Saknar garagenyckel nr 3.

Permalänk
Medlem

Saknar garagenyckel nr 3.

Vet att de inte är datorrelaterat men man kan ju få fråga hoppas jag.
Så att jag har ett garage i min bostadsrättsförening, problemet är att jag har bara 2 av dom 3st nycklarna till det.

Har påpekat i snart 2 år att jag vill ha nyckel nr 3. Kan ju förstår förut att pandemin kunde sätta lite stopp efter som det var en tant (runt 80-90) som haft det före mig.. Men nu börjar jag lessna ur.
Vad händer om tantens son kommer och låser upp och totalt tömmer mitt garage låser och går där i från? Är tydligen sonen som (troligen har kvar nyckeln).

Är det min eller föreningens försäkring som ska täcka det som försvinner ur mitt garage när jag inte fått 3:e nyckeln? Ifall herr ordförande får tummen ur och fixar nyckel nr 3, eller byter lås till en som har alla nycklar.

Mins att jag såg nått PLUS med Sverker Olofsson (om nu någon mins han) att nycklar klassas som värdehandlingar osv och att man skulle ha koll på alla nycklar annars var det nått med försäkringar osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Vet att de inte är datorrelaterat men man kan ju få fråga hoppas jag.
Så att jag har ett garage i min bostadsrättsförening, problemet är att jag har bara 2 av dom 3st nycklarna till det.

Har påpekat i snart 2 år att jag vill ha nyckel nr 3. Kan ju förstår förut att pandemin kunde sätta lite stopp efter som det var en tant (runt 80-90) som haft det före mig.. Men nu börjar jag lessna ur.
Vad händer om tantens son kommer och låser upp och totalt tömmer mitt garage låser och går där i från? Är tydligen sonen som (troligen har kvar nyckeln).

Är det min eller föreningens försäkring som ska täcka det som försvinner ur mitt garage när jag inte fått 3:e nyckeln? Ifall herr ordförande får tummen ur och fixar nyckel nr 3, eller byter lås till en som har alla nycklar.

Mins att jag såg nått PLUS med Sverker Olofsson (om nu någon mins han) att nycklar klassas som värdehandlingar osv och att man skulle ha koll på alla nycklar annars var det nått med försäkringar osv osv.

Har du ett personligt garage som bara du ska komma in i, byt själv till en egen låscylinder.
Kostar en 500ing beroende på vilken modell du behöver.

Sen när du flyttar kan du byta tillbaka till den andra standard med okänt antal nycklar på vift.

Permalänk

Bör man inte alltid byta lås när någon annan tar över garageplatsen? Det kan ju ha gjorts kopior av nyckeln som är på vift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Bör man inte alltid byta lås när någon annan tar över garageplatsen? Det kan ju ha gjorts kopior av nyckeln som är på vift.

Detta lär väl gälla dörren till t.ex. lägenheten m.m. också i så fall? Vet dock inte hur hyresvärden gör vid ny hyresgäst, om låset byts ut eller hur de gör.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Detta lär väl gälla dörren till t.ex. lägenheten m.m. också i så fall? Vet dock inte hur hyresvärden gör vid ny hyresgäst, om låset byts ut eller hur de gör.

Absolut, och det görs förmodligen inte.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det är inte tillåtet att ta en kopia på en nyckel hur som helst. Om du går till en firma för en kopia så måste du ha ägarens tillåtelse.

När du säljer så är du skyldig att lämna över alla nycklar.
Så låter som att föregående ägare inte gjort rätt för sig och borde bekosta ett nytt lås

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det är inte tillåtet att ta en kopia på en nyckel hur som helst. Om du går till en firma för en kopia så måste du ha ägarens tillåtelse.

När du säljer så är du skyldig att lämna över alla nycklar.
Så låter som att föregående ägare inte gjort rätt för sig och borde bekosta ett nytt lås

Det är mycket man inte får göra men kan göra ändå. Som t ex göra nyckelkopia. Man får inte men det ju sjukt jävla lätt o göra ändå.

Jag hade bytt alla lås iaf om jag flyttade in nånstans.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det är mycket man inte får göra men kan göra ändå. Som t ex göra nyckelkopia. Man får inte men det ju sjukt jävla lätt o göra ändå.

Jag hade bytt alla lås iaf om jag flyttade in nånstans.

Betyder däremot att firman som gjort kopian har brutit mot lagen.

I en hyresrätt, får man ens byta nyckel hur som helst, måste inte värden ha en huvudnyckel?
Bostadsrätt tror jag att styrelsen måste godkänna en nyckelkopia (har för mig att det var så vi gjorde) och därmed måste styrelsen även godkänna byte av lås.

Tror det är oerhört få som byter nyckel när man flyttar till nått nytt. Om den som flyttar ut däremot inte kan ge alla nycklar som det finns papper på, så skulle jag kräva att den gamla hyresgästen betalade bytet.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Det står i kontraktet att föreningen måste kunna få tillgång till garaget med ev huvudnyckel eller liknande så byta lås är uteslutet.

Frågan återstår vems försäkring är det som ska ta det?
Tror ju de blir en jäkla fart om de blir föreningens försäkring efter som jag kan säga att allt möjligt är borta från garaget som dom får bekosta. Nån har ju nyckel nr 3 så vad som kan ju försvinna utan att någon kan bevisa inbrott så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Det står i kontraktet att föreningen måste kunna få tillgång till garaget med ev huvudnyckel eller liknande så byta lås är uteslutet.

Frågan återstår vems försäkring är det som ska ta det?
Tror ju de blir en jäkla fart om de blir föreningens försäkring efter som jag kan säga att allt möjligt är borta från garaget som dom får bekosta. Nån har ju nyckel nr 3 så vad som kan ju försvinna utan att någon kan bevisa inbrott så att säga.

Tror inte någon försäkring gäller om man inte har koll på nycklarna. Du bör kräva att föreningen antingen fixar fram den tredje nyckeln eller byter låset.
I en hyresrätt så är du som hyresgäst skyldig att lämna tillbaka alla nycklar när du flyttar eller så får du stå för kostnaden av en ny låsscylinder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Det står i kontraktet att föreningen måste kunna få tillgång till garaget med ev huvudnyckel eller liknande så byta lås är uteslutet.

Frågan återstår vems försäkring är det som ska ta det?
Tror ju de blir en jäkla fart om de blir föreningens försäkring efter som jag kan säga att allt möjligt är borta från garaget som dom får bekosta. Nån har ju nyckel nr 3 så vad som kan ju försvinna utan att någon kan bevisa inbrott så att säga.

Det lär med största sannolikhet bli du som får ta smällen.
Ta detta med fastighetsskötaren och be att få cylindern utbytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Det står i kontraktet att föreningen måste kunna få tillgång till garaget med ev huvudnyckel eller liknande så byta lås är uteslutet.

Frågan återstår vems försäkring är det som ska ta det?
Tror ju de blir en jäkla fart om de blir föreningens försäkring efter som jag kan säga att allt möjligt är borta från garaget som dom får bekosta. Nån har ju nyckel nr 3 så vad som kan ju försvinna utan att någon kan bevisa inbrott så att säga.

Meddela föreningen skriftligt att du byter till eget lås om de de inte fixar fram nyckeln inom en månad alternativt byter lås och ta situationen vidare därifrån. Lägg fram samma argument som gjort i denna tråden, att du är orolig för säkerheten och försäkringstäckningen om nåt händer.

Slutar det med att du får byta cylinder på egen hand så spara den nuvarande cylindern med de två nycklarna du har så du kan återlämna/återinstallera det när du flyttar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Det står i kontraktet att föreningen måste kunna få tillgång till garaget med ev huvudnyckel eller liknande så byta lås är uteslutet.

Frågan återstår vems försäkring är det som ska ta det?
Tror ju de blir en jäkla fart om de blir föreningens försäkring efter som jag kan säga att allt möjligt är borta från garaget som dom får bekosta. Nån har ju nyckel nr 3 så vad som kan ju försvinna utan att någon kan bevisa inbrott så att säga.

Beroende på vad det är för nyckelsystem så kan det gå fint att bibehålla möjligheten att öppna med huvudnyckeln, det behöver bara göras en justering av cylindern så att gamla nyckeln inte längre fungerar (+ framtagning av nya nycklar förstås), men som sagt, det är inte säkert att det går.

Jag råkade för övrigt ut för exakt samma sak för snart 15 år sen, vilket slutade med att jag fick gå till låssmed med ett godkännande från föreningen för att göra en extra kopia, som klanten som hade garaget före mig fick betala för. Ingen ideallösning, det hade varit mycket bättre med cylinderjustering/byte, men det var inte aktuellt i mitt fall (antagligen pga nyckelsystem som inte hade stöd för det - jag hade inte koll på såna saker på den tiden.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Rimligtvis bör man väl kunna meddela i god tid (spårbart) och i annat fall tillbakahålla en del av avgiften motsvarande kostnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Det står i kontraktet att föreningen måste kunna få tillgång till garaget med ev huvudnyckel eller liknande så byta lås är uteslutet.

Frågan återstår vems försäkring är det som ska ta det?
Tror ju de blir en jäkla fart om de blir föreningens försäkring efter som jag kan säga att allt möjligt är borta från garaget som dom får bekosta. Nån har ju nyckel nr 3 så vad som kan ju försvinna utan att någon kan bevisa inbrott så att säga.

Antagligen finns den skrivelsen i huvudsak för att underlätta underhållsarbete och liknande. Är eller liknande ordagrant eller din omskrivning?
Du kan ju alltid personligen ge styrelsen tillträde om så krävs.

"Hej <styrelsen>
Enligt mitt försäkringsbolag gäller inte min hemförsäkring när jag inte har alla garagenycklar till mitt förfogande. Jag är därför tvungen att byta cylinder per den DD/mm.
Behöver ni tillträde till garageutrymmet för underhåll eller liknande kommer jag givetvis bistå er med det.

Mvh,
N n"

Permalänk
Skrivet av FX9:

Betyder däremot att firman som gjort kopian har brutit mot lagen.

Jag föreslår att du tar reda på hur det går till när man gör en kopia av en nyckel. Jag har fått ta fram kopior flera gånger de senaste åren. Hemtjänsten behöver kunna komma in till en gammal släkting och så måste släktingar kunna komma in om något sker. Man går till låssmeden och lämnar över nyckeln och säger att man vill ha en kopia. Låssmeden frågar inte om det är bostadsrätt, hyresrätt eller villa. Låssmeden kontrollerar inte heller om jag har rätt göra en kopia utan antar bara att så är fallet. Det antecknas inte i något register att det finns en till nyckel, så det går inte med säkerhet att veta hur många nycklar det finns. Säljaren kan säga att det finns tre nycklar och här har du dem, men i själva verket finns det tio nycklar till som säljaren har gömt undan.

Nycklar kan också ha behållits av misstag. Härom dagen hittades en mystisk nyckel hos släktingen. Det ser ut som en nyckel till en ytterdörr, men till vilken ytterdörr går den? Nyckeln kan ha legat där i decennier, så ägaren kan ha sålt bostaden för länge sedan.

