:

Har en be quiet! Silent Loop 2 240mm som jag är väldigt nöjd med. Men jag tycker att pumpen låter rätt mycket vid idle och light use. Problemet är väl att min dator är nästan FÖR tyst på idle så jag hör i princip bara pumpen och inga fläktar

Jag tänkte att jag kanske skulle testa att ändra pumphastigheten då jag via google fick svar på att det kan hjälpa. Men när jag sitter i bios (MSI Z590-A PRO) så blir jag inte klok på vad jag håller på med. Jag har sedan innan justerat mina fläktar i PWM-läget och det förstår jag.
Men när jag pillar med pumpen så förstår jag inte riktigt vad jag håller på med...

Det blir en liiiiten skillnad i ljudet om jag byter till DC från PWM. Sätter jag på Smart Control i DC så går den upp 1500 rpm, sedan direkt ner 1500 rpm sedan upp, ner upp ner etc.

Någon som kan förklara för hur jag skall göra för att sänka pumphastigheten? Sätter jag på Smart Fan Mode så verkar den vara på runt 20% i idle vilket låter väldigt lågt?

Här är en bild på hur det ser ut i BIOS.
https://i.imgur.com/05itVUP.jpg

Helt ärligt så hade jag nog kört en statisk hastighet på pumpen, ser ingen riktig vits med att ändra pumphastigheten i en vattenloop, risken bara att man får massa rusningsströmmar i statorn på pumpen med DC styrning (sliter ut pumpen i förtid) eller en massa oljud från pumpen med varierande PWM-styrning.

Kylförmågan är tätt kopplad till fläkthastigheten på radiatorerna. Pumpen gör nog minimal skillnad bara den rör på vattnet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

tveksamt att pumpen orkar äns dra runt på under 5-7V... troligen därför du har fenomenet med ständiga varvtals impulser då den öser på fullt tills den ser ett ok varvtal och sen sänker igen när du kör DC styrning.

kör PWM om det finns möjlighet DC styrning har nackdelen att det inte ger så mycket ork att hålla pumpen snurrandes på låg spänning.

1.56V vid 40°c kommer den defenetivt inte orka köra på kanske 4.5V som den ökar till vid 55°c kanske orkar hålla den snurrandes..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows