Permalänk

Ny AIO-dator

Är på jakt efter en AIO-dator och undrar, finns det egentligen någon konkurrent till iMac?
(kommentar redan innan det börjar, jag vet att det är i princip en laptop i en skärm, jag har speldatorer, laptops och servrar, det är en aio som gäller i frågan Funderade ett tag på en nuc på baksidan, men då är kablarna redan där och skärmen kommer längre fram)

HP har en del, men den enda som känns lite "premium" är deras envy 32, men 32 är för mig verkligen för stort att sitta framför på ett skrivbord. Helst 27 16:10, men där är man ju lite handikappad när det gäller AIO...

Syfte:
Programmering, docker, sql, inget som egentligen kräver prestanda, men, tänk att kunna starta ett spel då och då utan att behöva gå till min speldator som jag inte har i vardagsrummet.
Huvudsak strategi-spel som civ och xcom så inte direkt något krävande där heller.
Den ska vara i vardagsrummet lite som en arbetsstation och bara en sladd in gör ju att det blir snyggare, har dockor och laptops på kontoret, men tänkte i vardagsrummet slipper jag gärna extra saker på det skrivbordet.

Potentiellt kan jag även tänka mig en egpu att ta fram vid behov, men då behövs thunderbolt3 vilket även det tar ned prestandan.

Så vad har vi då att sikta på?
i5/i7, 16gb ram (minst, eller utbyttbart), hyfsat grafikkort eller tb3 för egpu. 27" med 4k (once you go 4k you never go back) eller 5k (som imac har), 1tb hårddisk.
Ny eller begagnad, OS mindre känsligt, märke också mindre känsligt egentligen. Pris inte så viktigt heller, men ska vara vettigt.
Det är ju som vanligt, när man går upp så kostar ju sakerna lika oavsett logo när det gäller laptops och tydligen även dessa.

Men som exempel.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/imac_27_i7_2017__tung_...
Nypris lite över 30k 2021

Samma med HP envy 32, men lite stor, samma pris som imac men kommer droppa i pris betydligt snabbare och deras mindre modeller har förvisso ok prestanda men saknar tb3 och de flesta är fhd
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=1F9N7E...

Asus har en Zen aio 27
https://www.asus.com/Displays-Desktops/All-in-One-PCs/Zen-AiO...
Men var hittar man den någonstans med vettig spec och vad kostar den? Har den helt utgått?

Dell har en del, men känns mer som enklare kontorsdatorer eller skriva mail och youtube.
https://www.dell.com/sv-se/work/shop/station%C3%A4ra-datorer-... t.ex. är ju inte dum, men hade behövt tb3 och 4k

Vad missar jag eller är iMac bästa valet?
Ungefär samma prestanda som HP'n, hög kvalitet och man kan sälja den 5 år senare till tämligen högt pris jämför med en win-baserad dator.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Keeper of the Bamse

I premiumsegmentet är ju Surface Studio en tungviktare, fast tvåan som säljs nu är lite till åren vad gäller hårdvara. Om Microsoft tillkännager en trea så lär den bli väldans fin, om dom håller sig till moderna CPU och GPU-konfigurationer.

Deras zero-gravity hinge är ju svart magi snudd på

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

I premiumsegmentet är ju Surface Studio en tungviktare, fast tvåan som säljs nu är lite till åren vad gäller hårdvara. Om Microsoft tillkännager en trea så lär den bli väldans fin, om dom håller sig till moderna CPU och GPU-konfigurationer.

Deras zero-gravity hinge är ju svart magi snudd på

Studion är ju fantastisk, har suttit vid sådan hos kund, men känns som en stor del av priset är för sådant jag inte riktigt har nytta av, t.ex. att i princip lägga den ned, touch, dial (cool förövrigt). Hade jag jobbat mer med bilder eller cad så hade jag nog kollat mer på den.
Den börjar ju ändå på 45k och andrahandsvärdet är väl sådär (svårt att hitta den som andrahand iofs).

Deras book och laptop Mumma, och 3:2 är underbart. (Snart dags att byta ut laptops och då blir det nog ms book som har skönt tangentbord eller huawei matebook pro x)

Förutom att dom ligger efter med hårdvaru-specarna lite så måste jag säga att de surface jag provat senaste året är (upplevda) kvalitén bland de bästa inom win-baserade datorer som jag pysslat med. Nästan apple-känsla (även jag jobbar i princip uteslutande med ms-produkter (pbi, d365 osv) så går det inte att komma ifrån att apple har sanslös känsla av kvalitet).

Jag tänker alltid känsla av kvalitet snarare än kvalitet, en bildörr som stänger exakt med ett trevligt ljud borgar inte för att bilen inte får konstiga fel eller växellådan rasar och leverantören skyller på föraren.
En laptop fräst i magnesium med fantastisk touchpad i glas kan ju fortfarande blåskärma stup i kvarten och få glapp i laddnings-kontakten.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här