Permalänk
Medlem

Arch Linu - intern mikrofon

Hej

Jag har nu inhandlar en ny laptop.

Jag har dock ett problem, Jag vill använda den interna mikrofonen på datorn istället för att använda micken på mina hörlurar.Detta verkar inte vela fungera. Jag har testat 3 olika hörlurar med samma problem.

När jag kör pavucontrol och går in under "input device" så står det "internal microphone unplugged".

- Kan någon leda mig i rätt riktning? Vad kan jag göra för att ändra detta?

MVH
llxt

Permalänk
Rekordmedlem

En bra början kan vara att skriva exakt vilken dator/ljudkort det handlar om för det är troligen nått drivrutinsproblem och nån kanske vet hur man får tag på en fungerande drivrutin.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lenovo Yoga Slim 7 Pro - 14" | Ryzen 9 | 16GB | 1TB | 90Hz Audio device: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Device 1637 Audio device: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 10h-1fh) HD Audio Controller 0 [Generic]: HDA-Intel - HD-Audio Generic HD-Audio Generic at 0xfd3c8000 irq 71 1 [Generic_1]: HDA-Intel - HD-Audio Generic HD-Audio Generic at 0xfd3c0000 irq 72

Permalänk
Medlem

Någon?

Permalänk
Medlem

Antar att det är en laptop men hur ser dina hörlurar ut?
Har dom ett eget ljudkort och ansluter via USB eller är det två kontakter, en till hörlursutag och en till mikrofonintag.
Är det den sista varianten kopplas de interna enheterna ur när man stoppar i sladdarna.
Är det USB får du två ljudkort att jobba med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Hej

Jag har nu inhandlar en ny laptop.

Jag har dock ett problem, Jag vill använda den interna mikrofonen på datorn istället för att använda micken på mina hörlurar.Detta verkar inte vela fungera. Jag har testat 3 olika hörlurar med samma problem.

När jag kör pavucontrol och går in under "input device" så står det "internal microphone unplugged".

- Kan någon leda mig i rätt riktning? Vad kan jag göra för att ändra detta?

MVH
llxt

Sökte runt lite på det du beskrev. Nån verkade lyckas med att byta kernel till en äldre version (Ubuntu i och för sig). Nån annan fick göra en ändring i grub (Ubuntu här också).

När du köpte laptopen, kom den förinstallerad med något OS? Provade du eventuellt om interna mikrofonen fungerade där innan du installerade Arch?

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Antar att det är en laptop men hur ser dina hörlurar ut?
Har dom ett eget ljudkort och ansluter via USB eller är det två kontakter, en till hörlursutag och en till mikrofonintag.
Är det den sista varianten kopplas de interna enheterna ur när man stoppar i sladdarna.
Är det USB får du två ljudkort att jobba med.

De lurar jag testat drivs av analog (3.5) kontakter. De har microphoner för telefoner. Dessa verkar datorn fånga upp.

Om jag kopplar bort headsetet från datorn så fungerar laptopens mikrofon. Så det är något med inställningar för 3.5 anslutningen kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Sökte runt lite på det du beskrev. Nån verkade lyckas med att byta kernel till en äldre version (Ubuntu i och för sig). Nån annan fick göra en ändring i grub (Ubuntu här också).

När du köpte laptopen, kom den förinstallerad med något OS? Provade du eventuellt om interna mikrofonen fungerade där innan du installerade Arch?

Prövade att lägga in det i grub men den beter sig likadant.

Nej, Jag blåste datorn det första jag gjorde

Permalänk
Medlem

Hej, som jag sa så sitter det små brytare i kontakterna, när man stoppar i en kontakt avses att den ska ersätta den interna.
detta gäller både för mickrofonen och för högtalar-uttaget.

Är det så att du vill ha interna micken så stoppar du inte i kontakten för micen utan bara kontakten till hörlurarna.
Vet inte vad du har för färger men det brukar vara ljusgrön för extern högtalare (lurar) och rosa för micen.

Om man vill kunna använda alla samtidigt, dvs. välja från kontroll-inställningarna får du skaffa ett externt ljudkort som ansluts via USB.
Exempelvis: https://www.inet.se/produkt/6600826/antlion-audio-usb-adapter

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Hej, som jag sa så sitter det små brytare i kontakterna, när man stoppar i en kontakt avses att den ska ersätta den interna.
detta gäller både för mickrofonen och för högtalar-uttaget.

Är det så att du vill ha interna micken så stoppar du inte i kontakten för micen utan bara kontakten till hörlurarna.
Vet inte vad du har för färger men det brukar vara ljusgrön för extern högtalare (lurar) och rosa för micen.

Om man vill kunna använda alla samtidigt, dvs. välja från kontroll-inställningarna får du skaffa ett externt ljudkort som ansluts via USB.
Exempelvis: https://www.inet.se/produkt/6600826/antlion-audio-usb-adapter

Det är bara en analog kabel. Ingen enskild för mikrofon. Har fungerat utmärkt med samma headset på mina tidigare laptops. Dvs, Ljud från headset och mikrofon från laptop

Permalänk
Medlem

Ok, på en del andra laptops finns dubbla uttag.
Det här är mer lika som för äldre mobiltfn. , men en brytare i kontakten kopplar i alla fall bort den interna micken och högtalaren så det är därför den inte syns när lurarna är i. (gissar jag)
Men usb-ljudkortet jag visade på skulle funka om du vill komma åt uttagen separat, tyvärr måste du i så fall ha en sladd-adaper till dina lurar som gör om till dubbla kontakter först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Ok, på en del andra laptops finns dubbla uttag.
Det här är mer lika som för äldre mobiltfn. , men en brytare i kontakten kopplar i alla fall bort den interna micken och högtalaren så det är därför den inte syns när lurarna är i. (gissar jag)
Men usb-ljudkortet jag visade på skulle funka om du vill komma åt uttagen separat, tyvärr måste du i så fall ha en sladd-adaper till dina lurar som gör om till dubbla kontakter först.

Men varför skulle det inte fungera som jag har det nu? Laptopen jag hade innan denna fungerade hur bra som helst på samma sett

Permalänk
Rekordmedlem

Lenovo Yoga Slim 7 har i vart fall en ingång för extern mikrofon och inte bara en hörlursutgång https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/yoga/yoga-slim-series/Yo...
Vilket är bra för alla laptops har inte mikrofoningång.
Men kontakten kan ändå vara kopplad på olika sätt likt hur den kopplas på telefoner och de anger inte hur den är kopplad och är det "fel" där så brukar inte mikrofonen funka men hörlurar gör det.

Det är jättesvårt att veta om det är det här som är problemet men det förekommer ibland att man kombinerar det fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har ett par lurar liggandes med USB kabel, Kanske ska ta och testa med dem. VIlka paket behöver man för att få dessa att funger?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av llxt:

Har ett par lurar liggandes med USB kabel, Kanske ska ta och testa med dem. VIlka paket behöver man för att få dessa att funger?

Prova, det borde väl ingå drivers i kärnan om det inte är nått väldigt udda ljudkort i lurarna, i mer vanliga linuxversioner än arch brukar man inte behöva nått extra för att ansluta ett usbljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova, det borde väl ingå drivers i kärnan om det inte är nått väldigt udda ljudkort i lurarna, i mer vanliga linuxversioner än arch brukar man inte behöva nått extra för att ansluta ett usbljudkort.

Kan du hjälpa mig felsöka? Jag har pluggat in USB kabeln men det dyker inte upp något nytt i alsamixer eller pavucontrol.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av llxt:

Kan du hjälpa mig felsöka? Jag har pluggat in USB kabeln men det dyker inte upp något nytt i alsamixer eller pavucontrol.

Jag är för dålig på Linux för att felsöka Arch, men har du provat en mer användarvänlig version typ Mint för att kolla om det funkar där ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Kan du hjälpa mig felsöka? Jag har pluggat in USB kabeln men det dyker inte upp något nytt i alsamixer eller pavucontrol.

Jag vill ge dig ett par konkreta råd i din frågeställning när du frågar om hjälp som jag tror underlättar när du frågar efter hjälp:

  • Jag har den här hårdvaran och jag kör med arch linux LTS-kernel eller kernel 5.13.8 t.ex.

  • Jag försöker få den här hårdvaran att fungera (Modell, beteckning, anslutning etc) men lyckas inte få den att synas/fungera

  • Jag har försökt med följande kommandon och får denna output

  • Jag har sökt efter hjälp på följande sidor och provat följande men får det inte att fungera

Det underlättar väldigt mycket om någon ska försöka hjälpa dig. Min rekommendation är att du:

  • Kollar arch wikin om det finns information där till att börja med. Kanske är det så att din hårdvara inte fungerar på Linux?

  • Allt visas inte i GUI:it. Du kan behöva köra en del kommandon i terminalen för att ta reda på om hårdvaran upptäcks av systemet

  • Googlar på den hårdvara du försöker ansluta + arch linux för att se ifall någon annan haft samma/liknande problem

  • Söka efter hjälp på Arch forumet.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.