Klarar en ecc-kompatibel cpu både unbuffered och registered ram?

Permalänk
Medlem

Klarar en ecc-kompatibel cpu både unbuffered och registered ram?

Tja

Jag funderar på att byta ut min CPU (E3-1220V6) för att kunna utnyttja lite hårdvarutranskodering (om det nu är ett ord) men jag har stött på lite patrull när det kommer till processorer som är kompatibla med mitt moderkort och ram.

När jag läser om olika processorer på intels sida så står det bara "ECC: yes/no", de nämner med andra ord ingenting om unbuffered eller registered. Betyder det att en cpu som klarar av ECC ram klarar av både unbuffered och registered?

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Har det ej i huvudet eller något sätt att kolla just nu. Supermicro X11nåntingnånting om jag minns rätt.

Men jag vet redan om att moderkortet endast stöder unbuffered ecc ram, däremot kommer även det kanske bytas ut.

Permalänk
Medlem

Registrerade minnen används bara på system med stöd för stora mängder RAM, så processorer som bara klarar 64/128GB har i regel inte stöd för det. Det samma gäller alla LGA 1151-moderkort, vilket jag antar är vad du har nu med tanke på din processor. Så om du behöver så mycket minne att du behöver registrerade minnen så får du byta både moderkort och processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Tja

Jag funderar på att byta ut min CPU (E3-1220V6) för att kunna utnyttja lite hårdvarutranskodering (om det nu är ett ord) men jag har stött på lite patrull när det kommer till processorer som är kompatibla med mitt moderkort och ram.

När jag läser om olika processorer på intels sida så står det bara "ECC: yes/no", de nämner med andra ord ingenting om unbuffered eller registered. Betyder det att en cpu som klarar av ECC ram klarar av både unbuffered och registered?

E3 serien klarar inte registered

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Som föregående talare säger så finns inte reg minnen till den sockeln, så om prollen passar så vill det till att den klarar dina minnen.

Iallafall, jag tänkte bara flika in att det kan vara värt att titta på moderkortets QVL avseende vilka processorer det stödjer. För även om en nyare processor passar i sockeln, så kan moderkortet behöva biosuppdatering eller i värsta fall inte stödja den. Nu tror jag inte det problemet är vanligt hos Intel, och Supermicro brukar hålla kort med nya bios så länge det behövs, men alltid tryggast att ha kontrollerat.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Hyffsat säker på att det inte fungerar med registered i den kombon, hade själv problem när jag labbade med det (1220v6 på X11SSH-F). Tror även att buffered är ett no-go.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren. Måste dock erkänna att jag inte blir väldigt mycket klokare.

Men kan man sammanfatta det såhär; att det är moderkortet som bestämmer om det är unbuffered eller registered som fungerar?

Eller finns det t.ex. moderkort som stöder registered men att en cpu (som är kompatibel med nämnda moderkort) inte stödjer registered?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Men kan man sammanfatta det såhär; att det är moderkortet som bestämmer om det är unbuffered eller registered som fungerar?

Så kan man nog sammanfatta det. I ditt fall med sockel 1151, eftersom sockeln bara stödjer unbuffered, så skulle en processor som passar på sockeln men inte stöder unbuffered vara en meningslös produkt. Så länge du tittar på processorer att uppgradera till samtidigt som du behåller resten, så kan du inte hamna fel avseende typ av minne.

Det finns socklar som stöder både unbuffered och reg, i alla fall AMD sWRX8 gör detta, men det gäller också alla processorer som passar på sockeln.

Citat:

Eller finns det t.ex. moderkort som stöder registered men att en cpu (som är kompatibel med nämnda moderkort) inte stödjer registered?

Kan inte svara för alla möjliga kombinationer där ute, men jag känner iaf inte till någon sådan hårdvara.

(Jag är inte ens säker på att buffered/reg vs inte gör någon skillnad från processorns synvinkel, kan hända det sköts helt i minnena utan inblandning av minneskontrollern, men där är jag inte säker så någon som kan mer får gärna bekräfta eller dementera!)

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX