Uppkopplad kyl och frys från Samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Kan Du berätta lite mer hur Du gjort. Jag har en frysbox i källaren. Den är ca 35 år gammal men har fungerat felfritt. Kan inte med att kasta ut den bara för att den är gammal för den gör ju vad den ska. Nu på hösten är den fylld med bär som ska bli sylt så småningom. Men det vore ju bra att ha ett larm på den. Jag har ju flera brandvarnare. Nått liknande vore bra att ha till frysen. Enklast vore ju att det tjöt likadant från frysen som när brandvarnaren larmar.

Jag kör home assistant hemma och jag har en liten usb device som lyssnar på 433mhz. Sen köpte jag billiga batteridriven 433mhz temperaturmätning som jag la i frysen.

Sen kan du leka runt i home assistant för att få till något slags larm på det.

Permalänk
Medlem

Chipset?

Det är inte något standardchipset i dongeln? Vad säger lsusb om den ansluts till en linuxburk? Vore ju roligt om det funkar med någon annan wifidongel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Kul inlägg, först en massa grundlösa generaliserande påståenden sedan kan du inte ens kolla upp energieffektiviteten eller kompressortypen själv.

Samsung och LG använder ”inverter compressor”.
https://en.tab-tv.com/?p=15140

Råd och Rön gav den jag har högst betyg av alla testade kylfrysar, inklusive energieffektivitet. Den kyler bättre eftersom den har lägre varians på temperatur än tyska kylfrysar. Min går på 1 grad i kylen och -24 på frysen. Stor skillnad i livslängd på färskvaror är bra för mitt singelhushåll.

I Svensson kylar sitter det idag hermetiska kolv kompressorer, rotation och scroll kan kanske förekomma i enstaka fall. Inverter är endast ett sätt att styra på. "inverter compressor" är något som inte finns.

LG och Samsung är i kylkretsar, skräp och leksaker, fråga gärna fler tekniker som jobbar med detta dagligen.

Sist jag behövde support på en Samsung maskin gick numret till en kille som körde truck....
Men det kan ju hända att danfoss, daikin eller någon annan tillverkar åt dem nu, då kanske det kan bli något.

Skillnaderna på energiförbrukning för konsument kyl/frys bör vara mycket små eftersom det är samma jobb som skall göras, samma köldmedium och liknande isolering (liknande r-värde).

EU säger att en kyl/frys ska hålla sju år, det är det minsta man borde kunna förvänta sig. Hos miele kan du iaf köpa till den garantin.

När jag köpte kyl sist blev det LG, mest för att jag fick 10 år garanti på kompressorn, och den var billigaste. Jäkla luddigt vem som ska byta kompressorn om den pajar, men jag kan ju alltid göra det själv bara LG står för materialet.

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Hedersmedlem

Jag känner inte att mitt liv skulle bli bättre av att krångla med att koppla upp mitt kylskåp till Internet så att jag kan bloata ner min telefon med en onödig app för att få notiser när kylskåpsdörren öppnas. Om jag lämnar min kylskåpsdörr öppen så börjar den pipa efter en stund. Det räcker. Vill jag styra temperaturen så är det mycket enklare att bara trycka på en knapp än att fippla med mobilen, även där.

Det hade ju vart en grej om man kunde få foton av vad som finns inuti kylen till när man är ute och handlar. Eller om man kunde slänga upp en webbsida på kylens bildskärm för ett recept istället för att behöva fippla med mobilen. Eller administrera inköpslistan. Tänk dig typ trycka på en knapp på kylen och säga "slut på mjölk", så kommer mjölk upp på familjens inköpslista i mobilen. Eller något sånt. Kanske några inbyggda högtalare som är lite halv-vettiga för lite musik i köket.

Men det här ser jag ingen nytta eller ens nöje med alls. Det finns ju så mycket man kan göra med idén "smart kylskåp" som man verkar ha totalt skitit i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rumpel:

I Svensson kylar sitter det idag hermetiska kolv kompressorer, rotation och scroll kan kanske förekomma i enstaka fall. Inverter är endast ett sätt att styra på. "inverter compressor" är något som inte finns.

Ok då har jag missupfattat, trodde de "vanliga" bara hade av eller på medans de med inverter kunde gå i olika effektlägen vid behov, på så sätt reducera slitage, oljud och ojämn temperatur, inte mitt område så jag kan ha missförstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ok då har jag missupfattat, trodde de "vanliga" bara hade av eller på medans de med inverter kunde gå i olika effektlägen vid behov, på så sätt reducera slitage, oljud och ojämn temperatur, inte mitt område så jag kan ha missförstått.

Jag skulle säga att du har rätt där, att för kompressorn är det snällare med färre start och stopp. Tyvärr kompenseras det nog med att man sparar in på det minskade slitaget och har en kompressor som är billigare.

Permalänk
Medlem

Min tumregel är att man alltid för mest/bäst design för pengarna hos Bosch/Siemens koncernen. De har enorma volymer på sina vitvaror, tyskar är ofta duktiga ingenjörer som gör ett ordentligt jobb även om de krånglar till det onödigt ibland.

Electrolux är bara skit, dåliga erfarenhet av t.ex. en diskmaskin som värmeelementets relä drogs genom kretskortsbanor som smälte sönder. Helt sjukt att någon kan göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ok då har jag missupfattat, trodde de "vanliga" bara hade av eller på medans de med inverter kunde gå i olika effektlägen vid behov, på så sätt reducera slitage, oljud och ojämn temperatur, inte mitt område så jag kan ha missförstått.

Du har ju rätt bara inte precis på "typ av kompressor", Inverter är bättre, egen gissning är främst för att man slipper hög startström så många gånger. Dock verkar det ju som att alla i princip har inverter idag.

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem

"Så för nästan 1 000 kronor, får du möjligheten att styra och övervaka temperatur samt ta emot avisering om dörren lämnas öppen för länge. Varken mer eller mindre."

Hahaha

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Så för 1000kr får man alltså notiser om dörren är öppen eller ej samt temp.

En raspberry pi wifi zero kostar runt 150kr, och en kamera kostar ca 350kr, och en tempmätare bosch bme280 kostar ca 20kr.
nätaggregat under hundringen och ett case för ca 60kr.

Då får vi en total kostnad runt 680kr.

Programvara är enkel att kasta ihop i nodejs och något typ io-bibliotek för realtidsvideo, eller så tar man en bild var 5e minut eller liknande för att göra det ännu enklare, och då kan man spara all data också i en server.

Vill man göra det ännu enklare skippar man kameran, och kör nodered som brukar komma förinstallerat i raspberrys images och kan då enkelt skapa upp en websida med visare för temperatur och sätta alarm etc samt logga allt i en databas.
då kostar det runt 330kr.

Givarna ifrån bosch är jätteenkla att använda då de är i2c / spi och avläsningen är direkt, och inte som de där DHT11 etc givarna som tar någon sekund att läsa av.

Och vill man så kanske man kan spara alla i familjens mobilers bt-id, och mäta signalstyrka på vilka bt-enheter som är närmast för att kunna logga vem som troligen är den som öppnar kylskåpet (om denne har mobilen med sig)
allt går att göra med lite fantasi

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

I tv-serien Silicon Valley används uppkopplade kylar som backup. Det kanske är en mer intressant funktion än att göra inköpslistor.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Även om Samsung hade byggt vitvaror med kvalitet (det gör de inte) så skulle jag aldrig köpa en "smart" produkt av dem eftersom jag inte litar på att Samsung håller mjukvaran i sina uppkopplade produkter uppdaterad under hela produktens livslängd.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Vitvaror är nånting jag inte direkt känner en önskan om att "smartifiera", utan bygg dom av riktig kvalité till att börja med istället.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Själv har man bara "dum" kyl och frys men köpte Aquara sensorer (ca 150-170 kr/st) och matar datan till HomeAssistant, mest intressant så man vet att inte kidsen har glömt dörren öppen, oavsett var man själv är, vilket händer oftare än vad man tycker borde vara möjligt.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

jag har en "smart" tvättmaskin från samsung, man kan typ välja jeans osv i smart things istället för att starta som vanligt med 40 grader. Hur som helst så verkar inte smart things ha den mest simpla funktionen. Starta eller bli klar ett visst klockslag. Helt otroligt. Hade inte samsung en representant här förut? hur kontaktar man samsung?