Om man byter låset, slipper man oroa sig för alla risker med nycklar som är på vift. Du kan ju ändå inte veta om säljaren följer lagen, så det är säkrast att byta låset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag föreslår att du tar reda på hur det går till när man gör en kopia av en nyckel. Jag har fått ta fram kopior flera gånger de senaste åren. Hemtjänsten behöver kunna komma in till en gammal släkting och så måste släktingar kunna komma in om något sker. Man går till låssmeden och lämnar över nyckeln och säger att man vill ha en kopia. Låssmeden frågar inte om det är bostadsrätt, hyresrätt eller villa. Låssmeden kontrollerar inte heller om jag har rätt göra en kopia utan antar bara att så är fallet. Det antecknas inte i något register att det finns en till nyckel, så det går inte med säkerhet att veta hur många nycklar det finns. Säljaren kan säga att det finns tre nycklar och här har du dem, men i själva verket finns det tio nycklar till som säljaren har gömt undan.

Nycklar kan också ha behållits av misstag. Härom dagen hittades en mystisk nyckel hos släktingen. Det ser ut som en nyckel till en ytterdörr, men till vilken ytterdörr går den? Nyckeln kan ha legat där i decennier, så ägaren kan ha sålt bostaden för länge sedan.

Om man byter låset, slipper man oroa sig för alla risker med nycklar som är på vift. Du kan ju ändå inte veta om säljaren följer lagen, så det är säkrast att byta låset.

kopieringsskyddade låssystem är tämligen vanliga i flerbostadshus.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag föreslår att du tar reda på hur det går till när man gör en kopia av en nyckel. Jag har fått ta fram kopior flera gånger de senaste åren. Hemtjänsten behöver kunna komma in till en gammal släkting och så måste släktingar kunna komma in om något sker. Man går till låssmeden och lämnar över nyckeln och säger att man vill ha en kopia. Låssmeden frågar inte om det är bostadsrätt, hyresrätt eller villa. Låssmeden kontrollerar inte heller om jag har rätt göra en kopia utan antar bara att så är fallet. Det antecknas inte i något register att det finns en till nyckel, så det går inte med säkerhet att veta hur många nycklar det finns. Säljaren kan säga att det finns tre nycklar och här har du dem, men i själva verket finns det tio nycklar till som säljaren har gömt undan.

Nycklar kan också ha behållits av misstag. Härom dagen hittades en mystisk nyckel hos släktingen. Det ser ut som en nyckel till en ytterdörr, men till vilken ytterdörr går den? Nyckeln kan ha legat där i decennier, så ägaren kan ha sålt bostaden för länge sedan.

Om man byter låset, slipper man oroa sig för alla risker med nycklar som är på vift. Du kan ju ändå inte veta om säljaren följer lagen, så det är säkrast att byta låset.

Skrivet av FatherOfThree:

kopieringsskyddade låssystem är tämligen vanliga i flerbostadshus.

Exakt, bor i en bostadsrätt där en av de boende gick till en firma för att skapa en till nyckel men blev nekad.
Styrelsen fick fixa en underskriven lapp där vi sa att det var OK att skapa en till nyckel sen gick det bra.

Att jag förutsatte att alla nycklar var skyddade på det sättet var väl fel av mig

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

inte för att vara den, men gäller ens försäkring i garaget ifall du förvarar saker i det?
försäkring brukar inte gälla i förrådsutrymmen, så kolla upp att det är OK försäkringsmässigt att förvara saker i ditt garage

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Hedersmedlem

Föreningen vet ju skäligen vem som inte har lämnat tillbaka nyckeln och kan i värsta fall anmäla personen för egenmäktigt förfarande. Troligtvis vet väl inte personen var nyckeln har tagit vägen och då är det enda rätta att byta cylindern. Det är ju inte så att det är någon astronomisk kostnad. Någon tusenlapp och lite arbete som fastighetsskötaren ska kunna fixa. Inget att bråka om.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Egenm%C3%A4ktigt_f%C3%B6rfarand...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Betyder däremot att firman som gjort kopian har brutit mot lagen.

I en hyresrätt, får man ens byta nyckel hur som helst, måste inte värden ha en huvudnyckel?
Bostadsrätt tror jag att styrelsen måste godkänna en nyckelkopia (har för mig att det var så vi gjorde) och därmed måste styrelsen även godkänna byte av lås.

Tror det är oerhört få som byter nyckel när man flyttar till nått nytt. Om den som flyttar ut däremot inte kan ge alla nycklar som det finns papper på, så skulle jag kräva att den gamla hyresgästen betalade bytet.

Som juriststudent så hade jag varit intresserad av vilken lag det står i, tycker det är rätt krångligt att hitta speciallagar. Många patent har ju gått ut för länge sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Som juriststudent så hade jag varit intresserad av vilken lag det står i, tycker det är rätt krångligt att hitta speciallagar. Många patent har ju gått ut för länge sedan

Jag tvivlar starkt på att det finns speciallagar runt nyckelkopiering, då hade inte alla de små mystiska nyckelkopieringsbutikerna kunnat existera.

Vad gäller ytterdörrar (och garagedörrar) i bostadsrättsföreningar så finns det om jag minns rätt en paragraf i bostadsrättslagen som säger att ytterdörren tillhör föreningen. Rent tekniskt skulle det alltså kunna vara olagligt att byta lås själv, men har man en bra anledning, föreningen är slö och man kommunicerar runt det så är det antagligen inget reellt problem.

Innan jag flyttade in hade min förening en elementläcka när bostadsrättsinnehavaren var bortrest, vilket upptäcktes när det började droppa på våningen under. I sådana lägen vill man inte vara skyldig till att förvärra skadan genom att föreningen inte kan komma in, så man ska verkligen ha en bra anledning (opålitligt ex eller liknande).

Jag saknade en nyckel till mitt garage från 2012 fram till i onsdags när föreningen bytte alla lås. Jag tror som andra i tråden att föreningen inte blir så imponerad om man säger att man tänker förvara värdeföremål förutom bilen i sitt garage. Att någon som har en nyckel skulle utnyttja det för att sno/sabba bilen känns långsökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Som juriststudent så hade jag varit intresserad av vilken lag det står i, tycker det är rätt krångligt att hitta speciallagar. Många patent har ju gått ut för länge sedan

Det är rimligen ett felaktigt påstående, men det finns kopieringsskyddade låssystem och de bygger på immaterialrättsligt skydd (patent) och så att tillverkaren kan välja vem och hur saker får kopieras genom att ställa upp villkor. Detta gör också att skyddet är tidsbegränsat och tillverkaren måste hitta på nya varianter över tid.

mer städad formulering
Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

kopieringsskyddade låssystem är tämligen vanliga i flerbostadshus.

Det kände jag inte till. Så är det inte hos mig. Vill jag ha en kopia av min nyckel är det bara att gå till en låssmed och be om det. Som jag uppfattat det är det även jag som beslutar om byte av låskolv eller t.o.m. av hela dörren om jag skulle vilja det. Styrelsen har ingen nyckel till lägenheten, så om någon behöver komma in, t.ex. för OVK, måste man tillfälligt göra en nyckel tillgänglig eller se till att någon är där som kan släppa in personen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det kände jag inte till. Så är det inte hos mig. Vill jag ha en kopia av min nyckel är det bara att gå till en låssmed och be om det. Som jag uppfattat det är det även jag som beslutar om byte av låskolv eller t.o.m. av hela dörren om jag skulle vilja det. Styrelsen har ingen nyckel till lägenheten, så om någon behöver komma in, t.ex. för OVK, måste man tillfälligt göra en nyckel tillgänglig eller se till att någon är där som kan släppa in personen.

Så har det varit väldigt länge för fastighetsskötar-nycklar (hade det redan ~2001 när jag jobbade som FS under en sommar).
Men i min förra BRF så gjorde vi ett nyckelbyte till samtliga. Då var alla alternativ vi kunde välja så kallade Nyckelsystem, dvs att man måste kvittera ut sina nycklar, behövs det göras kopior är det ett antal i föreningen som har behörighet att prata med en auktoriserad låssmed för att skapa kopior åt de som bor i huset.

Detta för att man ska ha bättre översikt av alla nycklar.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |