Dödade jag mitt GTX 1080?

Permalänk
Medlem

Dödade jag mitt GTX 1080?

Hej!

Har kört en full custom loop ett bra tag med mitt GTX 1080 men för ett litet tag sen fick jag tag på ett 3080 och skulle uppgradera.

Efter jag plockat ut mig 1080 så tänkte jag att jag sätter på orginalkylaren för kortet skulle till nästa användare.
När jag monterat orginalkylaren så tänker jag att de är bäst att jag testar så allt funkar och kopplar in allt.

Allt ser normalt ut men jag får ingen signal till min skärm..Testade sedan med en andra skärm och fick ingen signal där heller.

Är ett Strix kort så har led om det var något med strömmen men dessa lyser som det ska.

Kortet var överklockat när det kyldes med vatten, kan det var så att den "klocken" sitter kvar och kortet inte pallar med när det bara kyls på luft?

Har jag lyckats skadat kortet när jag monterat kylaren?

Har någon några tips på vad jag kan testa?

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

"och kopplar inte allt."

Vad är det du inte kopplat? Så länge du inte biosmoddat kortet, så borde det köra standarfrekvens under uppstart.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

"och kopplar inte allt."

Vad är det du inte kopplat? Så länge du inte biosmoddat kortet, så borde det köra standarfrekvens under uppstart.

Ojdå, Skulle stå kopplar in allt. Nej ingen biosmodd.

Permalänk

Är alla andra delar samma i övrigt? Inget nytt moderkort, RAM etc? Kopplat i fläktkabeln till originalkylaren ordentligt?

Har du möjlighet att testa kortet i en annan dator?

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordcha:

Ojdå, Skulle stå kopplar in allt. Nej ingen biosmodd.

Jag skulle nog monterat av kylaren igen för att kontrollera eventuella fysiska skador, och att värmekuddar t.ex. sitter på rätt ställen. Går fläktarna på kortet igång?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

Är alla andra delar samma i övrigt? Inget nytt moderkort, RAM etc? Kopplat i fläktkabeln till originalkylaren ordentligt?

Har du möjlighet att testa kortet i en annan dator?

Japp. Alla delar är samma annars. Endast GPU som är utbytt. ja fläktkabel är monterad ordentligt.
Har inte testat i annan dator men är något jag överväger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Jag skulle nog monterat av kylaren igen för att kontrollera eventuella fysiska skador, och att värmekuddar t.ex. sitter på rätt ställen. Går fläktarna på kortet igång?

Får testa det. Nu var det någon vecka sen men har för mig att fläktarna inte gick igång (men kortet sätter ju inte igång fläktarna förens det nåt en viss temp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordcha:

Får testa det. Nu var det någon vecka sen men har för mig att fläktarna inte gick igång (men kortet sätter ju inte igång fläktarna förens det nåt en viss temp)

Nu sålde jag mitt 1080 Strix för några månader sedan så har det inte helt färskt i minnet, men är 90% säker på att fläktarna ska ta ett par varv under uppstart om allt fungerar. Sen går den ned till stillastående pga semi-passiva fläktkurvan men de brukar alltid varva upp vid start, om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordcha:

Efter jag plockat ut mig 1080 så tänkte jag att jag sätter på orginalkylaren för kortet skulle till nästa användare.
När jag monterat orginalkylaren så tänker jag att de är bäst att jag testar så allt funkar och kopplar in allt.

Hade samma sak som hände mig när jag monterade kylaren lite för hårt. Testa att släppa lite på skruvarna och se ifall det löser problemet.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Hade samma sak som hände mig när jag monterade kylaren lite för hårt. Testa att släppa lite på skruvarna och se ifall det löser problemet.

Tack för tipset! Ska testa!

Permalänk
Medlem

1080 strix korten så varvar fläktarna upp till 100% när man startar burken i 1-2sek och varvar sedan ned.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Jag skulle nog monterat av kylaren igen för att kontrollera eventuella fysiska skador, och att värmekuddar t.ex. sitter på rätt ställen. Går fläktarna på kortet igång?

testat att göra om processen igen. ser inga fysiska skador. fläktarna snurrar ej. fortfarande ingen signal....

är nog dött?

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut på gpu när du tar av kylaren? Syns det tydligt att det är kontakt med kylare och gpu?
För har dom ej god kontakt så stänger kortet av sig helt så fort det får ström för att skydda sig från överhettning.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur ser det ut på gpu när du tar av kylaren? Syns det tydligt att det är kontakt med kylare och gpu?
För har dom ej god kontakt så stänger kortet av sig helt så fort det får ström för att skydda sig från överhettning.

Jag ser inga tydliga problem med detta. Den lämnar bra tryck med kylpastan. Och de är värmeledande tejp där de ska vara..fläkt kontakt m.m är inkopplad. Rgb belysning lyser.

Permalänk

Har du orkat koppla på custom loop igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aakerlind:

Har du orkat koppla på custom loop igen?

Helst inte. Tror du detta hade kunnat lösa de? Så fall hur eller varför?

Permalänk
Skrivet av Lordcha:

Helst inte. Tror du detta hade kunnat lösa de? Så fall hur eller varför?

Jag tänker mig väl att det är nästa steg i felsökningen.

Permalänk
Medlem

testat använda DDU för att se om drivrutinerna för 3080 kanske strulade med ett grafikkort för 1080?